Tíz teherautó-szerencsétlenségből kilenc emberi hiba miatt történik – olvasható a Volvo Truck legfrissebb tanulmányában, melyet az európai közlekedésbiztonságról és a közúti balesetekről készített a svéd gyártó. A szakemberek saját kutatásaikat és az európai hatóságok rendelkezésre álló statisztikáit vették alapul. A vizsgálatban elsősorban arra keresték a választ, hogy mely tényezők tehetők felelőssé a kamion- és buszbalesetek során, továbbá hogyan csökkenthetők az ezekkel kapcsolatos kockázatok.

A kamionbalesetek 90 százaléka teljesen vagy részben emberi mulasztás, illetve hiba következtében történik. Ilyen például a követési távolság be nem tartása, vagy a rosszul megválasztott sebesség‘ – jegyezte meg Carl Johan Almqvist, a Volvo közlekedés- és termékbiztonsági részlegének vezetője.

A tanulmány rávilágít arra, hogy a karambolok túlnyomó részét nem alkoholfogyasztás okozza. A rendelkezésre álló statisztikák szerint a komoly ütközések előtt a kamionsofőrök mindössze 5 százaléka nézett a pohár fenekére. Ugyanez az arány a személyautók esetében lényegesen magasabb, körülbelül 15-20 százalék közötti.

Tízből kilenc esetben emberi mulasztásra vezethető vissza a baleset

Tízből kilenc esetben emberi mulasztásra vezethető vissza a baleset

Tízből kilenc esetben emberi mulasztásra vezethető vissza a baleset

A vizsgálat szerint a halálos kimenetelű balesetek tizenhét százaléka, a személyi sérüléssel járó ütközések hét százaléka kamion részvételével történik. A szerencsétlenségek többsége teherjárművek és személyautók ütközéséből alakul ki, és viszonylag kis hányadot tesz ki a teherautó-teherautó találkozásából eredő baleset.

A halállal végződő balesetek száma – köszönhetően a biztonságosabb járműveknek, a fejlettebb infrastruktúrának és a körültekintőbb vezetésnek – 1990 óta folyamatosan csökken. A vizsgálat készítői szerint azonban még több élet lenne megmenthető, ha a kamionsofőrök használnák a biztonsági övet. Felmérések szerint ugyanis a járművezetők kevesebb mint fele használja rendszeresen az amúgy kötelező felszerelést.

A baleset következtében elhunyt sofőrök 95 százaléka nem használt biztonsági övet. Az európai járműgyártók éppen ezért továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak a telematikai berendezések és a biztonságos vezetést segítő funkciók fejlesztésére, valamint felhívják a figyelmet az előírások betartására.