Erősen indult az idei év a hazai közúti közlekedés rendbetételének sziszifuszi, de nagyon szórakoztató munkájára létrejött civil szervezet, a Vezess.hu újságírói által alapított Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület számára.
Jelen sorok szerzője, az egyesület elnöke például nemrég hazalátogatott Debrecenbe, takarékossági okokból nem autópályán, hanem a 4-esen. Keletkezett is pár bejelentés.
Hogy ne legyünk túl depressziósak, kezdetnek mutatok egy olyat a Négyesről, amit el se merek küldeni a közútkezelőnek, hogy magyarázzák már meg, miért lehet ilyet Magyarországon, és ha lehet, miért csak itt:
110, két sávon, ilyen keskeny padkával? A magam részéről helyeslem ezt a magas sebességhatárt, de nem gondoltam volna, hogy egy ilyenre bárki engedélyt ad a 30-as és 40-es táblák országában. Sok ilyet, még!
Ilyet viszont egyet se: a 4-es főút tele van olyan építkezéssel, amiknél alighanem a Láthatatlan Légió a kivitelező. Mi mással lehetne magyarázni ezeket a sebességkorlátozásokat, minthogy ott vannak az útépítők, csak nem látszanak?
(Az eset leírása egyesületi weboldalunkon itt olvasható. Elnézést a telefonos képminőségért és a csúnya beszédért 1:01-nél)
És hogy ne csak a felesleges táblákon lovagoljunk, itt egy tábla, azaz hogy nincs itt, de kéne:
A videó végén természetesen hülyeséget beszélek, ha szabályosan akarnék itt öngyilkos lenni, nem balról, hanem jobbról kellene ellenőriznem, hogy jön-e valaki. Ha jobbról jó, a KRESZ szerint nekem van elsőbbségem, nem a 4-esen gyanútlanul közeledő ukrán kamionnak. A hiányzó macisajtról ezt a linket küldtük el a Magyar Közútnak.
De nem csak lakott területen kívül vannak érthetetlen dolgok. Egy budapesti polgártól például azt a kérdést kaptuk, hogy mikor szedik már fel végre a Nyugati téren a betonkordont, hogy a Bajcsy felől érkezve ismét lehessen balra kanyarodni a Margit híd felé, mint régen.
A régen, az 2009 előtt, a híd felújításának megkezdését megelőzően volt. Viszont a Margit híd már majdnem másfél éve használható megint, jó lenne, ha az autósok visszakapnák a nekifutás lehetőségét a Nyugati térről is.
A hibát az Állami Autópálya-kezelőnek jelentettem be, de tettem volna egy közepes összeget arra a válaszra, amit meg is kaptam még aznap. Azzal nincs is bajom, hogy jelezték: a probléma nem az ő hatáskörükben keletkezett, mert a táblák a Magyar Közút tulajdonában vannak. De az szerintem nemigen fordulhatna elő az igazi Európában, hogy azzal a megjegyzéssel jön vissza a levél: keressem én a Közutat a bajommal. Ha én lennék az ÁAK, tuti megkerestem volna magam a Közutat, ha hülyeségeket ír ki a tábláira a szolgáltatásomról.
Kettőbe biztos: a piliscsabai hamis távolságadat átragasztását december 13-án ígérte meg a Közút, és azóta is úgy van a tábla, ahogy volt.
Egy siker, egy félsiker, beváltatlan rendőrségi ígérettel
Mivel már meglehetősen öregecske, valóra még mindig nem váltott ígéreteink is vannak a közutak fenntartói részéről az általunk bejelentett problémák rendezésére, a friss ígéretekről nem számolunk be itt – majd ha megvalósultak.
Van viszont két friss, nagyon is kézzelfogható eredményünk. Az Egyes úton, Bicskénél eddig értelmetlenül fenntartott előzési tilalomnak vége, egy feloldó tábla kihelyezésével és egy Előzni tilos tábla beszedésével immár nem kell öt kilométeren át átkozódnunk, vagy szabálytalankodnunk, ha elénk kerül egy megrakott zöld IFA. (Mondjuk négy kilométeren át még igen, de az újabb előzési lehetőség megteremtése komoly beruházással, építkezéssel is járna).
A másik sztorinak politikai szálai is vannak. Alighanem az MTVA-székház előtti állandósult tüntetés résztvevőinek bosszantására kerültek ki ugyanis azok a Megállni tilos táblák a Kunigunda útjára, amelyek hosszas gyaloglásra kényszerítették azokat, akik a tüntetőkhöz jöttek látogatóba.
Persze, ahogy lenni szokott, az ártatlanok szenvedték meg inkább a politikai háborúskodást. Józan ésszel értelmezhetetlen volt, hogy a dupla széles sávokban felfestett parkolóhelyeket a kis forgalmú utcában Megállni tilos tábla tegyen használhatatlanná, tehát akinek itt volt dolga, és kicsit figyelmetlen volt, azt remekül végigbüntette a mindig éber, az állampolgárok érdekeit a végsőkig védelmező helyi közterület-felügyelet.
Nos, a táblákat már begyűjtötték, ismét meg szabad állni azokon a parkolóhelyeken, amiket ugye azért építettek, hogy autók álljanak rajtuk. Legalábbis ezt állította a Budapesti Rendőr-Főkapitányság, idézem:
A Budapest, III., Kunigunda u. 64. szám előtt valóban ki van téve egy megállni tilos tábla tekintve, hogy 2013. január 31-ig érvényben van egy közlekedésrendészeti intézkedés a megállási tilalomra. Ennek kihelyezésére az építési tevékenység végzése miatt került sor, azonban február 1-ig a táblát onnan eltávolítják.
Mi annyira elhittük, hogy február elsejétől tényleg beszedik a táblákat, hogy a weboldalon meg is énekeltem az örömhírt, az ügyet lezártuk. Aztán ma ezt a videót készítette arra járó tagunk:
Már kezd nekem kellemetlen lenni, hogy állandóan hazugsággal kell vádolnom valamelyik rendőri szervet, de most megint ez a helyzet. Az ütközést a rendőri tájékoztatás és a valóság között jeleztem a BRFK-nak, várjuk a választ.
—
Téged nem bosszant valami? Egy jó kis értelmetlen 30-as? Felesleges tiltás, hiányzó figyelmeztetés, elkopott felfestés, rosszul programozott lámpa? Csinálj egy-két fotót, netán videót, és írj egy levelet – pontos helyszínmegjelöléssel – az ekke@googlegroups.com címre! Ha rajtunk múlik, kijavíttatjuk a hibát!