Rowan Atkinson az életben közel sem az a tuytimutyi, esetlen alak, akinek Mr. Beanként ismerjük: lelkes és tehetséges autóvezető, aki versenyezni éppúgy imád, mint teherautót vezetni, garázsában halomban állnak a különleges kocsik. Ha persze a korsó sokat jár a kútra, előbb-utóbb eltörik: két évvel ezelőtt látványos körülmények között nullázta le McLaren F1-esét. Miután 1999-ben egy Austin Metrón bebokszolta autója orrát, 2011-ben, vizes aszfalton elveszítette uralmát az autó felett, amely megpördült és farral egy fának csapódott.
|
Ilyen esetben a biztosító általában kifizeti a totálkáros autó piaci értékének adott százalékát. Ez új korában is húzós lett volna, hiszen húsz évvel ezelőtt nagyjából 220 millió forintnak megfelelő összegért (640 ezer font) árulták az autót. Csakhogy a McLaren F1 mára gyakorlatilag beszerezhetetlen kinccsé, a gyűjtők szent gráljává vált; legutóbb tavaly novemberben kínálták eladásra egy példányát, amely végül áron alul, 3,5 millió angol fontért (1,2 milliárd forint) kelt el. Magyarul: egy összetört McLaren pótolhatatlan.
A biztosító társaság tehát ahelyett, hogy leperkálta volna egy csinos vidéki kastély árát egy új autóért, inkább beleegyezett a javításba. A helyreállítás két éven át tartott, a számla összege pedig letaglózó 910 ezer angol fontra, azaz 312 millió forintra rúgott.
Azt azért megnéznénk, hogy az eset után mennyivel ugrott meg Atkinson cascójának havidíja… bár még mindig jobban jártak, mintha ezt törte volna össze…
A világ legtökéletesebb sportkocsija
Ezt nem mi mondjuk, hanem az autó ötletgazdái, Gordon Murray és Ron Dennis fogalmazták meg fejlesztési célként. A háromszemélyes autó a világon elsőként kapott szénszálas monocoque vázat, gyártásánál méregdrága anyagokat használtak fel. Motorja eredetileg a Hondától jött volna, de a japánokat nem érdekelte a projekt, így Murray végül a BMW-vel építtette meg a 6,1 literes, 12 hengeres monstrumot. Ennek 627 lóereje alig több mint egy tonnát kellett, hogy mozgasson, ami embertelen menettulajdonságokkal ruházta fel az autót: alapkivitelében 372 km/órával száguldott, a fordulatszám-korlátozót kiiktatva azonban végsebessége átlépte a 390 km/órát. Az autóból 1992 és 1998 között mindössze 106 darab készült, ebből 72 közúti példány.