1990 óta nem zárt ilyen siralmas januárt az európai autókereskedelem: az európai autógyártók szövetsége, az ACEA által kiadott adatok 8,5 százalékos általános visszaesésről számolnak be a 27 Európai Uniós tagállamban, valamint az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országaiban

Néhány jelentéktelen ország és Nagy-Britannia kivételével rosszul indult az év az európai újautó-piacon. Magyarországon negyedével esett vissza a forgalom
Nem dolgoznak hiába a Nissan Sunderland-i gyárában: Angliában még mindig pörög a piac

Nem dolgoznak hiába a Nissan Sunderland-i gyárában: Angliában még mindig pörög a piac

Nem dolgoznak hiába a Nissan Sunderland-i gyárában: Angliában még mindig pörög a piac


Az öt legnagyobb piac közül négy legalább ilyen mértékben zuhant: Németországban 8,6, Spanyolországban 9,6, Franciaországban 15,1, Olaszországban pedig 17,6 százalékkal estek az eladások; ez a négy ország adja egyébként a teljes európai piac (885.159 db az év első 31 napján) több mint felét (480.084 db).

Az ötödik, Nagy-Britannia erős tavalyi teljesítményét folytatva forgalomnövekedésről számolt be az év első hónapjában, 143.643 darab eladott autóval jelenleg a második legnagyobb nemzeti piac Európában.

Voltak még országok, ahol kisebb-nagyobb mértékben emelkedtek az eladások, de Észtország (+28,4%, 1712 db) vagy Izland (+43,8%, 460 db autó) nem tudja a hátán cipelni a többiek veszteségeit. Görögországban érthető okokból kiemelkedően rosszak a statisztikák (-31,2%), de Svédország, Svájc, Hollandia és Finnország is rontott.

Utóbbi épp csak megelőzte a szégyenrangsorban Magyarországot, 26,1 százalékos visszaeséssel hazánk volt a harmadik legrosszabbul teljesítő ország. Az ACAE adatai szerint hazánkban 3649 személyautót helyeztek forgalomba januárban, szemben a tavalyi év első hónapjának 4935 darabos forgalmával.

A márkák versenyében egyetlen jelentős szereplő sem tudta növelni eladásait. A legrosszabb hónapot (EU+EFTA tagországokra vetítve) a Lexus (-47,2%) és a Chevrolet (-38,7%) zárta, ám anyavállalataik egyéb márkái valamelyest enyhíteni tudtak az érintett konszernek veszteségein (General Motors: -5,2%, Toyota: -16,1%). Semmi nem fogta fel ellenben a Mitsubishi (-34,9%) vagy a Ford szabadesését; utóbbi 25,8 százalékos forgalomcsökkenése miatt 1,6 százalékpontot csökkent a márka piaci részesedése (6,7%).

Európai újautó-eladások 2011-2012 viszonylatában. Hullámzó mennyiségek, stabil visszaesés.

Európai újautó-eladások 2011-2012 viszonylatában. Hullámzó mennyiségek, stabil visszaesés.

A PSA csoport két tagja, a Peugeot és a Citroën hasonlóan gyengén muzsikált (16,3, illetve 15,8% visszaesés), a Fiat csoport 12,4 százalékot zuhant, a Fiat márka csaknem nullszaldós (+4%) teljesítményét a prémium és amerikai márkák húzták le. A Suzuki 16,4 százalékot rontott.

Növelte eladásait a Mercedes-Benz (+4,7%), a BMW (+9,4%) a land Rover (+19,4%) és a Jaguar (+26,2%). A tömegpiaci szereplők közül javított az Opel (+4,3%), a Seat (+4,9%), a Mazda (+13,7%), a Honda (+11,8%), a Dacia (+8,7%) és a Kia (+7,7%).