Tavaly a rendőrség 467.208 esetben rótt ki közigazgatási bírságot a járművezetőkre-üzembentartókra, ezen felül 125.088 alkalommal szabálysértési bírságot – közölte az ORFK a Vezess.hu-val. Ez összesen 592.296 darab bírság a magyar utakon közlekedőknek, soha ennyi nem osztottak még ki.

A rendőrség által 2012-ben kirótt összeg a közigazgatási bírságok esetén 15.861.500.000 forint volt, szabálysértési bírságok esetén 3.377.745.800 forint. Ez azt jelenti, hogy az autózók összesen 19.239.245.800 forintnyi bírságot kaptak, ami szintén rekord a magyarországi statisztikák történetében.

Ez a szám egyúttal azt is jelenti, hogy az egyenruhások jelentősen túlteljesítették a költségvetési törvényben előre meghatározott 16 milliárd forintos bevételt.

592 ezer db közlekedési bírságot osztott ki a rendőrség 2012-ben összesen 19,2 milliárd forint értékben - mindkettő rekordszám. Idén még több várható.

Az ORFK által megígért több közúti ellenőrzésben nagy segítség lehet az 1250 új rendőrautó

Az ORFK által megígért több közúti ellenőrzésben nagy segítség lehet az 1250 új rendőrautó

Több okból is érdekesek ezek az adatok. Egyrészt a 2010-es 15,7 milliárdos bírságösszeghez képest (448.465 darab büntetés) 2011-ben fordult a trend, és tavalyelőtt valamivel kevesebbet, 14,8 milliárdot osztott ki a rendőrség az egy évvel korábbinál 17 ezerrel kevesebb alkalommal. Vagyis a 2011-es minimális csökkenést 2012-ben drasztikus emelkedés követte.

Ellentétes jogszabályok, növekvő bírságátlag

Másrészt azért elgondolkodtatóak, mert tavaly két alkalommal is módosultak a közlekedési bírságokra vonatkozó jogszabályok, mégpedig ellenkező irányban: egyszer emelkedtek az összegek, máskor csökkentek. Az április közepén életbe lépett új szabálysértési törvény többek között 30-ról 50 ezer forintra emelte a helyszíni bírság lehetséges maximumát, egyúttal a rendőr mérlegelési lehetőségét csökkentve bevezette a fix bírságot.

Rögzítette ezen felül, hogy ha valaki nem ismeri el a helyszínen a vétséget, és emiatt szabálysértési eljárás indul ellene, akkor a kiszabható bírság a duplájára nő. Például az irányjelzés elmulasztása, vagy a tiltott módon telefonálás esetén 15 ezerről 30 ezerre, a gyerekülés használatának elmulasztásakor 30 ezerről 60 ezerre.

Ezzel szemben néhány hónappal később egy kormányrendelettel csökkentették több bírság mértékét, ami mások mellett a helytelenül parkolóknak és a behajtási tilalom megszegőinek kedvezett, de például 300 ezer forintról 60 ezerre csökkentette a tilos ellenére vasúti átjárón áthajtók büntetésének maximumát.

Több pénzt szedhetnek be 2013-tól az embert nem igénylő automata rendszerek segítségével is

Több pénzt szedhetnek be 2013-tól az embert nem igénylő automata rendszerek segítségével is

Az ellentétes hatású módosítgatások közül az ORFK egyértelműen az áprilisi változásokat, vagyis a bírságnöveléseket tartja érdemi következménnyel járóknak. „A közlekedés területén következetesen folytatódik a szabálytisztelő magatartásra való nevelés elve” – fogalmazott az ORFK a Vezess.hu azon kérésére, hogy a bírságok tekintetében értékeljék 2012-t.

A számok valóban azt igazolják, hogy a bírságok egy éven belüli növelése, majd csökkentése összességében mégis a fizetett összegek emelkedését jelentette tavaly. 2011-ben ugyanis az egy megbüntetett autósra eső 23.492 forintos bírságátlag 2012-re 27.002 forintra nőtt, ami 13 százalékos növekedés.

Még több büntetés, még magasabb összegek várhatók

Mivel az idei lesz az első teljes év, amikor ez a hatás érvényesülhet (hiszen 2012-ben csak április közepétől élt a szigorítás), jó eséllyel tovább emelkedhet az egy főre jutó bírságátlag.

Szaporodhat a megbüntetett autósok száma is, legalábbis az ORFK ígérete szerint 2013-ban több, és hatékonyabb rendőri ellenőrzés lesz az utakon. Az autósok gyakoribb megállítása mellett egyre több automata tarffipax telepítését tervezik, valamint vizsgálják a nyugaton elterjedt, de itthon még ismeretlen section control rendszerek hazai bevezetését. Utóbbiak általában 1,5-10 kilométeres távon rögzítik a járművek átlagsebességét, majd ha kell, automatikusan kiküldik a csekket a beazonosított jármű üzembentartójának. A kettőre együtt 12,5 milliárd forintot szánnak.

Ha az írott szöveget nézzük, akkor nem a költségvetési bevétel növelése a cél, hiszen 2013-ra is a tavalyival azonos, 16 milliárdnyi bírság beszedését irányozza elő a kormány. A rendőrségi ígéret szerint a közlekedésbiztonságot javítanák azzal, hogy a legtöbb sérülést és halálesetet okozó gyorshajtókra, övet be nem kapcsolókra és részegekre fókuszálnak majd az utakon.