A Forma-1-ben 2009 óta csakis teljes értékű konstruktőrként indulhatnak a csapatok, az ennek való megfelelés kritériumait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabja meg (lásd keretes anyagunkat lent!).
Az elmúlt évek gazdasági nehézségei, az F1-ben is egyre jobban érezhető pénzügyi válság miatt már jó néhány éve újra és újra felmerül az ún. kliensautók, de legalábbis az alkatrészek, technológiák nagyobb arányú megosztásának igénye.
A sportágban 2010 óta induló Caterham (korábban Lotus Racing, Team Lotus) csapatfőnöke, Cyril Abiteboul szerint elkerülhetetlen ennek megvalósulása, hiszen a közép- és kiscsapatok túlélése függ a költségek csökkentésétől.
„Újra meg kellene vizsgálnunk, hogy az (FIA által listázott) alkatrészek valóban hozzájárulnak-e a show-hoz és alapvetően befolyásolják-e a teljesítményt. Ha a válasz nem, vagy nem nagyon, akkor nyitni kellene ezek csapatok közti cseréje felé” – nyilatkozta az Autosportnak.
„Nyilván ehhez alaposan meg kell vizsgálni a részleteket, hiszen az F1-ben mindenki igyekszik kikerülni a feketén-fehéren lefektetett szabályokat, szóval biztosítanunk kell, hogy az ilyesmire vonatkozó előírások tökéletesen egyértelműek legyenek.”
Abiteboul ezzel együtt a Ferrari által folyamatosan sulykolt kilensautós elképzelést azért nem támogatja.
„A Concorde (Agreement, az F1 „alkotmánya” – a szerk.) tárgyalásain mindig téma, hogy pontosan mit is jelent a konstruktőr. Én úgy gondolom, hogy (az alkatrészek megosztása) jó út lenne úgy, hogy a kliensautók jelentette szélsőségig ne menjünk el. Még ha a verseny lényege az is, hogy nem működünk együtt, azért akad, amin közösen lehet dolgozni. Nagyon nehéz a gazdasági helyzet, jó megoldás lenne az olyan dolgok megosztása, amelyek alapvetően nem befolyásolják a show-t.”

Mit jelent az F1-es konstruktőr?

Az FIA a Concorde Agreement legutóbbi, 2009-es változata alapján – kivonatosan – az alábbi alkatrészek önálló tervezéséhez és gyártásához köti a konstruktőri státuszt.

F1: Egyedül nem megy 1
F1: Egyedül nem megy 7


– a karbonszálas túlélőcella
– az orr, az oldaldobozok és a felső borulási zóna
– a forgó részeken, azaz a kerekeken kívül a teljes első és hátsó felfüggesztés
– az olaj- és hűtőrendszerek
– a szárnyak, beleértve a DRS-t
– a teljes kormánymű, beleértve a kormánykerék gombjait, vezérlőit, füleit
– az ülés
– a gáz- és fékrendszerek, beleértve a pedálokat, a fékerő-elosztót és a fékhűtő elemeket is
– a padlólemez és a diffúzor
– az üzemanyagtartály

…azaz röviden a gumikon, a felniken, a közvetlen fékalkatrészeken, a motoron, a sebességváltón, a KERS-en és az egységes elektronikai rendszeren (ECU) kívül minden a csapatok önálló konstrukciója kell, hogy legyen.