Két héttel ezelőtt az F1-esek teljesítették az első idei tesztjüket a dél-spanyolországi Jerezben. A négynapos gyakorláson tíz új autó volt ott, de a gyárból épp csak kitolt modellek és a pálya gumipusztító jellege miatt nem sok minden derült ki.
Holnap délelőtt indul a második négynapos teszt, immár a versenynaptárban is szereplő helyszínen, a Spanyol Nagydíjnak otthont adó barcelonai pályán. Ezúttal sokkal több választ kaphatunk majd.
Az F1 gumiszállítója – és a csapatok is – panaszkodtak Jerezben, ugyanis az ottani aszfalt még a vártnál is jobban „ette” hátsó gumikat, most sokkal reprezentatívabb eredményeket vár a milánói cég.
„Minden csapat az új autóját küldi pályára Barcelonában, és a Pirelli teljes 2013-as kínálata a rendelkezésükre áll majd. Barcelonáról mindenkinek bőséges adata van, ami nagyon hasznos az elemzések szempontjából, így mindenki komoly érdemi munkát végezhet majd, lehetőség lesz felmérni, hogy az új, gyorsabban melegedő és jobban kopó abroncsaink hogyan viselkednek az autókon. Jerezben korlátot jelentett a túl durva felület, reméljük, hogy ezúttal reprezentatívabbak lesznek a feltételek! Persze fennáll a lehetőség, hogy hideg lesz, tavaly még deres is volt a pálya reggel” – mondta a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery.
Ahogy Hembery utalt rá, a héten a már minden új autó ott lesz, hiszen kedden reggel a Williams is leleplezi majd az FW35-öst. A grove-i csapat Jerezben már tesztelt jó néhány új elemet, az 2013-as festés is felkerült a tavalyi autóra, de szerettek volna még a szélcsatornában dolgozni, és az utolsó kötelező töréstesztet is csak a teszt után teljesítették. Az új autót holnap a harmadik williamses idényét kezdő Pastor Maldonado vezeti majd.
Az új Williams mellett új pilóták is pályára lépnek majd. Fernando Alonso a jerezi hetet kihagyta, az F138-asba Felipe Massa és Pedro de la Rosa tette az első pár száz kilométert, amíg a kétszeres bajnok Dubajban edzett. A csapatnál azt mondják, a spanyol csúcsformában kapja majd kézhez az immár továbbfejlesztett autót.
„Fernando maximálisan kihasználta a rendelkezésre álló időt, hatalmas elszántsággal dolgozott, komoly, a legjobb olimpikonokhoz mérhető edzést vitt az edzőteremben, biciklin és az úszás tekintetében. Fernando most már készen áll rá, hogy beüljön az F138-asba, és hasznára fordítsa a Felipe és Pedro által végzett munkát. A héten a brazil pilóta (Massa) hagyja ki az első három napot, pénteken váltanak majd” – közölte a Ferrari, hozzátéve, hogy egyáltalán nem tulajdonítanak jelentőséget annak, hogy Jerezben Massa futotta a legjobb időt.
Alonso mellett más visszatérő is lesz: a Force India hétfőn délután megerősítette, hogy a csapatnál 2007 és 2011 között versenyző Adrian Sutil a múlt heti üléspróbát követően tesztlehetőséget kap Barcelonában. A 30 éves német pilóta a silverstone-i alakulat még szabad helyéért hajt, csütörtökön veszi át az autót Paul di Restától egy teljes napra. Pénteken a Ferrari-támogatású tesztpilóta, Jules Bianchi kap lehetőséget megint.
Az aerodinamikára nagy hangsúlyt helyező barcelonai Circuit de Catalunya az elmúlt években az F1 legfontosabb tesztpályájává vált, a csapatok és az egyéb szakértők is úgy tartják, hogy aki ott jól megy, annak mindenütt van esélye. Ezúttal a többség már nem csak az autó esetleges gyermekbetegségeinek kiszűrésén dolgozik majd, így péntekre egész jó képet kaphatunk majd a 2013-as erőviszonyokról.
A tavaly a felfüggesztés tervezési hibája miatt az első barcelonai gyakorlást kihagyni kényszerülő Lotus technikai igazgatója, James Allison így beszélt a rájuk váró hétről:
„Reményeink szerint Barcelonában jó néhány hosszú etapot teljesítünk majd, és az idény közben is használt pályán sokkal alaposabban kiismerhetjük a gumikat. Teljes, bokszkiállásokat is tartalmazó versenyszimulációkra is készülünk, még a felvezető köröket és a rajtszimulációt is beleértve. Az autó teljesítményén is dolgozunk majd.”
„A teljesítmény persze csak a megbízhatóság mellett ér valamit. Az első barcelonai teszt fő célja az első, jerezi teszt tanulságain való további építkezés, mindennel foglalkozunk majd, ami elsőre nem működött jól vagy további fejlesztést kíván. A teljesítménynövelés mellett tehát az autóra felkerül néhány kisebb fejlesztés, amitől strapabíróbb lesz.”