A 2007-es ferraris világbajnok, Kimi Räikkönen tavaly két év kihagyás – ralizás – után tért vissza az F1-be, hogy végül az egyéni bajnokság 3. helyét szerezze meg a két főszereplő, Sebastian Vettel és Fernando Alonso mögött.
Az Icemanként (Jégember) emlegetett finn pilóta a héten a Forma-1 hivatalos oldalának adott interjút, amelyben tovább erősítette a róla kialakult képet. A versenyzésért él-hal, de azon kívül tojik ő mindenre.
Kérdés: Kimi visszatekintve tavaly ilyenkorra, gondoltad volna, hoghy év végén ott leszel a hivatalos díjátadón, hogy átvedd a harmadik helyért járó trófeát?
Kimi Räikkönen: Nem, nyilván nem. Nem voltak nagy elvárásaim. Nem ismertem az autót, nem ismertem a csapatot – csak azt tudtam, hogy mindent beleadok, aztán meglátjuk, mi lesz.
K.: Szóval a díj csak a hab volt a tortán?
K.R.: Persze erre hajt az ember, de egy teljesen új szituációban nincs viszonyítási pont, nincs mihez mérni az elvárásokat, szóval egyszerűen csak örültem neki.
K.: Tavaly csak egyetlen futamon, a Kínai Nagydíjon nem sikerült a pontszerzés. A Lotus főnöke, Eric Boullier szerint a versenyrutin a fő erősséged. Számodra mit jelent ez?
K.R.: Hm, nincs mit megmagyaráznom. Egész egyszerű a dolog – igyekszem a maximumot hozni a futamon. Ha jól alakul, jól van, de nincs tervem. Ezt nevezik versenyrutinnak?
K.: Talán arról van szó, hogy egy kicsit lassan pörögsz fel, utána viszont tarolsz?
K.R.: Ez így elég sablonosan hangzik. Én így látom: néha nehezebb, néha könnyebb a helyzet; néha jó az autó, máskor nem. Az emberek szeretik túlbonyolítani a dolgokat…
K.: Vannak olyan pilóták, akik keményen edzenek, Jenson Button például triatlonozik, Mark Webber biciklizik. Úgy tűnik, te nem ez a típus vagy…
K.R.: Ki tudja?! Senki nem tudja, én mit csinálok. Teszem a saját dolgomat, csak nem beszélek róla.
K.: Sokak szerint te voltál a 2012-es idény versenyzője. Két év kihagyás, ralizás után visszatérve ragyogóan versenyeztél. Annyira kiábrándító volt a ralizás, hogy megint nagyon vágytál az eredményességre?
K.R.: Nem. Hiszik vagy sem, továbbra is szeretnék még ralizni. Jól éreztem magam, azt pedig kezdettől fogva tudtam, hogy nem lesz könnyű dolgom. Az emberek azt mondják, hogy ó, kudarc volt, de egyáltalán nem. Minden tapasztalat nélkül ugrottam be, és egész jól mentem. Nyilván voltak baleseteim, de aki azt hiszi, neki jobban menne, nyugodtan megpróbálhatja!
K.: Azért az F1-es sikerre már senki nem legyinthet…
K.R.: Hát, az már korábban is megvolt.
K.: Az ifjonc csapattársadnak, Romain Grosjeannak tavaly elég nehéz éve volt. Segítettél neki, adtál tanácsokat, vagy teljesen kimaradtál ebből?
K.R.: Ez nem az én dolgom, szóval nem foglalkoztam ezzel. Nem azért vagyok itt, hogy magyarázgassam, mit kell csinálni. Mindenkinek megvan a maga munkamódszere, azt nem lehet csak úgy ráhúzni másokra. Nehéz éve volt, de van előfordul ez, ilyen az élet.
K.: Akkor nem az a jedi-mester alkat vagy, aki tanítványokat fogad…
K.R.: Ez itt nem Hollywood, hanem a Forma-1. Elég nekem a saját gondom.
K.: 33 évesen a most már a mezőny második legidősebb pilótája vagy. Számít valamit az érettség vagy eltúlozzák a jelentőségét?
K.R.: A második legöregebb? Ajj, ez nem hangzik jól! Persze, számít a tapasztalat, de sosem voltam úgy, hogy na, most már elég tapasztalt vagyok. Milyen is lenne az? Szerintem tízezer futam után sem lesz sokkal jobb az ember. Szerintem a csapattal szerzett előző évi tapasztalatok sokkal fontosabbak. Ha megvannak a csapaton belüli tapasztalatok, ismered az embereket, az sokat segít.
K.: Úgy tűnik, jól megtaláltad a helyed a Lotusnál. Mit gondolsz, miért?
K.R.: Ez egy igazi versenycsapat, a versenyzésre koncentrálnak és nem másra. Nem sok ilyen csapat van. Itt sokkal kevesebb az intrika, mint másutt. Jól érzem magam velük. Vannak hiányosságok, például nincs akkora költségvetésünk, mint a nagyoknak, de igyekszünk a legtöbbet kihozni abból, amink van.
K.: Az első, jerezi teszt elég pozitívan alakult a Lotus számára. Így van?
K.R.: Nem volt semmi komoly gondunk Jerezben. A legnagyobb problémát az új szoftver jelentette: elúszott minden adat, amikor az autó a pályán volt. Ez nyilván nem jó, amikor tesztelünk és szeretnénk valós időben látni az új elemek adatait. Az autó jól megy, csak a hülye adatgyűjtő programot kéne kijavítani.
K.: Konkrétan mit javítanál még az autón?
K.R.: Minden pilóta még több leszorítóerőről álmodik! Attól gyorsabb az autó és a gumik is jobban bírják.
K.: Ennyi Forma-1-es év után mik a céljaid? Most is a világbajnoki címre hajtasz?
K.R.: Amúgy itt se lennék! Persze reálisan kell nézni az esélyeket, de a tavalyi év után miért ne lenne rá esélyem? Nincs akkora költségvetésünk, de ha jól elcsípjük a dolgokat és megbízhatóan, egyenletesen teljesítünk, akkor legalábbis esélyünk lehet a címre. Meg fogom próbálni, de nem ígérek semmit.
K.: Mi számítana jó idénynek számodra?
K.R.: Mint a tavalyi, csak több futamgyőzelemmel.
K.: Meglepő számodra, hogy a mai napig te vagy a Ferrari legutóbbi világbajnoka?
K.R.: Hm, hát nem rossz! De valamikor úgyis változni fog. Lehet, hogy idén, lehet, hogy azután.