Röviden – Fiat Panda 1.2 8V | |
---|---|
Mi ez? | Városi kisautó olasz stílussal |
Mit tud? | A 32 éves Panda harmadik lekerekített élű kocka-generációja |
Mibe kerül? | Négy személyre vizsgáztatva 2.850.000 forint |
Kinek jó? | Aki elnézi az apró hibákat az egyedi stílusért cserébe |
Úgy tűnik, a téli álomba dermedt Fiat testében lassan meglódul a sűrű vér, és életre kel az olasz gyártó. Legalábbis innen a Vezess.hu szemszögéből, Magyarországról így látszik.
Visszanézve az elmúlt évet, összesen egy teszttel tette tiszteletét a márka oldalunkon, ezzel szemben az elmúlt héten kétszer is szerepelt az 500L. Most pedig ráadásképp csatlakozik a régen várt Fiat Panda, és hazai utakon mutatja meg, miért lehet elgondolkodtató ajánlat a kisautók között.
Rég várt vendég a pöttöm olasz, a 2011. decemberi nemzetközi bemutató óta most nyílt először lehetőség a harmadik generáció kipróbálására. Hiába telt el hosszú idő, a Panda formája akár tegnap este született skicc is lehetne, a kockával párosított körökre épülő forma nem évül el, nem ráncosodik.
Felismerjük az előző Pandát, ismerősek az arányok, a tetőív, a C-oszlop jellegzetes hátsó ablaka, de a lekerekített élű téglákkal megrajzolva mégis friss az összbenyomás. Harminckét év alatt ez a harmadik Panda, így nem nevezhető divatbolondnak az autó, halad a maga útján, fittyet hányva az aktuális trendekre. Barátságos, lelkes öleb, amire még egy undok, téli, latyakos napon sem lehet rossz szemmel nézni.
Ez az életigenlő, vidám hangulat a belsőben sem szakad meg. Hirtelen az Volkswagen Up! jut eszembe, a felnőtt, kimért, praktikus, jó minőségű, de ingerszegény utasterével. Nos, ennek szöges (vagy inkább puha élű) ellentéte a Panda.
Itt mindenféle inger éri az utazót, negatív és pozitív egyaránt. A kialakításra nem lehet panasz,a kisautók szintjén rendben az anyagminőség. A műszerfal unalmas sötét árnyalatok helyett kéttónusú műanyag borítást kapott, piros-szürke, vagy homokszín-szürke kombinációban.
Belül még több puhított kocka
A kesztyűtartó mellett a klasszikus Pandát idéző nyitott polc várja az aprót, kulcscsomót, és minden csörgésre képes zsebnehezéket, valamint az ajtózseb és a pohártartók is egész használhatóak. A puhított kocka nagyon beragadt a tervezőknek, mert szó szerint minden egyes kezelőszerv ezt a formát viszi tovább, a rádió, a digitális klíma, a műszerfal, sőt az ülések kárpitján is visszatér a motívum.
Megmaradt a magasra emelt váltókar, ami kényelmesen közel került a kormányhoz, viszont erősen behatárolja a lábteret, termetes sofőrök átkozni fogják a térdsanyargató műanyagot. Sajna nem csak itt ütközünk kemény felületbe, a fejtámlák szintén rideg, merev borítást kaptak, ami csökkenti a komfortszintet.
Nőtt az autó, hossza már 3,65 méter, így hátul valamivel tágasabb, mint elődje, a csomagoknak pedig 225 liternyi hely jut (Kia Picanto 200 liter, VW Up! 251 liter). A négyüléses verzióban, a sínen mozgó hátsó üléspad miatt játszhatunk a térrel, de a nálunk járt ötszemélyes nem tudja ezt a hasznos extrát.
Klasszikus szívós benzines
Elöl, a magas üléspozíció igényel megszokást, az ülőlap rövid, a kormány pedig csak mélységben állítható, így a klasszikus olasz pózba merevedve vezethetünk, amikor a kormány mindig túl messze, a pedálok mindig túl közel vannak, bárhogy is játszunk az ülésmagassággal, támladőléssel.
Igaz, a Panda nem is arra való, hogy letekerjünk Nápolyig meg vissza. A rövid városi utakra lett kihegyezve, és erre a célra tökéletesen megfelel. Rövid túlnyúlásainak, a könnyű kormánynak, és a nagy ablakfelületeknek köszönhetően gyerekjáték a parkolás, és az előrejutás sűrű forgalomban.
Az 1.2 literes FIRE nyolcszelepes blokk öreg veteránként teszi a dolgát, pillanatok alatt bemelegszik, nincs kényes turbó, csak 69 lóerő, és 102 Nm nyomaték. Halvány számok, de akit hidegen hagy a technika, és csak a forgalommal akar sodródni a városban, ennyi épp elég.
Az elégséges nyomaték mindig rendelkezésre áll, és pörgetve sem sértődik meg a motor, tehát üljön bármilyen botfülű, váltóval összevissza kavaró anyós a volán mögött, a Panda bírni fogja a kínzást. Országúton, autópályán már feltűnő az erőhiány, legjobb, ha komoly mérlegelés, és még komolyabb visszaváltás után vágunk bele egy-egy előzésbe. Igaz, a visszaváltás nem lehet gond, mert a kormány közelébe emelt váltó hosszú úton, de
Adatlap
Fiat Panda 1.2 8V Lounge
Motor | 1242 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 69 LE |
Nyomaték | 102 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,2 sec |
Végsebesség | 164 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 l / 100 km |
Nem csoszogva, idegen terepen, javarészt autópályán hajtva evett 6,4 litert, ami nyugodt stílussal könnyedén csökkenthető, de a koplalóművész természetesen az 1.3 Multijet dízel marad a kínálatban. Az 500-astól örökölt futómű lágyabb hangolásának köszönhetően tompítja az úthibákat, legalábbis amennyire ezt a keskeny nyomtáv, és a rövid tengelytáv engedi.
Közel ötszáz kilométer legyűrése után a Panda mind megjelenésével, mind viselkedésével csak erősítette az aranyos, szerethető, vidám városi kisautó képét. Stílusa hamar elragadja az arra fogékony autóst, és így könnyen elnézzük hibáit.
Mert abból épp akad: a nehezen személye szabható, furcsa üléshelyzet, a raliautókat idéző búgás a váltó és differenciálmű felől, a térdzaklató középkonzol komoly fekete pont jelenthet. Ezzel szemben áll az egyedi hangulat, amit nehezen találunk meg ebben az árkategóriában.
A Ford Ka hasonló technikai alapokon 2,9 millióról indul, kevésbé praktikus, háromajtós karosszériával. A Renault Twingo tizenhat szelepes motorral 75 lóerővel 2,8 millió, a kategóriában végzett összehasonlításunkat nyerő Volkswagen Up! pedig 3 millióért kerülhet garázsunkba. A Fiat Panda sem lóg ki a sorból, a Pop felszereltségű modell 2.850.000 forintos alapártól elérhető.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|