Most debütál hazánkban az új SEAT Toledo, amely 22 év után már a negyedik generáció. Az átlagembernek aligha rémlik összes elődje. Az 1991-es első széria a kettes Golfra épült, egy lépcsőshátú limuzin volt, nagy csomagtérajtóval, mint a Daihatsu Applause vagy ma a Škoda Superb.

Limuzin is, ötajtós is

Utódja elveszítette a praktikus ötödik ajtót, viszont a formatervvel sikerült szinte a középkategóriába pozicionálni a négyajtós szedánt. Annál nagyobb bukás volt az egyterűs kísérlet. Az autó praktikus erényeit átmentették az Altea XL-be, majd 2008-ban csendben megszűnt a gyártása.

Nem számítottunk rá, de a SEAT családi autója nem csupán a formatervben tér el a Škoda Rapidtól. Egy konkurenssel mentünk el kipróbálni, milyen lett a Toledo.

Sokat számít az ötödik ajtó, mert így az is befér a Toledo csomagterébe, ami a 301-ből kint reked

Sokat számít az ötödik ajtó, mert így az is befér a Toledo csomagterébe, ami a 301-ből kint reked

Az új Toledo ismét lépcsőshátú és visszakapta a praktikus ötödik ajtót is, így nem kell ide-oda forgatni-billegtetni a terebélyesebb tárgyakat, hogy betehessük az 550 literes térbe. A térkínálat hosszirányban lehengerlő, a hátsó lábtér és a csomagtartó is óriási. Érezni viszont, hogy a karosszéria 9-10 centivel keskenyebb a kompakt autókra épített szedánoknál, az első utasok közelebb ülnek egymáshoz, mint egy Astrában vagy Leonban.

A Rapidot ismerve a testvérmodell minőségérzetétől sem vártunk sok jót, de a Toledo nem ugyanaz. Valami miatt a Škoda nem tehette be az autóba azokat az üveggyöngyöket, amiktől a Toledo sokkal inkább minőségi terméknek tűnik, mint a vele műszakilag megegyező és szintén Pozsonyban gyártott Rapid.

A belső teret nagyon feldobják a levegőrostélyok körüli krómdíszek. A fényes keret a fotókon látható Style csúcsmodell alatt, a középső Reference szinten is jár.

Dízel helyett TSI-t

A Toledo pontos kormányzása, jó ülése és stabil futóműve tetszett, a vonószem kialakítása és a dízelmotor erős zaja nem. Kedvezménnyel 4,7, amúgy 5,1 milliós indulóárát látva a 105 lóerős 1,6 TDI-től amúgy is elmegy a kedvünk.

Elsőre a 85 lóerős turbós benzines tűnik a legésszerűbb motorváltozatnak, Reference kivitelben négy (akcióban 3,6) millió forintos áron. Kár, hogy sima szívómotorral nem sikerült kipróbálni az autót, mert ha az 1,2 literes háromhengeres csak feleannyira jó, mint a C-Élysée-ben vagy a 301-ben, akkor légkondival az alapváltozatból is igen korrekt családi autó válhat.

Sokkal jobb a minőségérzet, mint az eddig látott Skoda Rapidokban

Sokkal jobb a minőségérzet, mint az eddig látott Skoda Rapidokban

Stabil közönség

Itthon folyamatosan csökken a limuzinok részesedése az alsó középkategóriában, ahová a SEAT is igyekszik feltolni az egyébként Polo-padlólemezre épülő autót. Arányuk az ezredfordulón valamivel 25% felett volt, sokáig 20 százalék körül mozgott, majd tavalyra a kompaktautó-eladások hatodára csökkent. A flottavásárlók magas aránya miatt a kombik előretörtek, de ez nem jelenti azt, hogy a magánemberek kevesebbre becsülnék a lépcsőshátú autókat.

Motorváltozatok, adatok:

   1,2 MPI
 1,2 TSI
 1,2 TSI
 1,4 TSI DSG
 1,2 TSI Ecomotive
 1,6 TDI
1,6 TDI Ecomotive
 kW/LE  55/75  63/85  77/105  90/122  77/105  77/105  77/105
 Nm@ford.  112 3750  160 1500-3500  175 1550-4100  200 1500-4000  175 1550-4100  250 1500-2500  250 1500-2500
 Csúcsseb.  175  183  195  206  195  190  190
 0-100 (s)  13,9  11,8  10,4  9,5  10,4  10,6  10,6
 fogy. (l)  6,1  5,1  5,4  5,8  5,0  4,4  3,9
 Alapár*  (Ft)  3 295 880  4 386 810  4 590 010  5 713 960  4 703 040  5 140 870  –

*Bevezetési akcióban minden modell ára egységesen alacsonyabb 400 ezer forinttal a táblázatban látható listaáraknál

A privát vásárlók szeretik az adott büdzséből a lehető legnagyobb autót megvenni, ezért is a legfontosabb konkurens a Renault Fluence, amely 3,5 millió forint alatti árával és 110 lóerős motorjával még a mai autópiaci nihilben is jól eladható. A SEAT a Cruze-t nézte még ki fő ellenfélnek, mert a gyári policy szerint a konszerntársakról tilos konkurensként megemlékezni.

Konkurensek: Fluence, 301, Rapid

Papp Zoltán, a SEAT márkaigazgatója a gyáriaknál fejlettebben érzékeli a valóságot és tudja, hogy a Citroën C-Élysée-vel, a 301-es Peugeot-val valamint a Škoda Rapiddal is meg kell küzdeni az ügyfelekért.

4,5 méteres a Toledo

4,5 méteres a Toledo

A Rapid kezdetben nagyon drága volt, amit időközben 400 ezres extracsomaggal illetve félmilliós engedménnyel kompenzált az importőr. A SEAT nem követi el ugyanezt a hibát. A bevezetéskor az összes változat, így az alapmodell árából is enged 400 ezer forintot, így a 75 lóerős Entry 2,9 millió forintért hazavihető.

Ebben az összegben az összes fontos biztonsági extra benne van, az első és az oldallégzsák valamint a menetstabilizáló elektronika is. Jár még elektromos ablakemelő, nem távirányítós központi zár és elektromos tükörállítás.

Klímaberendezés a középső felszereltségtől jár

A Reference szintre főleg a manuális légkondicionáló és a központi zár távirányítója miatt érdemes feljebb lépni. A Style légkondija automatikus, alapáras a tempomat és a bőrborítású kormány, az autó könnyűfém felniket és hátulra is elektromos az ablakemelőt kap.

Jövőre minden Toledo alapáron tárcsafékes lesz hátul, de az importőr addig is megrendeli ezt a pluszt a hazánkba behozott autókhoz.

Már csak azért is, mert a várhatóan legnagyobb darabszámban eladott Reference modellekhez egy ideig a tempomat és a ködlámpa mellett könnyűfém felni is jár alapáron, ami bután mutatna dobfékkel.