Most debütál hazánkban az új SEAT Toledo, amely 22 év után már a negyedik generáció. Az átlagembernek aligha rémlik összes elődje. Az 1991-es első széria a kettes Golfra épült, egy lépcsőshátú limuzin volt, nagy csomagtérajtóval, mint a Daihatsu Applause vagy ma a Škoda Superb.
Limuzin is, ötajtós is
Utódja elveszítette a praktikus ötödik ajtót, viszont a formatervvel sikerült szinte a középkategóriába pozicionálni a négyajtós szedánt. Annál nagyobb bukás volt az egyterűs kísérlet. Az autó praktikus erényeit átmentették az Altea XL-be, majd 2008-ban csendben megszűnt a gyártása.
A Rapidot ismerve a testvérmodell minőségérzetétől sem vártunk sok jót, de a Toledo nem ugyanaz. Valami miatt a Škoda nem tehette be az autóba azokat az üveggyöngyöket, amiktől a Toledo sokkal inkább minőségi terméknek tűnik, mint a vele műszakilag megegyező és szintén Pozsonyban gyártott Rapid.
A belső teret nagyon feldobják a levegőrostélyok körüli krómdíszek. A fényes keret a fotókon látható Style csúcsmodell alatt, a középső Reference szinten is jár.
Dízel helyett TSI-t
A Toledo pontos kormányzása, jó ülése és stabil futóműve tetszett, a vonószem kialakítása és a dízelmotor erős zaja nem. Kedvezménnyel 4,7, amúgy 5,1 milliós indulóárát látva a 105 lóerős 1,6 TDI-től amúgy is elmegy a kedvünk.
Elsőre a 85 lóerős turbós benzines tűnik a legésszerűbb motorváltozatnak, Reference kivitelben négy (akcióban 3,6) millió forintos áron. Kár, hogy sima szívómotorral nem sikerült kipróbálni az autót, mert ha az 1,2 literes háromhengeres csak feleannyira jó, mint a C-Élysée-ben vagy a 301-ben, akkor légkondival az alapváltozatból is igen korrekt családi autó válhat.
Itthon folyamatosan csökken a limuzinok részesedése az alsó középkategóriában, ahová a SEAT is igyekszik feltolni az egyébként Polo-padlólemezre épülő autót. Arányuk az ezredfordulón valamivel 25% felett volt, sokáig 20 százalék körül mozgott, majd tavalyra a kompaktautó-eladások hatodára csökkent. A flottavásárlók magas aránya miatt a kombik előretörtek, de ez nem jelenti azt, hogy a magánemberek kevesebbre becsülnék a lépcsőshátú autókat.
Motorváltozatok, adatok:
1,2 MPI |
1,2 TSI |
1,2 TSI |
1,4 TSI DSG |
1,2 TSI Ecomotive |
1,6 TDI |
1,6 TDI Ecomotive |
|
kW/LE | 55/75 | 63/85 | 77/105 | 90/122 | 77/105 | 77/105 | 77/105 |
Nm@ford. | 112 3750 | 160 1500-3500 | 175 1550-4100 | 200 1500-4000 | 175 1550-4100 | 250 1500-2500 | 250 1500-2500 |
Csúcsseb. | 175 | 183 | 195 | 206 | 195 | 190 | 190 |
0-100 (s) | 13,9 | 11,8 | 10,4 | 9,5 | 10,4 | 10,6 | 10,6 |
fogy. (l) | 6,1 | 5,1 | 5,4 | 5,8 | 5,0 | 4,4 | 3,9 |
Alapár* (Ft) | 3 295 880 | 4 386 810 | 4 590 010 | 5 713 960 | 4 703 040 | 5 140 870 | – |
*Bevezetési akcióban minden modell ára egységesen alacsonyabb 400 ezer forinttal a táblázatban látható listaáraknál
A privát vásárlók szeretik az adott büdzséből a lehető legnagyobb autót megvenni, ezért is a legfontosabb konkurens a Renault Fluence, amely 3,5 millió forint alatti árával és 110 lóerős motorjával még a mai autópiaci nihilben is jól eladható. A SEAT a Cruze-t nézte még ki fő ellenfélnek, mert a gyári policy szerint a konszerntársakról tilos konkurensként megemlékezni.
Konkurensek: Fluence, 301, Rapid
Papp Zoltán, a SEAT márkaigazgatója a gyáriaknál fejlettebben érzékeli a valóságot és tudja, hogy a Citroën C-Élysée-vel, a 301-es Peugeot-val valamint a Škoda Rapiddal is meg kell küzdeni az ügyfelekért.
Ebben az összegben az összes fontos biztonsági extra benne van, az első és az oldallégzsák valamint a menetstabilizáló elektronika is. Jár még elektromos ablakemelő, nem távirányítós központi zár és elektromos tükörállítás.
Klímaberendezés a középső felszereltségtől jár
A Reference szintre főleg a manuális légkondicionáló és a központi zár távirányítója miatt érdemes feljebb lépni. A Style légkondija automatikus, alapáras a tempomat és a bőrborítású kormány, az autó könnyűfém felniket és hátulra is elektromos az ablakemelőt kap.
Jövőre minden Toledo alapáron tárcsafékes lesz hátul, de az importőr addig is megrendeli ezt a pluszt a hazánkba behozott autókhoz.
Már csak azért is, mert a várhatóan legnagyobb darabszámban eladott Reference modellekhez egy ideig a tempomat és a ködlámpa mellett könnyűfém felni is jár alapáron, ami bután mutatna dobfékkel.