Robert Bosch, a cég alapítója mondta anno, hogy nem azért fizet magas béreket, mert sok pénze van, hanem azért van sok pénze, mert magas béreket fizet. A derék munkaerő megbecsülése a legfelső szinten is fontos, az autógyártók első emberei euróban milliókat, forintban milliárdokat keresnek évente. Íme saját gyűjtésünk eredménye a menedzseri fizetésekről, amely nem terjed ki a teljes piacra és nem tekinthető abszolút sorrendnek. További Top 10 cikkeink itt.

Az autógyárak részvényesei honorálják a vállalatvezetők kiemelkedő teljesítményét. Utánanéztünk mennyit keres 10 neves autóipari menedzser

John C. Plant, TRW Automotive, 9 milliárd 204 millió Ft. Amerikában kiugróbbak a menedzserek jövedelmei, mint Európában, pláne Japánban. John C. Plant az ütközésbiztonsági rendszereiről (pl. légzsák) ismert TRW Automotive első embereként keresett tavaly 41,1 millió dollárt a Forbes adatai szerint

John C. Plant, TRW Automotive, 9 milliárd 204 millió Ft. Amerikában kiugróbbak a menedzserek jövedelmei, mint Európában, pláne Japánban. John C. Plant az ütközésbiztonsági rendszereiről (pl. légzsák) ismert TRW Automotive első embereként keresett tavaly 41,1 millió dollárt a Forbes adatai szerint

Alan Mulally, Ford, 6 milliárd 608 millió Ft. A Boeingtől 2006-ban átcsábított menedzser minden pénzt megér a Fordnak. 2012-es adat híján 2011-es javadalmazásával szerepel a cikkben, ami elérte a 29,9 millió dollárt. Az előrelátó Mulally a pénzügyi krízis előtt a Ford mindenét elzálogosította, még az emblémát is. Ebből volt a cégnek tőkéje a válság során új modelleket kifejleszteni, amelyekből többet tud eladni. A kínálat megújításával és a masszív leépítésekkel a Fordnak most nagyon jól megy - Európán kívül

Alan Mulally, Ford, 6 milliárd 608 millió Ft. A Boeingtől 2006-ban átcsábított menedzser minden pénzt megér a Fordnak. 2012-es adat híján 2011-es javadalmazásával szerepel a cikkben, ami elérte a 29,9 millió dollárt. Az előrelátó Mulally a pénzügyi krízis előtt a Ford mindenét elzálogosította, még az emblémát is. Ebből volt a cégnek tőkéje a válság során új modelleket kifejleszteni, amelyekből többet tud eladni. A kínálat megújításával és a masszív leépítésekkel a Fordnak most nagyon jól megy – Európán kívül

Martin Winterkorn, Volkswagen, 4 milliárd 263 millió Ft. Winterkorn áll Európa legnagyobb és a világ második legnagyobb autógyártója élén. A Magyarországról elüldözött sváb család sarja (bátyja még hazánkban született) egy 12 márkából álló impériumot vezet, amelyhez a Porsche, a Ducati és a Scania is tartozik. A vállalat eredményei alapján 20 millió euró járna neki az elmúlt évre, de Winterkorn lemondott prémiuma jelentős részéről. Munkáltatója a 2011-es 17,4 millió euró után tavaly 14,5 millió eurót utalt át neki. Ezzel magasan ő a legjobban fizetett menedzser az európai autóiparban.

Martin Winterkorn, Volkswagen, 4 milliárd 263 millió Ft. Winterkorn áll Európa legnagyobb és a világ második legnagyobb autógyártója élén. A Magyarországról elüldözött sváb család sarja (bátyja még hazánkban született) egy 12 márkából álló impériumot vezet, amelyhez a Porsche, a Ducati és a Scania is tartozik. A vállalat eredményei alapján 20 millió euró járna neki az elmúlt évre, de Winterkorn lemondott prémiuma jelentős részéről. Munkáltatója a 2011-es 17,4 millió euró után tavaly 14,5 millió eurót utalt át neki. Ezzel magasan ő a legjobban fizetett menedzser az európai autóiparban.

Sergio Marchionne, FIAT-Chrysler, 4 milliárd, 256 millió euró. A 2011-re járó 2,45 millió eurós alapfizetése mellett Marchionne a neki biztosított FIAT-részvényekkel keresett ilyen jól. Juttatáscsomagja a korábban a pusztulás felé sodródó FIAT és a Chrysler megmentéséért aligha aránytalanul magas

Sergio Marchionne, FIAT-Chrysler, 4 milliárd, 256 millió euró. A 2011-re járó 2,45 millió eurós alapfizetése mellett Marchionne a neki biztosított FIAT-részvényekkel keresett ilyen jól. Juttatáscsomagja a korábban a pusztulás felé sodródó FIAT és a Chrysler megmentéséért aligha aránytalanul magas

Dan Akerson, GM, 2 milliárd 486,4 millió Ft. A részben állami tulajdonú GM vezérigazgatójának az amerikai államkincstár eredetileg 9 millió dolláros javadalmazást hagyott jóvá, de egy áthúzódó sajátrészvény-ügylet miatt a 64 éves szakember végül jobban keresett tavaly. Jövedelme ezen a szinten, az amerikai viszonyok között rendkívül szerény, de ennyit bírt el egy adófizetői pénzekkel megmentett cég vezetőjének a nagypolitika a tavalyi elnökválasztás évében

Dan Akerson, GM, 2 milliárd 486,4 millió Ft. A részben állami tulajdonú GM vezérigazgatójának az amerikai államkincstár eredetileg 9 millió dolláros javadalmazást hagyott jóvá, de egy áthúzódó sajátrészvény-ügylet miatt a 64 éves szakember végül jobban keresett tavaly. Jövedelme ezen a szinten, az amerikai viszonyok között rendkívül szerény, de ennyit bírt el egy adófizetői pénzekkel megmentett cég vezetőjének a nagypolitika a tavalyi elnökválasztás évében

Dieter Zetsche, Daimler, 2 milliárd 396,1 millió Ft. A rozmárbajszú menedzsernek félmillió euróval kevesebbet fizetett a Mercedes-Benz anyavállalata, mint tavaly. Zetsche (és a teljes igazgatóság) bónusza az el nem ért a profitcélok miatt csappant meg, de a menedzser elmúlt éves összjövedelme így is eléri a 8,15 millió eurót

Dieter Zetsche, Daimler, 2 milliárd 396,1 millió Ft. A rozmárbajszú menedzsernek félmillió euróval kevesebbet fizetett a Mercedes-Benz anyavállalata, mint tavaly. Zetsche (és a teljes igazgatóság) bónusza az el nem ért a profitcélok miatt csappant meg, de a menedzser elmúlt éves összjövedelme így is eléri a 8,15 millió eurót

Carlos Ghosn, Renault-Nissan, 2 milliárd 688 millió Ft. Ghosn tavalyi fizetése a japán vállalatok nem naptéri évéhez kötődő üzleti éve miatt még nem nyilvános, a 2011-es adat alapján ő a legjobban fizetett autóipari vezető Japánban

Carlos Ghosn, Renault-Nissan, 2 milliárd 688 millió Ft. Ghosn tavalyi fizetése a japán vállalatok nem naptéri évéhez kötődő üzleti éve miatt még nem nyilvános, a 2011-es adat alapján ő a legjobban fizetett autóipari vezető Japánban

Rupert Stadler, Audi, 2 milliárd 234 millió Ft. Csak március közepén várhatók frissebb adatok, de az Audi élén álló Stadler tavaly jobban keresett BMW-s kollégájánál. Németországban a 10 millió euró feletti fizetések szoktak békétlenséget szülni, így van még tartaléka, ha a 2012-es rekordév után csilingel a kassza

Rupert Stadler, Audi, 2 milliárd 234 millió Ft. Csak március közepén várhatók frissebb adatok, de az Audi élén álló Stadler tavaly jobban keresett BMW-s kollégájánál. Németországban a 10 millió euró feletti fizetések szoktak békétlenséget szülni, így van még tartaléka, ha a 2012-es rekordév után csilingel a kassza

Norbert Reithofer, BMW, 1 milliárd 810 millió Ft. A BMW is csak pár hét múlva közli a 2012-es számokat, de orientációnak megteszi az igazgatótanács elnökének egy évvel korábban juttatott 6,2 millió euró. Reithofer a tavalyi - újabb - rekordév után még nagyobb prémiumra számíthat 1,5 millió euróban meghatározott alapfizetése felett

Norbert Reithofer, BMW, 1 milliárd 810 millió Ft. A BMW is csak pár hét múlva közli a 2012-es számokat, de orientációnak megteszi az igazgatótanács elnökének egy évvel korábban juttatott 6,2 millió euró. Reithofer a tavalyi – újabb – rekordév után még nagyobb prémiumra számíthat 1,5 millió euróban meghatározott alapfizetése felett

Akio Toyoda, Toyota, 381 millió Ft. Bár a Nissan is csak elhanyagolható részét adja tovább annak az értéknek, amit Ghosn 13 éve alatt keresett, Akio Toyoda és a Toyota esetében végképp aránytalannak tűnik az 1,7 millió dolláros juttatás 2011-re. Japánban azonban a menedzseri fizetések hagyományosan sokkal alacsonyabbak az Európában elvártnál

Akio Toyoda, Toyota, 381 millió Ft. Bár a Nissan is csak elhanyagolható részét adja tovább annak az értéknek, amit Ghosn 13 éve alatt keresett, Akio Toyoda és a Toyota esetében végképp aránytalannak tűnik az 1,7 millió dolláros juttatás 2011-re. Japánban azonban a menedzseri fizetések hagyományosan sokkal alacsonyabbak az Európában elvártnál


Forrás: saját gyűjtés