A Volkswagen Golf nyerte a 2013-as Év Autója díjat. Lejjebb az egyik magyar zsűritag, az Autó Magazin vezetőszerkesztője, Gajdán Miklós írását olvashatják, saját szavazatairól.
Lelőjem a poént? Nálam bizony a Golf volt a nyerő.
Még soha ennyit nem ültem a pontozás és az értékelés felett. Jó lenne csak arra fogni a hosszú hezitálást, hogy a szokásos hét helyett ezúttal nyolc típus jutott a döntőbe – de nem ez volt az ok. Sokkal inkább a szokásos, vagyis, hogy teljesen különböző kategóriába tartozó autók közül kellett eldönteni, hogy a szempontokat figyelembe véve (praktikum, minőség, vezethetőség, műszaki tartalom és ár) melyik a legeslegjobb, azaz melyiket és hány ponttal teszem az első helyre.
|
Mert nézzük csak meg, mely típusok is jutottak a cím küszöbére! Szigorúan ABC sorrendben haladva először is a Ford B-Max, amelynek B-oszlop nélküli, hátsó tolóajtós megoldása még ötletesebb, mint az Opel Meriváé, és ráadásul az egy liter körüli lökettérfogati kategória legjobb motorját találjuk a gépházteteje alatt. Majd ott a Hyundai i30, amely praktikumában, minőségében már a kategória éllovasa, a Golf nyomában lohol.
A Mercedes új A-osztálya már-már sportautónak mutatja magát, úgy is megy, a motorjai ultramodernek, csakúgy, mint vezető segítő rendszerei. A Peugeot 208-at nagyon jó vezetni, nagyot javult a minősége, nagyon takarékosak az új háromhengeres motorjai, és mindennek a tetejébe érintőképernyős médiarendszert kapott.
A Renault Clio formájával, új, turbófeltöltéses motorjaival és szintén modern médiarendszerével tarol, míg a Toyota GT86 egyszerűen elbűvölt mindenkit, aki vezette: csak hatalmas vigyorral az arcon lehetett kiszállni a kormánya mögül.
A Volkswagen Golf minőségével, kiforrottságával, már alapváltozatában is fejedelmi felszereltségével, egyszerre dinamikus és kényelmes futóművével, mindemellett azzal szerzett híveket, hogy ő az egész autóipart új irányba állítani látszó MQB autóépítési rendszer első megfizethető árszintű darabja.
A Volvo V40-esen is szívesen pihenteti az ember a szemét, de szívesen is ül benne, s nemcsak azért, mert felettébb biztonságos, sőt világelső gyalogoslégzsákja révén, még a gyalogjárókat is kíméli, hanem, mert jó vezethetősége és minősége mellett tele van olyan korszerű műszaki megoldásokkal, mint a TFT-műszerfal és a vezetést segítő rendszerek garmadája.
Nálam végül a variálhatóságát és a vételárát kivéve minden más szempontból kiválót mutató, és egyúttal jövőbemutató autóépítési módot reprezentáló Golf győzött, amelynek érdemeit a kiosztható 25-ből 9 ponttal jutalmaztam.
Hat ponttal tettem a második helyre az európai szinten sokak számára elérhető (európai Év Autója választás), és csak a motortechnikában kissé lemaradt (szívómotorok a korszerű turbók helyett) Hyundai i30-at.
Harmadik helyre tettem 4 ponttal a technikai tűzijátékot felvonultató, szemrevaló Volvo V40-est, amit a bájos, minőségi és jól vezethető Peugeot 208-as követ 3 ponttal. Két ponttal jutalmaztam a Mercedes A-osztály – elődjéhez képest mutatott – vagány irányváltását, míg a Ford B-Maxnál a megmaradt 1 ponttal ismertem el a szenzációsan ötletes, de a gyakorlatban mégsem teljesen beváló ajtómegoldást. (A világrengetően jó motort már tavaly, a nálam második helyre tett Ford Focusnál figyelembe vettem.)