A tesztszezon végeztével évről évre elkezdődnek a találgatások, melyik csapat milyen erőt képvisel majd az adott idényben. Ez most sincs másképp, kellemes témát adva a Forma-1 körül tevékenykedő elemzőknek.
A valós erősorrendet szinte lehetetlen megállapítani, de találgatni és spekulálni bátran lehet. Ritkán vannak olyan egyértelmű jelek, mint a Ferrari tavalyi borzalmas küszködése, amelyet már a csapat kommunikációs gépezete sem tudott és akart eltitkolni. Az autó gyengén sikerült, rosszul álltak, Fernando Alonso mégis végig harcban állt a világbajnoki címért, még ha az események eleinte szerencsésen is alakultak számukra. Kevesen gondolták volna a kiábrándító tesztek után, hogy így alakul majd.
Idén a mezőny sokkal kiegyenlítettebbnek tűnik. Akik tavaly jól mentek, azok a teszteken sem okoztak csalódást, sőt az összkép alapján a Hamiltonnal új erőre kapott Mercedes felzárkózása sem tűnik elképzelhetetlennek.
Nehéz összehasonlítani a csapatokat, a nyers időeredmények nem jelentenek sokat, mert nagy kérdés, ki milyen beállításokkal, üzemanyag-mennyiséggel futotta legjobb idejét. A Red Bull a becslések szerint például legalább 70 kg üzemanyaggal kezdett körözni, Vettel így futotta 1:22,197-es legjobb idejét Barcelonában. Míg a téli csúcsot Nico Rosberg Mercedese a kalkulációk szerint 30 kilónyi benzinnel tudott 1:20,130-at. Ha igazak a feltételezések, akkor a Red Bull az időmérőn jellemző 20 kg-os puttonnyal 1:19.047-es időt futhatna – elméletileg. Egy-egy megnyert tesztnapnak persze nem elhanyagolható a marketing/PR-értéke sem, nem kizárt tehát, hogy egyes csapatok erre is játszanak.
Egy körön a McLaren is gyorsnak tűnik és a Ferrari is odaérhet az élmezőnyben, de a wokingiak hosszú távú teljesítménye kérdéses, ugyanis autóik egyelőre zabálják a gumikat és meglehetősen kiszámíthatatlanul viselkednek. A Mercedes szintén masszívan koptatja a gumikat, ami régi hibájuk, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy megnyugtató megoldást találtak volna rá. A Lotus – a tavalyi produkciójuk mintájára – időmérős körülmények között nem kiemelkedő – de nem is rossz -, a versenytempója viszont az egyik legjobb a mezőnyben. Főleg e tekintetben okozhat ismét meglepetéseket a Sauber, illetve a másik erősödő középcsapat, a Force India is, ám a Williams-Renault is kiegyensúlyozott konstrukciónak tűnik.
A másik gyakori összevetési alap a lefutott kilométerek száma. Ebben épp az előbb dicsért Lotus mutatkozik gyengének – különösen Kimi Räikkönen volt balszerencsés az ételmérgezésével, váltóhibájával, illetve a telemetriai problémákkal, amelyeknek következtében csak 260 kört (1182 km-t) tudott megtenni, a legkevesebbet azok közül, akiknek a tesztszezon elején is biztos pilótai állásuk volt. A legaktívabb pilóta a sauberes újonc, Esteban Gutierrez volt, 607 körrel és 2768 km-rel.
A Lotus tehát nem bizonyította megbízhatóságát, ami azzal összevetésben érdekes, hogy a múlt évet műszaki probléma nélkül csinálták végig, igaz a tavalyi tesztszezonban jó pár napot ki kellett hagyniuk futóművük konstrukciós hibája miatt. A 2012-ben rendszeresen lerobbanó Mercedes pedig azzal együtt 5000 kilométer fölötti távolságot tett meg, hogy a gyakorlások elején kétszer is le kellett állniuk technikai malőrök miatt. Láthatjuk tehát, hogy ezeket az adatokat is fenntartásokkal érdemes kezelni; könnyen lehet, hogy a tavalyi évhez hasonlóan a Lotus megtalálta és kiűzte a technika ördögét, és Kimi Räikkönen ismét teljesíti mind a 19 futamot.
Az elő-előforduló műszaki hibák ellenére lenyűgöző a mai F1-es autók megbízhatósága. A legszorgalmasabb Sauber például 5300 kilométernél is többet tett meg komolyabb hiba nélkül, de még a később elkészült új Williams FW35-ös is 3000 km felett teljesített. Előfordulhat, hogy jövőre a gépek konstrukcióját alapjaiban megváltoztató turbómotorok felborítják a rendet, de egyelőre az idei prototípusok komolyabb technikai incidensek nélkül futják a versenytávokat, ami régen egyáltalán nem volt általános.
Tehát minden mutató szerint kiegyenlítettnek tűnik a mezőny. A csapatok felkészültek, de például a Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry is bevallotta, hogy rettegnek az idei Pirellik kiszámíthatatlanságától – és véleményével aligha van egyedül. Senki nem meri tehát megjósolni, hogy mi lesz a befutó Melbourne-ben, nemhogy a szezonzáró Brazil Nagydíjon, ami reményeink szerint azt jelenti, hogy izgalmas szezonnak nézünk elébe.
A csapatok által a 2013-as autókkal megtett teljes táv
Csapat | Körök | Távolság (km) |
Sauber | 1161 | 5306 |
Mercedes AMG | 1138 | 5224 |
Ferrari | 1069 | 4913 |
McLaren | 1009 | 4629 |
Reb Bull | 1008 | 4607 |
Caterham | 985 | 4512 |
Toro Rosso | 984 | 4505 |
Force India | 980 | 4480 |
Marussia | 799 | 3669 |
Lotus | 771 | 3527 |
Williams | 664 | 3090 |
A Barcelonában elért leggyorsabb körök
Pilóta | Csapat | Idő | Gumikeverék |
Nico Rosberg | Mercedes AMG | 1:20,130 | lágy (sárga) |
Fernando Alonso | Ferrari | 1:20,494 | lágy (sárga) |
Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 1:20,558 | lágy (sárga) |
Felipe Massa | Ferrari | 1:21,266 | szuperlágy (piros) |
Jenson Button | McLaren | 1:21,444 | lágy (sárga) |
Nico Hülkenberg | Sauber | 1:21,541 | lágy (sárga) |
Adrian Sutil | Force India | 1:21,627 | lágy (sárga) |
Kimi Räikkönen | Lotus F1 | 1:21,658 | lágy (sárga) |
Paul di Resta | Force India | 1:21,667 | lágy (sárga) |
Sergio Perez | McLaren | 1:21,848 | lágy (sárga) |
Romain Grosjean | Lotus F1 | 1:22,188 | lágy (sárga) |
Sebastian Vettel | Red Bull | 1:22,197 | lágy (sárga) |
Pastor Maldonado | Williams | 1:22,305 | lágy (sárga) |
Valtteri Bottas | Williams | 1:22,468 | lágy (sárga) |
Esteban Gutierrez | Sauber | 1:22,553 | lágy (sárga) |
Mark Webber | Red Bull | 1:22,658 | lágy (sárga) |
Charles Pic | Caterham F1 | 1:23,115 | lágy (sárga) |
Jules Bianchi | Marussia F1 | 1:23,167 | lágy (sárga) |
Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:23,223 | lágy (sárga) |
Davide Valsecchi | Lotus F1 | 1:23,448 | lágy (sárga) |
Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:23,628 | lágy (sárga) |
Max Chilton | Marussia F1 | 1:24,103 | lágy (sárga) |
Giedo van der Garde | Caterham F1 | 1:24,235 | lágy (sárga) |