Két működésképtelen, de formailag teljesen kész tanulmányt és egy szériaérett, hamarosan Európában is kapható négyajtóst hozott Genfbe az új kínai gyártó, a Qoros. A kocsi nem is rossz, ha olcsó lesz, komoly esélyei lehetnek nálunk is, Nyugat-Európában is.
A márkanév a Qashqai óta a legszerencsétlenebb brandnek tűnik az autóiparban, tömegek lesznek képtelenek megtanulni, pláne leírni, nyelvterülettől függetlenül. Az információs pultnál a hostess Kórösz-nek ejtette, maradjunk hát ennyiben. És ne feledjük: nincs benne u betű. (A név nem jelent semmit, a Q betűt állítólag a minőség, a quality miatt tették a görög Chorus szóra hasonlító betűsor elé – a „kórus” pedig az alapítók együttműködésére utal.)
Bár kínai márkaként emlegeti a sajtó, a Qoros valójában izraeli-kínai közös vállalkozás. A Qoros Auto Co. másfél milliárd dolláros alaptőkéje 50-50%-ban oszlik meg az Israel Corporation és a valóban kínai Chery Automobile között.
Első tapasztalatainkat az utastérben az alábbi videóban foglaltuk össze:
A kocsi kívül-belül egyaránt nagyon volkswagen-csoportos utánérzés, egyszerre kelt SEAT-os, škodás és audis hatást, de azért nem lehet ráfogni, hogy másolat lenne. Genfi praxisunkban eddig magasan a BYD nevű márka vezette a kínai felhozatal ranglistáját esztétikailag, de a Qoros más minőség.
A Qoros Essence és Experience fantázianevű felszereltségben készül, 16, illetve 17 colos kerékkel. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, négy tárcsafék lassítja, ESP stabilizálja az autót.
Adatlap (kézi váltóval) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Motor | 1.6 |
1.6 turbó |
|||
Lökettérfogat (cm3) | 1598 | 1598 | |||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 93 (126)/6150 | 115 (156)/5000 | |||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/3800 | 210/2500-5000 | |||
Méretek, tömeg | |||||
Hossz /szél / mag. (mm) | 4615 / 1839 / 1445 | ||||
Tengelytáv (mm) | 2690 | ||||
Csomagtér (l) | 450 | ||||
Saját tömeg (kg) | 1310 | 1345 | |||
Fordulókör átmérő (m) | 11 | 11 | |||
Menetteljesítmények | |||||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 | 10,0 | |||
Végsebesség (km/h) | 195 | 215 | |||
Fogyasztás | |||||
Város (l/100 km) | 9,0 | 9,1 | |||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 | 5,3 | |||
Vegyes (l/100 km) | 6,5 | 6,7 |
A Qoros kellemes, már-már elegáns külsejű, elfogadható belterű kompakt autó. A formai déja vu se kívül, se belül nem nyomasztó. A kezelőszerveket nyomkodva, tekergetve enyhe aggályok merültek fel bennünk a tartósságot illetően, de például az ajtók csapódása, az anyagok minősége nem tűnik rosszabbnak, mint némely európai márkák Golf-kategóriás modelljeinek olcsó, belépő kivitelében.
Két fő kérdés maradt nyitva: mennyibe fog kerülni és mennyire hajlandók a német, francia, orosz, kelet-európai emberek és cégek elfogadni, hogy esetleg kínai autót válasszanak. Év végén meglátjuk; az első Qorosok 2013 telén kerülhetnek európai gazdáikhoz.