Számítógép által vezérelt robotpilótával rendelkező teherautó-irányítási rendszert fejlesztett ki egy japán kutatóintézet, amelynek köszönhetően a járművek képesek vezető nélkül konvojban közlekedni.
 
Az elvégzett próbajárat során a négy teherautóból álló konvoj három kilométeres utat tett meg négyméteres követési távolság és 80 km/órás sebesség mellett, emberi beavatkozás nélkül. Az úttartásról a teherautókra felszerelt kamerák és radarok gondoskodtak, ugyanakkor a számítógép által vezérelt járművek vezetőfülkéiben a biztonság kedvéért emberek ügyeltek a rendszer helyes működésére.
A fejlesztő New Energy and Industry Technology Development Organization kutatóintézet közlése szerint a rendszer alkalmazása csökkenti a járművek légellenállását és ezáltal azok üzemanyag-fogyasztását is. A próbaút során a teherautók az átlagosnál 15 százalékkal kevesebb benzint fogyasztottak.
A kutatóintézet a jövőben autópályákon tervezi használatba helyezni a rendszert, ugyanakkor azt is elismerte, hogy a robotpilóták által vezetett autókkal szembeni biztonsági és pszichológiai aggályok leküzdése komolyabb kihívásnak ígérkezik, mint rendszer kifejlesztése.

Mi is többször számoltunk be a hasonló, európai rendszer fejlesztéséről. A különbség annyi, hogy az EU-s SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért) rendszerben egy „mozdony”, profi szakember irányította autó vezeti a konvojt, az országúti vonatot, a többi autó vezetője pedig inaktív, csinálhat mást, pihenhet, ehet. A 2009-ben indult projekt tavaly már valós forgalmi teszteken teljesített sikeresen.