Röviden – Kia Carens | |
---|---|
Mi ez? |
Öt- vagy hétüléses kompakt egyterű |
Mit tud? | Tágas, sportos, sokféleképpen átalakítható, és jó a minősége |
Mibe kerül? | Bevezető áron 4,75 millió forinttól |
Kinek jó? | Azoknak, akik néha heten is utaznak együtt |
Begördül modern és elegáns villája elé Új Kia Carens-ével a tulajdonosa, majd ütközésig tárja a hátsó ajtót. Az ülésről egy intelligenciától csillogó szemű, helyes, kócos kiskutya néz vissza gazdájára. Utóbbi először kérleli, majd utasítja kedvencét a kiszállásra, de az csak békésen üldögél tovább. A gazdi trükkel próbálkozik, illatos kolbásszal csalogatja kedvencét, majd még felesége macskáját is belengeti neki, csakhogy végre a Carens elhagyására bírja. Teljesen eredménytelenül. Ekkor elhangzik a helyzetet megmagyarázó reklámszlogen: mindenkinek nehéz elhagyni a fűtött hátsó ülés jelentette kényelmet.
Reklámfilmjében a Kia egyértelműen arra próbálja meg felhívni a figyelmet, hogy az új Carensben törődnek a hátul ülők kényelmével is. Holott ezt másképp is megtehették volna. Hangsúlyozhatták volna, hogy az öt centivel megnyújtott tengelytáv miatt nagyobb a lábtér, vagy azt, hogy a hátul ülők most már három külön ülésen foglalhatnak helyet, amelyek külön-külön előre-hátra eltolhatók, háttámláik pedig több dőlésszögben rögzíthetők.
Az a tény, hogy a második sorban több a hely, nem jelenti azt, hogy a csomagtartó kisebb lenne. Sőt, nagyot nőtt! A sík falakkal határolt csomagtérbe még a hétüléses változat esetében is – öt üléssel – 492 liternyi poggyász fér (előző generáció: 320 l), míg az ötülésesbe valamivel még ennél is több, 536 liter. A nagycsaládos kivitelnél a padló alól lehet két ülést – több más márkánál, például a Mazda6-osnál, vagy a Toyota Versónál megismert módon – egy heveder meghúzásával elővarázsolni, míg az ötüléses kivitelnél a padlószőnyeg felhajtása után egy hungarocell rekeszrendszerhez nyílik hozzáférés.A pótkereket, azaz a Carens esetében mankókereket – régi francia módi szerint – a csomagtér alatt, kívül lehet megtalálni. Szintén francia típusban, konkrétan a Citroen C4 Picassóban alkalmazták először azt az ötletes megoldást, hogy a csomagtér világítása egyben zseblámpa is.
Az egész persze nem lenne nagy mutatvány, ha a Carens kívül is nőtt volna. Ám nemhogy nem nőtt, hanem egyenesen összement. A hossza két centivel, a szélessége másféllel, a magassága pedig néggyel csökkent. Ez utóbbinak az optikai hatása sem lebecsülendő, a kompakt egyterűek közötti egyik legalacsonyabb felépítés miatt a Carens egészen sportos benyomást nyújt. Közrejátszik ebben a azért a forma is, amely tökéletesen illeszkedik a Kia jelenlegi stílusához. Naná, hogy az ajtók domborítása is azonos azzal, ami a márka többi típusán látható.
A hátul ülők mellett persze az elöl ülőkre is gondoltak az új Carens tervezői. Nekik úgy csináltak helyet, hogy előrébb tolták a lapos szögben, áramvonalasan emelkedő szélvédőt. A helykínálat csak a jó közérzet egyik összetevője. A kényelem javítására olyan ülés is kapható, amelynél az ülőpárna hossza motoros mozgatással változtatható. Holott az ülés eleve sem kicsi, a párnázása feszes és az oldaltartása is határozott.Az új generációs Kiák minősége eléri, sőt sok esetben meg is haladja az európai gyártmányokét, s nincs másként a Carensban sem. Puha műanyag borítja a műszerfal mellett az ajtók felső élét is, szépek az illesztések, sorjával sehol sem találkozni. A bőséggel alkalmazott króm és fémhatású felületek miatt a minőségérzet a középkategóriás autókét közelíti.
A szolgáltatások színvonalára sem lehet panasz. A két nagy műszer között nagyméretű TFT kijelző mutatja a fedélzeti számítógép adatait, a kezelése, körülbelül negyedórás gyakorlással elsajátítható. Könnyebb eligazodni a középső nagy érintőképernyős kijelzőn, amely a tolatókamera képernyője is egyben. Az új Carenshez vásárolható kormányfűtés, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és automatikus parkoló-rendszer is.
A Cee’dhez hasonlóan a Carensben is három fokozatban változtatható a kormány-szervo rásegítésének mértéke. Ez elsősorban azoknak lehet jó, akik nem akarnak nagy erőt kifejteni, a kormány visszajelző képessége pedig nem nagyon izgatja őket, mert az még a legkeményebb, sport fokozatban sem érezhető. Más oldalról viszont a kormány pontos és közvetlen, az átlagosnál kisebb áttételezést jelzi, hogy végállástól végállásig 2,7-et lehet forgatni rajta.Az új Carenshez kínált motorok között egyetlen újdonságot találunk, amelynek várhatóan nem lesz nagy keletje nálunk – hacsak nem a benzines automaták hívei körében. A két benzinmotor közül ugyanis csak ehhez, a kétliteres, 166 lóerőshöz választható automataváltó (hatfokozatú) a 136 lóerős, 1,6 litereshez viszont kizárólag hatfokozatú kézi kapcsolású váltó jár. Ez a motor is elegendőnek tűnt azonban az üresen 1,3 tonnás Carens mozgatásához. 1800/perces fordulattól már szépen lehetett autózni vele, igaz azonban, hogy masszív gyorsításra csak 4000/perces fordulat felett képes. (Végsebesség: 185 km/h, 0-100 km/h: 11,3 s, átlagfogyasztás: 6,8 l/100 km.)
Alapvetően másként viselkedik az 1,7 literes, 136 lóerős dízel, amely 1700/perces fordulattól húz úgy, mint az 1,6 literes benzines 4000-től. Kényelmesen vezethető, és még csak nem is hangos. Ehhez is hatfokozatú kézi sebességváltó jár alapáron (végsebesség: 191 km/h, 0-100 km/h: 10,4 s, átlagfogyasztás: 5,1 l/100 km), de hatfokozatú automata is rendelhető hozzá. A negyedik opció ugyanennek a dízelmotornak a 115 lóerős változata, amelyhez csak kézi sebességváltó (ez is hatfokozatú) jár.Tágas, jó minőségű, sokféleképpen változtatható utasterével, számos jópofa – igaz átvett ötletével – és takarékos motorjaival olyan autó a Carens, amit érdemes számításba venni azoknak, akik kompakt egyterűben gondolkoznak. Ráadásul jól néz ki, és 4,75 milliós kezdő ára is az egyik legkedvezőbb a kategórián belül.