Wilfredo Rohwedder, a BMW úgynevezett biztonsági autóiért (magyarul páncélozott kocsik) felelős termékmenedzsere a Genfi Autószalonon válaszolt a vezess.hu kérdéseire. Már amelyikre.
– Üzletileg mekkora volumenű a BMW Csoport számára a biztonsági autók gyártása?
– Meg kell értenie, de nem beszélhetek adatokról, nem beszélhetek darabszámokról, nem beszélhetek ügyfelekről.
– (Hm, ez rövid interjú lesz); akkor talán fordítsuk meg: miről beszélhet? Azt megkérdezhetem, hogy van-e technológiai fejlődés ezen a területen, védettebb-e egy új páncélozott 7-es gazdája, mint egy húszévesé?
– Minden új generációval fejlesztjük a védelmet, mivel a lövedékeket is fejlesztik, ezek egyre erősebbek, ezáltal egyre veszélyesebbek a páncélozott járművek számára.
– Az új modellek páncélzata vastagabb, vagy épp vékonyabb, mint egy régebbié? Az anyagok változnak, vagy a páncélvastagság?
– Határozottan vastagabbak az új lemezek, az energia, melyet az újabb lövedékek hordoznak, nagyobb, ezért a páncélzatot is vastagítanunk kell.
– Igen, generációról generációra 2-300 kilogrammal nő az autók tömege az elődhöz képest.
– Itt ülünk egy Hetes limuzin mellett – ez az autó mennyit nyom?
– A teljes tömege több, mint négy tonna.
– Nem tűnik olyan testesnek.
– Igen! Igen, valóban, ez is a szándékunk. Ez a Hetes BMW is egy Hetes BMW, ugyanúgy kell viselkednie, ugyanazt a hangulatot kell nyújtania, mint egy széria modellnek.
– Nem, az is megegyezik a puha (az úr a rendkívül kifejező „softskin”, lágy bőrű kifejezést használta – egy kis betekintés a páncélautósok szakzsargonjába) modellével. Ez az egyik fő célkitűzésünk, hogy a féktávolság se legyen nagyobb a páncélozatlan autókénál.
– Hogyan lehet ezt megvalósítani? A gumik úttal kapcsolatban álló felülete ugyanakkora, a tömeg nagyobb.
– Nos, az említett felület sem ugyanakkora, de a lényeg a féktárcsák, fékbetétek különleges méretezésében rejlik.
– Rendben van, hogy a nagyobb fék nem fárad el hamar a nagy tömeg alatt, de mégis, egy vészfékezésnek nagyobb fékutat kell eredményeznie nagyobb tömeg mellett.
– Nem. Nem, ugyanaz az adat. Talán centiméterekkel több lehet, de az eltérés minimális.
– Kínál a BMW különleges vezetéstechnikai tréninget a páncélozott autók sofőrjeinek?
– Igen, természetesen, ez a biztonsági koncepció része. Mind az ügyfelet, mind a járművek majdani sofőrjeit képezzük arra nézve, hogyan viselkedjenek egy éles szituációban, hogyan kerüljenek ki egy támadásból sikeresen.
Gyári videó a BMW biztonsági autókról
– Milyen fogyasztása van egy ilyen nehéz autónak?
– Valamivel magasabb, mint egy normál BMW-é…
– Duplája?
– Nem, egyáltalán nem. Mindig a helyzettől függ, hogy mennyivel nő meg a fogyasztás. Az autó valamivel nehezebb, valamivel tehát eleve többet is fogyaszt, de hogy egy veszélyhelyzetben. padlógázon mennyivel fogyaszt többet – a helyzettől függ. Az üzemanyagtartály egyébként normál méretű.
– Árat tehát nem mondhat – de egy hozzávetőleges szorzót a BMW listaárakhoz képest talán?
– 3-4-szeres a vételár egy standard modellhez képest.
– Ha egy ilyen páncélautóval behajtok a világ bármelyik BMW-szervizébe, tudnak vele mit kezdeni?
– Igen. Mindazonáltal minden ügyfélnek elmondjuk, melyik hozzá közel eső szervizet készítettük fel kimondottan az ő autója kezelésére, és megkérjük, hogy oda vigye a kocsit. Ez részünkről is bizalmi kérdés; a biztonsági autók karbantartását zárt környezetben végezzük, hogy illetéktelenek ne ismerhessék meg a védelem technikai részleteit.
– Ez az autó itt előttünk VR 7-es fokozatú védelmet kínál, a VR a Vehicle Resistance rövidítése. A VR 7 a 7.62×51-es lőszer puha acélmagvas változata ellen nyújt védelmet, tehát a tipikus NATO-lőszerek ellen. A VR 9 már a kemény magvas lövedéknek is ellenáll. Ez az autó itt védelmet nyújt a .44-es, .357-es Magnum és a 9 mm-es pisztolylövedékek ellen is (a rendőrségi erők általában ezeket használják). A két fokozat közötti – mi Secirity +-nak hívjuk ezt a szintet – páncélzattal ellátott autónk az, amelyik már az AK-47-es standard lőszere ellen is védelmet nyújt.
– Milyen távolságból értendő ez a védelem?
– Bármilyen távolságból, de a teszteket jellemzően öt méterről végezzük pisztollyal, 10 méterről a nagyobb fegyverekkel. Ezen a távolságon már stabilizálódik a lövedék, így egyrészt a kísérletek azonos körülmények között reprodukálhatók, másrészt ilyen távolságból fejti ki a lövedék a legnagyobb erőt a célfelületen.
– Van objektív minősítő intézet a páncélautókra, mint az euroNCAP a civil autók biztonságára, például?
– Németországban három ilyen, állam által működtetett intézmény működik, az egyik épp Münchenben.
– Elektronikai védelmet is kínálnak az autókhoz, lehallgatások, elektronikus támadások, kémkedés ellen?
– Természetesen. A BMW biztonsági autóinak egyetlen fix pontja a páncélzat, hiszen ez hivatalosan minősített paraméterekkel rendelkezik. Viszont bármilyen egyéb igényei vannak ügyfelünknek, azt egyedileg kifejlesztjük, beszereljük. Konkrétumot nem említhetek (nahát!), de igen széles körben kínálunk megoldásokat ebben a tárgykörben.
– Ez egy BMW. A termék egy BMW, a név által nyújtott garanciát nyújtva, minden szituációban.
– Milyen autókat páncéloznak a BMW Csoportnál? Csak BMW-ket, vagy más modelleket, Rolls-Royce-okat, netán MINI-t is?
– A BMW Group csak BMW-ket szerel fel páncélzattal. MINI-t nem. X5-ös és 7-es modelleket készítünk, többféle védelmi fokozatban. Különböző kockázati szcenáriók szerint építjük meg az autókat, a legmagasabb szintű fenyegetést a terrorista támadások jelentik, de vannak autóink alacsonyabb szintű fenyegetések, például utcai bűnözés ellen. Az itt álló autót olyan ügyfelek számára készítettük, akik komolyabb lőfegyverek, vagy robbantásos merénylet ellen kívánnak védekezni. Az utcai bűnözés ellen elegendő lehet alacsonyabb védelmi szintű, pisztolylövedékek ellen felkészített autókat használni.
– Dél-Afrika például különlegesen jó piac?
– Latin-Amerika, Afrika, Távol-Kelet, Közel-Kelet; mindenütt lehet veszély. Európa többé-kevésbé biztonságos terület, de a többi országban, szerte a világban magasabb a kockázat. A lényeg, hogy ha az ügyfél nem érzi biztonságban magát, bárhol a világban dönthet úgy, hogy inkább páncélozott járművet használ.
– Nem, nem csak a presztízse jó egy páncélozott BMW-nek. A legfontosabb, hogy a BMW-nél a teljes felkészítés, minden mérnöki munka házon belül történik. Úgy tudom, hogy a márkánál, melyet Ön említett (ANNYIRA édesek az autógyári emberek, amikor kínosan vigyáznak arra, hogy ki ne kelljen ejteni egy másik márka nevét a szájukon – the maker you just mentioned, mondta mindig Herr Rohwedder) utólag történik meg a páncélozás, egy külső cégnél. Mi viszont már a gyártás folyamatában építjük be a páncéllemezeket, egyéb védelmi felszerelést az autóba, a végeredmény masszívabb, tartósabb. A BMW biztonsági autói már a tervezési folyamatok kezdetén biztonsági autónak készülnek.
– Végeznek törésteszteket az autókkal? Tudható, mennyire változtatja meg a BMW-k passzív biztonságát a páncélozás? A tűzoltóságnak pedig nem jelent-e gondot egy sérült páncélautóból kiszabadítani az embereket egy baleset során?
– Nem kötelező töréstesztet végrehajtanunk a homologizációhoz, de a tervezés során éppen úgy létrehozzuk a gyűrődő zónákat a kabin körül, mint a szériaautóknál. A tűzoltósággal, balesetek kezelésével kapcsolatos kérdésre nem válaszolhatok.
– Csak az utascella védett. A motor épp ezért mindig a legnagyobb, amit a márka kínál; jelenleg a 7-es BMW páncélozott változata V8-as vagy V12-es motorral rendelhető. Dízelmotorral nem szállítjuk az autót, mert a világ számos pontján gondot jelentene a megfelelő üzemanyag beszerzése, benzin viszont mindenhol van. A hűtőt ugyan megdupláztuk, de más változtatásokat nem eszközöltünk a 12 hengeres motoron. Ez a blokk annyira masszív, hogy ha az egyik hengersor le is állna egy találattól, a másik még ki fogja tudni vinni az autót a veszélyzónából.
– Kollégáim, amikor megbeszéltük, milyen kérdéseket tegyek fel Önnek, azt mondták, feltétlenül kérdezzem meg, helyesen gondolkodnak-e, ha elsőként a hűtőt igyekeznének kilőni, ha merényletet terveznének. Szerintük valószínűleg így lehet a legkönnyebben megállítani egy páncélozott autót, kézi lőfegyverrel. Jó terroristák lennének, sikerrel járna az akciójuk?
– Nem járnának sikerrel. A tesztelések része a hasonló szimuláció, és az autónak, bármely ponton is kap lövést, mindig ki kell tudnia jutni az említett veszélyzónából. A hosszú távú menekülés nem cél, ezek az autók soha nincsenek egyedül, nem a védett személyt szállító páncélozott autó, hanem a kísérő biztonsági személyzet feladata a helyzet kezelése a támadás megindítása után.
—————
Le kell hát számolnunk egy romantikus elképzeléssel. A páncélozott limuzinoknak egyetlen feladatuk van: megóvni a védett személy testi épségét a támadás első hulláma ellen. Ezek az emberek pedig nem a James Bond filmek hősei, nem állnak be látványosan füstölgő motortérrel egy tankolásra a balhé után, hogy tovább folytathassa útját A-ból B-be. A páncélautó feladata csak annyi, hogy távol tartsa a golyókat, repeszeket a célponttól, aztán a célpont testőrsége lekaszabolja a támadókat, a célpont átül egy másik páncélozott Hetesbe, és zajlik az élet tovább. Herr Rohwedder pedig megkapja a szétlőtt autót, hogy a tapasztalatok alapján még biztonságosabbra, még vastagabb falúra építhesse a következő generációs Security 7-est.