Lerobbant az amerikai elnök páncélozott limuzinja szerdán, Barack Obama izraeli látogatásának első napján, és repülőgépen kellett hozni helyette egy kisegítő járművet Jordániából.
Az egyik gépkocsival műszaki problémák voltak Izraelben – közölte Jeruzsálemben Edwin Donovan, az elnököt kísérő amerikai titkosszolgálat szóvivője. Ezért hozunk minden útra több járművet és szerelőt – magyarázta, hozzátéve, hogy a gépkocsi még azelőtt romlott el, hogy Obama Izrael földjére lépett volna.
Az izraeli sajtó szerint a probléma oka az volt, hogy az üzemanyagtartályba benzin helyett gázolajat töltöttek. Szerintünk azonban ez nem biztos, hogy igaz. Egyfelől a korábban kiszivárgott hírek szerint a kocsit 6,5 literes dízelmotor mozgatja, másfelől pedig általában pont dízel autóba lehet benzint tankolni és nem fordítva, a betöltőnyílások és a töltőpisztolyok méretéből kifolyólag.
Obama több páncélozott gépkocsit használ. Hivatalosan semmit nem árulnak el róluk, de a pletykák szerint a karosszéria acél, alumínium, titán és kerámia felhasználásával készült. Állítólag az ajtók 20 centiméter vastagok, olyan nehezek, mint egy Boeing 757-es nyílászárói. Ablakai természetesen golyóállóak. Úgy hírlik, hat tonnát nyom a kocsi.
Akkor is képes simán tovább haladni – a különleges felniknek köszönhetően – ha mind a négy gumit találat éri. De ez csak egy a számos biztonsági elem közül. Az utastér saját levegőrendszerrel bír, így egy vegyi támadás sem veszélyezteti a védett személyt. A limuzint saját tűzoltórendszer védi, de az üzemanyagtank is robbanásbiztos.
Az autót csak a CIA által kiképzett profi sofőrök vezethetik, akik folyamatos tréningen gyakorolják a menekülési stratégiákat. Állítólag ha a sofőrrel bármi történne, az autó akkor is képes továbbmenni, miután távirányítóval is vezethető.
Az autó további különleges megoldásairól erre a linkre kattintva olvashat.
Nem ez volt az első incidens az elnöki limuzinnal, két éve Írországban akadt fenn egy kapuvason: