Az autóbuszos szakkiállításként is felfogható Busexpót lényegében a XIX.Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia kísérőrendezvényeként szervezte a Nit Hungary, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. A szakadatlanul zuhogó eső nem kedvezett a hazai és külföldi autóbuszgyártók típusai iránt érdeklődő látogatóknak, igaz ennek köszönhetően legalább teljesen megtelt a konferencia terem.
Idén a ‘Fenntartható és hatékony autóbuszos közszolgáltatás Magyarországon’ – című témát járták körül a főként állami szervekben tevékenykedő előadók. A rendezvény nyitóeseményeként átadták a 2012-es Év Autóbuszos Személyszállítója díjat, melynek győztese, Potsay Csaba egri autóbuszos egyéni vállalkozó lett. Az elismerést minden évben olyan ágazati szereplők kapják meg, akik magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak, továbbá akiket az utazóközönség is ajánl.
Öreg járműpark
A külföldi útja miatt a konferenciától távol maradó Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára helyett Lenner Áron Márk tartott előadást. A belgazdaságért felelős helyettes államtitkár kiemelte, 2011-ben átfogó felmérés készült a hazai autóbuszpark állapotáról. Mivel 6-7 esztendeje a volán társaságok nem a minimálisan elfogadható, 400-500 darabos mennyiségű autóbuszhoz jutnak évente, nem csoda, ha a kormányzat által elkészített tanulmányban korántsem egy derűs jelen képe rajzolódik ki.
Az államtitkár szerint a Volvo-Rába együttműködés kapcsán a hazai sajtó elfelejti megemlíteni, hogy a svéd gyártó termékeinek hazai összeszerelése esetén akár minden alkatrész magyarországi gyártású lehet. Ez azonban önmagában nem vigasz azoknak a magyarországi gyártóknak, akik az elmúlt 1-2 évtizedben jelentős összegeket fektettek típusfejlesztésbe.
Volánok összevonása
A Rába felügyelőbizottságában is helyet foglaló Kerékgyártó János, az NFM Közlekedési Szolgáltatás Főosztály vezetője kiemelte, a hazai közforgalmú személyszállítás (a vasúttal együtt) közel 400 milliárdba kerül az államnak évente. A minisztérium képviselője szerint a hazai közszolgáltatókat fel kell készíteni a 2016-os piacnyitásra. A NFM képviselője hangsúlyozta: jelen pillanatban folyamatban van a volánok átalakítása. A 24 volán-társaságból alakuló 7 régiós vállalat cégbírósági bejegyzése ez év február végig megtörtént.
Az elmúlt két és fél évben azonban egyetlen egy új, hazai gyártású autóbusz sem állt forgalomba a fővárosban, miközben hazánkban jelenleg négy, nagyobb kapacitással rendelkező autóbuszgyártó található. A miditenderrel kapcsolatban korábbi megkeresésünkre a BKK azt a választ adta, hogy a BKK megkezdte a pályázat előkészítését. A leghamarabb azonban egy 24 darabos trolitender kiírása várható, melyet uniós pénzből kíván megoldani a főváros.
A Busexpón lehetőség nyílt egyes kiállított járművek próbavezetésére a Driving Camp tesztpályáján. A legnagyobb kiállító a Kravtex-Kühne cégcsoport volt Credo autóbuszokkal. A mosonmagyaróvári gyártóüzemmel rendelkező cég elhozta a Citadell 19 típusú, teljes mértékben alacsonypadlós városi kialakítású autóbuszát. Láthattuk továbbá az itt debütáló új, alacsony belépésű Econell City-t, az elővárosi Econell 12-t, továbbá a helyközi kivitelű Optinellt is.
A NABI elővárosi kivitelű Siriusa az MAN standján foglalt helyet, de az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező hazai gyártó elhozta a Compobus korábbi prototípusát is. Szintén ezen a Busexpón tartotta hazai premierjét az új csuklós Mercedes Citaro, mellyel májusban találkozhat leghamarabb a fővárosi utazóközönség.