Aki viszonylag jó áron akar nem túl öreg dízelt venni, az szinte csak flottaautók közül választhat. Céges múltú kocsinál, amit elég kevesen használnak a sajátjukként, de annál többen taposnak, még fontosabb a márkaszervizek számítógépes nyilvántartásával és a szervizkönyv bejegyzéseiből ellenőrizhető előélet.
Ez viszont reális óraállással jár, amitől az átlagember megijed. Neki kell az a hit, hogy a cseppet sem ritka, évi 40-70 ezer kilométer helyett ő kifogta azt az autót, amiben négyévesen csak 80-100 ezer kilométer van.
Az illúzió könnyen megteremthető, a digitális óra visszaállítása egy átlagos autónál 10-12 ezer forintba kerül. A bonyolultabb melók pl. a BMW-kkel 100 ezer Ft körül megoldhatók. Mivel az embereknek ez kell, a használtan kínált autók fájdalmasan nagy része vár vevőre hazug és irreális óraállással.
Mi kerestünk egy kétmillió forint alatti dízelt, mert érdekelt, hogy mit mutat 200 ezer kilométerrel. A Hovány cégcsoport szegedi kereskedésében találtunk egy beszámított Focus kombit 1 990 000 forintos irányáron, 1,8-as dízellel és jó felszereltséggel. Már a 2008-as modellfrissítés utáni verzió, reális a futásteljesítménye, megvan a vezetett szervizkönyve és a fotókon ígéretesnek tűnt.
Élőben is jól mutat. Orrát nem pettyezik kőfelverődések, épek a dísztárcsái és a lökhárítóról sem pereg le a lakk, mint a korábbi évjáratokban. Nincsenek parkolási sérülések rajta, optikailag szinte makulátlan autó.
Utasterében a gyakran használt gombok csúnyán elkoptak a rádión és a kétzónás, automatikus légkondicionáló kezelőfelületén, karcos az ezüstre fújt műanyag a váltó mögött és a kormányon is látszik a használat. Bár céges autó volt és bő négy év alatt 197 812 ezer kilométert hajtottak bele, belső tere kulturált gazdáról tanúskodik.
Szerviztapasztalatok a második generációs Ford Focusról
A dízelmotoros Ford személyautók szervizintervalluma 20 000 km vagy egy év. Az általános szervizeknél olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és pollenszűrő cserélünk, dízel autóknál 60 000 kilométerenként vagy háromévente üzemanyagszűrőt is. Tapasztalataink szerint az évi 50 ezret futó autókban 200 000 kilométeren megközelítőleg két fékbetét- és egy féktárcsa-garnitúra cseréjével lehet számolni. Figyelni kell arra, hogy a 200 ezres szerviznél előírás a komplett vezérműszett cseréje, ami az 1,8 TDCi esetében 267 461 forintba kerül. Ugyanez a költség az 1,6-os dízeleknél az eltérő konstrukció és a rövidebb normaidő miatt csupán 56 080 Ft. Egy injektor cseréje furattisztítással és tanítással 91 969 forintba kerül, nem jellemző, hogy egyszerre romlana el mind a négy. Az 1,8 TDCi és az 1,6 TDCi motorok minden változata kettős tömegű lendkerekes, így a 90 lóerős alapmodell is.
Fekete Károly, szervizvezető, Ford Hovány Szeged
Messze még a vég
Motorja könnyen indul, zaja hidegen csúnya, de hangja egészséges. Nem ingadozik az alapjárat, nincs kékes füst a kopott turbónál bejutó olajtól és gyorsításkor sem marad koromfelhő mögöttünk. Az ép és egészséges benyomást erősíti a kopogásmentes futómű, az autó szépen gurul, lassításkor a fékek nem húznak félre.
Melyik dízelt vegyük?
Dunát lehet rekesztani a használt dízel Focusokkal, de nagyon nem mindegy, melyik motorváltozatot választjuk! Az 1,6-os és az 1,8-as motor egyaránt hosszú élettartamú, a fogyasztáskülönbség is indifferens. Több millió kilométer alapján a Spritmonitor.de a 90 lóerős ezerhatosra 5,55, a 110 lóerősre 5,81, az 1,8 TDCi-re pedig 6,22 l/100 km átlagfogyasztást ír.
Ezzel szemben az 1,6 TDCi-kben csak a vezérműszíjat, a vezetőgörgőket és a feszítőgörgőket kell lecserélni, munkadíjjal együtt nem egészen 60 ezer forintért. Ugyanúgy márkaszervizben, számlával, garanciával, adókkal, mindennel.
A kipróbált autó tehát jó benyomást keltett, de nem véletlenül. A nagy futásteljesítmény csak akkor nem azonos a jelentős elhasználódással, ha a tulajdonos költ az autó karbantartására. Ez a Focus 20 ezrenként túlesett azokon a szervizmunkákon, amitől hasznos termelőeszköze maradt az adott vállalkozásnak.
Azért jó, mert költöttek rá. Sokat
Ettől függetlenül is tartogathat kiadásokat a közeljövőre. 200 ezer táján a turbótól már ne várjunk sokat, egy új feltöltő nemcsak márkaszervizben jelentős kiadás (ld. a szervizmunkák árait a táblázatban). Az injektorok cseréje darabonként közel 100 000 forintos tétel, szerencsére nem szokták egyszerre feladni.
Hibalehetőségek: a dízelmotor bajai drágák, a többi nem vészes
Gyakori hiba viszont a Focusban a fényszóróizzók kiégése. Erre lehet megoldás a feszültségingadozást kivédő kütyü, ami nem nagy tétel.
A fejlett, elöl-hátul független futómű jól viseli a magyarországi úthálózatot. Amire idővel költeni kellhet, az a stabilizátorpálca elöl, ritkábban a kerékcsapágy és a lengéscsillapító. Előfordul még tömítetlenség a szervokormánynál, de összességében a Focus ajánlható, gyors áresése miatt nagyon jó ár/érték arányú használt autó. Csak le kell mondani a mesésen alacsony óraállásról.
Alkatrészárak, karbantartási és javítási költségek | |
---|---|
Időszaki szervizek | |
20.000, 40.000, 80.000, 100.000, 140.000, 160.000 km | 39 900 Ft |
60.000, 120.000, 180.000 km (gázolajszűrő cseréjével) | 59 900 Ft |
Vezérműszett-csere 200 000 kilométernél 1,8TDCi / 1,6 TDCi | 267 461/56 100 Ft |
Egy injektor cseréje (furattisztítással és tanítással) | 91 970 Ft |
Turbófeltöltő cseréje (1,8 TDCi) | 439 500 Ft |
Fékrendszer | |
Féktárcsa elöl/hátul (1 db) | 23 300 / 20 500 Ft |
Fékbetét elöl/hátul (pár) | 15 00 / 15 800 Ft |
Futómű | |
Első kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal | 41 300 Ft |
Első lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal | 48 700 Ft |
Első stabilizátor pálca cseréje, munkadíjjal | 28 900 Ft |
Hátsó lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal | 47 700 Ft |
Hátsó kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal | 52 100 Ft |
Bruttó ügyfélárak. Forrás: Ford Hovány