A Michelin lassan egy évtizede rágódik rajta, a Bridgestone tavaly bemutatta, de piacra mégsem ők dobják a világ első sorozatgyártású légmentes abroncsát.

A hobbisták, vadászok és erdőmunkások mellett a hadseregnek is szállító Polaris tavaly vásárolta fel azt a független, pályakezdő vállalkozást, amely saját szabadalma alapján még 2009-ben fejlesztette ki, és eredeti tervei szerint 2011-től forgalmazni is szerette volna a NPT-t (non-pneumatic tyre, azaz nem sűrített levegővel feltöltött gumiabroncs).

Műszakilag egy sajátos anyagösszetételű és pontosan kiszámított térbeli szerkezetű héjról van szó, amely egyrészt szilárdan megtartja a futófelületet, másrészt torzulásával az abroncsoktól elvár önrugózást is biztosítja. Feszesebb ugyanakkor, mint a terepjáróknál jellemző, ballonos abroncsok, így azonos jellemzők mellett pontosabb irányíthatóságot ígér.

A gyártó szerint a megoldás (értelemszerűen) teljesen defektmentes, akár egy hatalmas szöget is beleverhetünk, a kerék megy tovább; de éppúgy kibír egy 50-es kaliberű lövedéket.

Hosszú távon környezetbarátabb is lehet a megoldás, hiszen az abroncs élettartama végén a belső szerkezet könnyedén újrafutózható.

Akárcsak a nagy gyártók megoldásai, a Polaris kereke is jónak ígérkezik a hosszirányú, illetve függőleges erők kezelésére, de az oldalirányú torzulás lehetőségének látszólagos hiánya miatt kérdéses, hogy nagy sebességnél, aszfalton hogyan viselkedne az abroncs. Pontosan ezért jó kiindulási pont a négykerekű terepmotor, mivel laza felületen más jellegű tapadás érvényesül – azt ugyanakkor jó volna tudni, mi lesz, ha a szerkezet lyukait eltömi a sűrű, agyagos sár.