Az olajkorszak végét repesve váró lelkes zöldautó-fanként mindig nagy örömömre szolgált az elmúlt évek Genfi Autószalonjain ellátogatni a Pavillon Vert-re, a Zöld Szalonra. A kiállításban rendezett kiállításban független fejlesztő cégek, egyetemek, energetikai cégek és kis hobbi-autógyárak vonultatták fel benzin- vagy dízelmentes kísérleti járműveiket. Íme, egykori beszámolóm a 2010-es tárlatról, a 2011-es kiállításról, mely már a lépcső alatti alagsorban kapott helyet, és a tavalyi Zöld Pavilonról, mely kiszorult a csarnokokból egy sátortáborba.
Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem
Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem
Fotó megosztása:
A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen
A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen
Fotó megosztása:
A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen
A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen
Fotó megosztása:
A nagy gyártók idén technológiai újdonságok helyett inkább zengzetes szlogenekkel lentették a bolygót
A nagy gyártók idén technológiai újdonságok helyett inkább zengzetes szlogenekkel lentették a bolygót
Fotó megosztása:
A Renault az egyetlen a nagy márkák között, amely megingathatatlannak látszik elektromos stratégiájában
A Renault az egyetlen a nagy márkák között, amely megingathatatlannak látszik elektromos stratégiájában
Fotó megosztása:
Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo - a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost
Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo - a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost
Fotó megosztása:
Közösségi autóhasználatot fényreklámozó tanulmány
Közösségi autóhasználatot fényreklámozó tanulmány
Fotó megosztása:
A Mitsubshi a lassan faceliftre szoruló i-Mievvel kampányolt idén is
A Mitsubshi a lassan faceliftre szoruló i-Mievvel kampányolt idén is
Fotó megosztása:
A Toyota hibridstratégiája megállíthatatlan; az Auris kombi hibridváltozata már nem különlegesség, csak egy versenyképes, bárki által számításba vehető családi kompakt kombi
A Toyota hibridstratégiája megállíthatatlan; az Auris kombi hibridváltozata már nem különlegesség, csak egy versenyképes, bárki által számításba vehető családi kompakt kombi
Fotó megosztása:
Tankol a Zoe - az elektromos autózás egyik fő kérdése, hogy milyen gyorsan épül a töltőhálózat
Tankol a Zoe - az elektromos autózás egyik fő kérdése, hogy milyen gyorsan épül a töltőhálózat
Fotó megosztása:
Félig álló városi kisbusz-szerűség a Rinspeedtől
Félig álló városi kisbusz-szerűség a Rinspeedtől
Fotó megosztása:
Az áramszolgáltatók jobban nyomják a villanyautó-témát, mint az autógyártók
Az áramszolgáltatók jobban nyomják a villanyautó-témát, mint az autógyártók
Fotó megosztása:
Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben
Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben
Fotó megosztása:
Furcsa tréfa a Land Rover standjáról
Furcsa tréfa a Land Rover standjáról
Fotó megosztása:
Nem elektromos, de részben tiszta üzemű: a sűrített levegős hibrid Peugeot és Citroen prototípus volt az alternatív energiával autózás két legizgalmasabb megjelenési formája Genfben
Nem elektromos, de részben tiszta üzemű: a sűrített levegős hibrid Peugeot és Citroen prototípus volt az alternatív energiával autózás két legizgalmasabb megjelenési formája Genfben
Fotó megosztása:
A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen
Tavaly mondjuk már nagyon látszott, hogy végérvényesen átrendeződik a megszokott felállás. A villanyautók és főleg a hibridek már felköltöztek a reflektorfénybe, a nagy márkák termékei közé. Az Év Autója tavaly a félig elektromos Ampera, előtte a teljesen elektromos Leaf volt Európában. A műgyantából egyedileg gyártott kasztnis kis elektromos gyöszök létjogosultsága a rendes, autószalonokban megvehető, márkás szériamodellek mellett ugyancsak kétségessé vált.
Azért mégis rosszul esett, hogy 2013-ban egy az egyben elmaradt a Zöld Szalon. Az információs standon ülő hölgy mosolyogva közölte, hogy az alternatív hajtású járművek ott vannak mindenhol. És ez igaz is, de már nem annyira igaz, mint tavaly.
Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem
A Renault ugyan Twizyből, elektromos Kangooból, Fluence-ből és Zoéból talán többet hozott a standjára, mint belsőégésű motoros autóból, de a többi nagy márkánál a korábban megszokottnál sokkal csekélyebb mértékű zöldség mutatkozott.
Az Év Autója a Golf lett, a második egy környezetvédelmileg tökéletesen közömbös boxermotoros sportkupé, a harmadik helyezett pedig egy olyan márka tökéletesen átlagos modellje, amely márka egyébként tavaly még az egy feltöltéssel úgy 50 kilométer füstmentes kilométert kínáló dízel hibriddel kampányolt.
Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo – a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost
Úgy látszik, a piac mára belefáradt az elfogyó olaj és a globális klímaváltozás miatti rettegésbe. Az emberek autót akarnak, olcsón, jót, és a közérdeklődés pillanatnyilag nem a kevés füst és az olajtartalékok kímélése felé fordul.
A 2013-as Genfi Szalonon már harmadik éve csak a jövő autójaként létezett a BMW i-család, az Audinál csak tanulmány volt a konnektoros hibrid A3, a VII-es Golfhoz is csak ígéret még a hibrid és az elektromos hajtás. A Ferrari új csúcsmodelljében nem takarékosabb üzemet lehetővé tévő konnektoros hibridrendszer, hanem pillanatnyi teljesítménycsúcsokat indukáló KERS lakik. A kínaiak, akik pár éve a BYD olcsónak ígért és elfogadható, bár másodvonalbeli dizájnt kínáló hibridjeivel fagyasztották meg a vért az európai gyártókban, most a teljesen konvencionális hajtásláncú Qoros-szal jelentek meg.
Furcsa tréfa a Land Rover standjáról
A svájci E-mobilitás Szövetség brosúrájában is csak két sportkocsi-szerű, teljesen komolyanvehetetlen prototípus szerepelt. A tüzetesebb vizsgálat során pedig az is kiderült, hogy a két kocsi egy: a Protoscar cég Lampo 2 és Lampo 3 tanulmányai fejlesztési generációk.
Renault, benned van az összes reményem. Most mintha minden nagy gyártó újra az olaj felé fordult volna, csak a Renault tartja magát – pedig az elmúlt évek reményteli trendjét szemlélve már úgy készültem a füstmentes, zajmentes, büdösségmentes közlekedésre!
Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben
Egy kis reménysugár azért van – az
elektromos bringák rendkívül nagy számban voltak jelen a szalonon, ahhoz képet, hogy ez egy
autószalon. Ha sokan rákapnak erre a közlekedési módra (Nyugat-Európában robbanásszerűen terjed az e-bike), legalább a nagyvárosok mentesülhetnek némi füst alól. És az emberek is egészségesebbek lesznek, mert a villanymotorral támogatott testmozgás sokkal több, mint amit egy autófotelben tespedve végezhetünk.