A Shell elsősorban az LNG-vel kapcsolatos tapasztalatait, továbbá infrastrukturális beruházásokat, a Volvo Trucks pedig ilyen irányú műszaki fejlesztéseit teszi hozzá az együttműködéshez. A közös munka várhatóan az USA és a közép-európai országok piacaira fog koncentrálódni. A megállapodás nem kizárólagos, azaz mindkét cég folytathat más szereplőkkel is ilyen irányú párbeszédet, vagy kezdeményezhet hasonló együttműködést.
Gáz a hosszú távú fuvarozásban
A földgázt jelenleg sűrített formában (CNG) alkalmazzák városi buszokban és haszonjárművekben. Azonban nagy távolságok megtételéhez a járműveknek nagyobb mennyiségű üzemanyagot kell tudniuk magukkal vinni a tartályaikban. Ez akkor lehetséges, ha a motor alkalmas LNG-vel való üzemelésre, mivel a gáznak cseppfolyós halmazállapotban kisebb a térfogata.
Mindenevő motor
A Volvo Trucks első ízben az FM nyergesvontatóhoz fejlesztette ki a metán-dízel technológiás motorját, mely elsődleges üzemanyagként cseppfolyós gáz üzemanyagot használ. Az ilyen erőforrással szerelt 40-60 tonna össztömegű kamionok hatótávolsága gázüzemben körülbelül 1000 kilométer lehet. A motor teljesítménye 460 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 2300 newtonméter. Működési elve, hogy gázolajat használ az LNG meggyújtásához: optimális esetben a két üzemanyag aránya 75:25 százalék lehet a cseppfolyósított gáz javára.
A nyomás alá helyezett tartályokban a gázt -130 és -140 Celsius fok közötti hőmérsékleten tárolják annak érdekében, hogy cseppfolyós halmazállapotban maradjon. A motor sajátossága, hogy LNG-vel, továbbá LBG-vel, azaz a megújuló forrásokból előállított cseppfolyósított biogázzal is üzemeltethető. Az Euro 3-as és Euro 5-ös MethaneDiesel motorokkal szerelt FM-ek előnye, hogy LNG hiányában mezei gázolajjal is üzemeltethetőek, így nem áll fenn a veszélye annak, hogy a kamion az LNG jelenlegi infrastrukturális hiányosságai miatt esetleg nem tud tovább menni az országúton.
‘Jelentős lehetőségeket látunk a gázüzemű tehergépkocsinkban, és a gyártási kapacitásunk, illetve a gáz infrastruktúrájának fejlődésével párhuzamosan további piacokon is folytatjuk majd a bevezetését. A cseppfolyós földgáz dízelmotorban való alkalmazása energiahatékony, így ez az új alternatív üzemanyag a belátható jövőben uralkodó szerepet tölthet be a nehéz-haszonjárművek hajtásában‘ – jegyezte meg össze Lennart Pilskog, a Volvo Trucks közönségkapcsolati igazgatója.Az FM LNG-vel üzemeltethető változatát Svédországban, Norvégiában, Belgiumban, Spanyolországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban már forgalmazzák, míg Olaszországban és Franciaországban jelenleg folyik a piaci bevezetése.