Röviden – Dacia Logan 1.2 16v vs. Peugeot 301 1.2 VTi
Mik ezek? Egy olcsó és a legolcsóbb négyajtós ma a piacon
Mit tudnak? Ötszáz liter feletti csomagteret, élhető hátsó sort
Mibe kerülnek? A Dacia Logan kétmillióról, a Peugeot 301 2,8 millióról indul. A szériában légkondis verziók listaára 2 390 000 (Arctic) illetve 3 390 000 Ft (Active).
Kihez szólnak? Annak, aki olcsón, vagy nagyon olcsón szeretne új autót, és nem zavarja a puritán hangulat.

A témát már év elején csontig rágtuk, velejét kiszívtuk, most mégis újra elővesszük a piac legolcsóbb szedánjait. Mert akad még nyammogni való porc ezen a koncon, köszönhetően a Dacia Logan színre lépésének.

Januári összehasonlításunkban a Peugeot 301 mérkőzött meg a Škoda Rapiddal és a Chevrolet Aveóval. Akkor így értékeltük a diszkontáron mért hármas teljesítményét: „Érezni, hogy az Aveo gigantikus csomagterű kisautónak készült, míg a másik kettő fél kategóriával feljebb indul. A Peugeot és a Škoda térkínálata egyenértékű, mindkettő óriási belül, de ötödik ajtajával a Rapid praktikusabb.

A Škodák általában meggyőzik a vásárlókat, hogy itt többet kapnak annál, ami ugyanennyi pénzért máshol jár. Átgondoltságban, értéktartásban és műszaki színvonalban ez a Rapidra is áll, de listaára keresztülhúzza a számítást. Bár a Rapid a legjobb autó a három közül, közel sem biztos, hogy a legjobb vétel. Dízelmotorral a C-Élysée vagy a 301 lenne a befutó, a benzinesek között viszont összekuporgatnánk valahogy a TSI felárát. – Szörényi András”

Farában rejlik a lényeg, az 510 literes csomagtartó, igaz ezt az összes konkurens tudja
Nem csak a harmadik világban van igény az olcsón gyártott, alapszintű igényeket kielégítő autókra

Nem csak a harmadik világban van igény az olcsón gyártott, alapszintű igényeket kielégítő autókra

Az utolsó mondat két legfontosabb szava a kuporgatás és a felár. Mert ha ezekre fókuszálunk, akkor a Dacia Logan verhetetlen esélyesként lép a ringbe kétmillió forintos alapárával. Kérdés, hogy pénztárcánk épségéért cserébe mennyivel kapunk szerényebb szolgáltatást, egyáltalán szerényebb-e a Dacia kínálta személyszállítási megoldás?

Olcsó a legolcsóbb ellen!

A második generáció ellenfeléül a Peugeot 301-et választottuk, mivel költségeket tekintve közelebb állnak egymáshoz, a Rapid egyértelműen drágább és jobb, nincs értelme a meccselésnek.

Ebben a kategóriában nem első számú szempont a külső, mégis mindkét típus próbál a szűk lehetőségekhez mérten saját arculatot mutatni. A Logan könnyen felismerhető hátsó lámpatestet és szigorú, szögletes frontrészt kapott. Arányai sokat javultak az elődhöz képest, a közel hat centiméteres hossznövekedésnek köszönhetően.
Olcsó a legolcsóbb ellen! 76 Minden részletében vaskos déja vu lappang, akárcsak a 301 esetén, ami az 508 és a 208 típusok vonásaiból lett összegyúrva. Teljesen szubjektív, és súlytalan meglátás, de nálam a Peugeot nyert, sikeresebben álcázza magát „nagyautónak”.

Tapintható spórolás

A spórolásra való törekvés a volán mögött érződik igazán, a vezető kényelmét csorbítva könnyű költséget vágni. A kormány mindkét kocsiban csak magasságában állítható, az ülésmagasság-állítás a 301 esetén része az alapfelszereltségnek, a Logan árlistáján viszont csak a legmagasabb, Arctic szintnél bukkan fel. Az elektromos ablak kapcsolói mindkét típusnál középre kerültek, sok értékes rézkábel árát lefaragva ezzel.
 

Adatlap

Dacia Logan és Peugeot 301

Farában rejlik a lényeg, az 510 literes csomagtartó, igaz ezt az összes konkurens tudja
Motor 1149 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 75 LE
Nyomaték 107 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,5 sec
Végsebesség 156 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Az utasnak, csomagnak nyújtott tér méretét vizsgálva nem centik, inkább milliméterek választják el a két autót. A Peugeot első sora kényelmesebb, a második sorban is nagyobb a lábtér, ez a különbség azonban nem feltűnő, valószínűleg a magasabb ülőlap miatt. A 301 sokat kritizált integrált fejtámlája jelent hátrányt hátul, a Daciában sikerült biztonsági szempontból előnyösebb, állítható magasságút beszerelni.

A puttonyt pakolva sem fedezünk fel eget verő különbséget. Nyitni mindkét csomagteret macerás, a 301 csak kulccsal nyílik vagy belülről, a Dacia pedig ergonómiai katasztrófának beillő ormótlan gombot kapott a farára, nincs egy rés, mélyedés, ami megkönnyítené a csomagtérfedél felemelését. A literarány 506-510 a Logan javára, viszont a zsanér mindkét esetben zavaróan belóg, így a csomagtér terén döntetlen a küzdelem. 

Kevesebb henger, több erő?

Mindkét típus orrában 1,2 literes benzinmotor dolgozik, csak a hengerszám eltérő. A Logan megörökölte a Renault kiforrott, Twingóból ismerős 75 lóerős négyhengeresét, ellenben a Peugeot 301 friss blokkot kapott. A 208-ban bemutatkozó háromhengeres motor itt 72 lóerőt teljesít, mivel a harmadik világ alacsony oktánszámú üzemanyagaira is felkészítették a francia mérnökök.

Néhány krómhatású műanyag, és ezzel kimerült a Dacia belső dizájnelemek sora

Néhány krómhatású műanyag, és ezzel kimerült a Dacia belső dizájnelemek sora

NÉMI KRÓMHATÁSÚ MŰANYAG és ezzel kimerült a Daciában a belső dizájnelemek sora

Papíron ugyanazt tudják, a számadatok szinte megegyeznek, de a két motor viselkedése mégis ég és föld. A Visegrád felé mindkét autóval megtett kanyargós, nagy szintkülönbséggel tarkított szakaszon egyértelművé vált a Logan hátránya. Ahol a Peugeot könnyen, nyomatékból kapaszkodott, ott a Dacia küzdött, mint disznó a jégen, csak szorgalmasan visszagangolva tudta tartani a tempót (hozzáteszem, nem esztelen hegyi őrületről volt szó, a Logan a megengedett sebességhatáron innen nyújtott harmatos teljesítményt.)

A fojtott lomhaság mellé ráadásul magasabb fogyasztás társul, átlagosan szűk egy literrel (6,7 l/100 km) kért többet a Dacia ugyanazon az útvonalon, mint francia ellenfele (5,8 l/100km). Futóműve is bizonytalanabb, úthibákon a könnyű far hamar elpattog. A Peugeot hasonló komfortszint, puha rugózás mellett stabilabban fut, érezhetően több benne a tartalék.

Egyik autó sem nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton

Egyik autó sem nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton

EGYIK AUTÓ SEM nyújt értékelhető élményt a volán mögött, de a Dacia már túlhalad a lelombozó szinten, a képen látható Peugeot 301 finomabban, kiszámíthatóbban viselkedik az úton.

Lehet, hogy a megfelelő műszerek nem hoznának ekkora különbséget a két autó viselkedését tekintve, de senki sem ül az autóba decibelmérővel és indít reggelente fékpados teljesítményméréssel. Hagyományos érzékszerveink visszajelzései alapján, vezetői szempontból, ezzel a motorral egyértelműen a Logan nyújt kevesebbet.

Dacia Logan vagy Peugeot 301, te melyiket választanád?
Dacia Logan
22% (26)
Peugeot 301
54% (64)
Egyiket sem
9% (11)
Inkább ugyanennyiért egy használt Octavia
15% (17)
Végső tanulságként levonható, hogy nem állt tótágast a világ, a Logan kevesebb pénzért arányosan ad kevesebbet. Legfájóbb hátránya a motor, de akad még tucatnyi apróság az összeszerelési minőséget, ergonómiai kialakítást tekintve, amiben halványan, de jobb a Peugeot.

Filléres problémák

Pénzügyi összehasonlításban már árnyaltabb a kép, a Peugeot 301 1.2 VTi motorral 2,8 millióról indul, a teszten szereplő modell Active felszereltséggel 3,12 millióba kerül (jelenleg kedvezményes ár, listaáron 3,39 millió). Ezért az összegért ESP, manuális klíma, négy légzsák, valamint hagyományos CD-rádió jár, ami 70 000 forintért a kormányoszlopról vezérelhető, valamint USB-aljzattal, Bluetooth-kihangosítóval, két hangszóróval egészül ki.

Garancia terén az átlagembernek a Logan a nyerő, mert a Daciára három évet vagy 100 000 kilométert vállal a gyártó. Legfeljebb az extrém sokat autózók járhatnának jobban a 301-gyel, amihez két év garancia jár, de kilométer-korlátozás nélkül.

Adatlap

Dacia Logan és Peugeot 301

Farában rejlik a lényeg, az 510 literes csomagtartó, igaz ezt az összes konkurens tudja
Motor 1199 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 72 LE
Nyomaték 110 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 15,9 sec
Végsebesség 160 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Ezt látva pénztárcánk visít a Daciáért, ami a négy légzsák, ESP, manuális klíma triót már 2,39 millióért szállítja, ráadásul az USB-csatlakozós rádióért sem kell felárat fizetni. Sőt, a Logan legjobb hangulatjavítója, a hétcolos érintőképernyős navigáció 70 000 forintért elérhető, még ezt hozzácsapva is bő hatszázezres különbséggel számolhatunk.

Hasonló árszinten végképp ledolgozza hátrányát a Logan, a szintén friss fejlesztésű 90 lóerős, háromhengeres, de turbós 0.9 TCe motor kellő dinamikát ad 2,7 millióért. Ott a klímás dízel is, amely 2 990 000 forinttal még mindig kevesebbe kerül, mint az akciós 301 vagy a C-Élysée az 1,2-es benzinessel. Az igazi csodafegyver a hamarosan érkező MCV kombi lesz, ami megadja azt a pluszt, amiért cserébe érdemes elviselni az ordító olcsóságot.

(Mindkét autót hosszabb ideig teszteltem, részt vettem a hármas összehasonlítón is, így ha bárkiben felmerül kérdés, észrevétel, azt a szokásos kulturált keretek között várjuk a komment szekcióban! Ha kell, igénybe vesszük a szerkesztőség kollektív tudatában felhalmozódott értékes információhalmazt is :)

A szegmens meghatározó típusai alapmotorral, közepes felszereltséggel
Peugeot 301 1,2 VTi Active (72 LE, 110 Nm)
3 390 000 Ft
Dacia Logan 1,2 Arctic (75, 107 Nm)
2 390 000  Ft
Fiat Linea 1.4 8V Dynamic (77 LE, 115 Nm)
3 702 000 Ft
Skoda Rapid 1,2 Active (75 LE, 112 Nm)
3 632 430  Ft