Miközben a kormány kampányízű akcióval gyűjti a nép ötleteit a KRESZ jobbá tétele érdekében, fennen hirdetve, hogy „kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére”, a javaslatokat meg sem várva új módosításokat jelentett be.
Maximum 30 km/óra
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által már előkészített KRESZ-módosítás bevezeti a gyermekszállító autóbusz fogalmát, amit azzal magyaráz a tárca, hogy a most használt iskolabusz „közoktatási intézményhez kötődő személyszállítást végez”. Ellenben „gyermekszállító autóbusz minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak, és amelyet előírásszerű tábla jelöl”.
Magyarán: az utasok ki- és beszállást elvileg biztonságosabbá tevő előírások a buszok sokkal szélesebb körére lesznek alkalmazhatók a jövőben, amivel egyidejűleg e járművek közlekedésének szabályozása új elemekkel bővül. Az általános megfogalmazást bizonyos esetekben konkrét, számszerűsített korlátozások váltják fel.
A KRESZ ma csak arra kötelezi az autósokat, hogy az álló iskolabuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel haladjanak el. Az új rendelkezések kimondhatják, hogy a gépkocsiknak párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton legalább 2 méter távolságot kell tartaniuk a gyermekszállító busztól a be- és kiszállás ideje alatt. Ha az elhaladás így megoldható, a buszt kikerülő autó sebessége akkor is legfeljebb 30 km/óra lehet.A javaslat szerint a Gyermekek tábla alatti kiegészítő jelzőtáblán szereplő távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30-cal lehet közlekedni. A minisztérium szerint az útkezelők a táblát kizárólag oda tehetik majd ki, ahol a gyermekek útra lépésével fokozottan számolni kell.
1580 sérült gyerek
Az NFM indoklása szerint az uniós és a hazai szabályozásban is előtérbe került a védtelen közlekedők biztonsági helyzetének javítása, többek között ezzel indokolják a kerékpárosokat támogató elmúlt évekbeli változtatásokat. „A tizennégy évnél fiatalabbak még nem rendelkeznek minden, a biztonságos közlekedéshez szükséges ismerettel, tapasztalattal” – írják, és milyen igazuk van, éppen ezért szorgalmazza a Vezess.hu a minél szélesebb körű KRESZ-oktatást az iskolákban.
Egy tavaly augusztusi felmérés eredményét is módosítási okként említi a tárca. Az NRC és a TNS Hoffmann Reseach statisztikája alapján a közlekedési balesetektől jobban féltik a szülők gyerekeiket, mint a kábítószertől, vagy a bűnözéstől.
A KSH szerint a 2011-ben történt 20810 személyi sérülés balesetben 1580 14 év alatti gyermek volt érintett.
Súlyos bírság és rendőrségi akciók
Komoly probléma volt az elmúlt években, hogy egy-egy módosítást a KRESZ-ben nem követte a változások betartásának ellenőrzése. Nemrég például a sokakat joggal irritáló lézerblokkoló betiltása után közölte érdeklődésünkre a rendőrség, hogy nem tervez célzott akciót a szabály szerint leszerelendő készülékek ellenőrzésére.
Ezúttal másként lesz az ígéret szerint. „Kampányszerű ellenőrzéseket” kezdeményez ugyanis az NFM, az első hetekben még csak szóban figyelmezteti a rendőr a szabályszegőt, később viszont súlyos bírság is lehet a buszok melletti 40-50 km/órás haladásból.
„Az új szabályokat megszegő autós szabálysértési eljárásban 5 ezertől 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható a cselekmény súlyosságának és a helyszíni megfizetés vállalásának függvényében” – közölte a minisztérium. Utóbbi azt jelenti, hogy ha nem ismeri el a sofőr a gyorshajtást, akkor szabálysértési eljárás indul ellene.
Pár napja már zajlanak az egyeztetések a módosításokról, amelyek legkorábban május elsejétől lehetnek hatályosak, ezután jöhetnek az ellenőrzések. Ha tudják tartani ezt a menetrendet, akkor az iskolás gyerekeket védő új szabályok éppen a tanév utolsó heteiben léphetnek életbe.