Öthetes pihenő után folytatódik a rali-világbajnokság. A Portugál-rali a sorozat negyedik versenye, egyben az első „normális” futam. Az aszfaltosnak számító, de havas Monte-Carlo-rali, a fagyos, jeges Svéd-rali és a nagy magasságban zajló Mexikó-rali után hagyományos körülmények között versenyeznek a csapatok. Péntektől murván zajlik a csata.
A 2012-es Portugál-ralin a nagyágyúk estek-keltek, így kevésbé ismert arcok állhattak dobogóra. A verseny legnagyobb esélyesének számító Sebastian Loeb már az első napon, csütörtök este kiesett, miután nem a navigátora utasításának megfelelően fordult. Jari-Matti Latvala és Petter Solberg a hatalmas pénteki esőzésben csúszott ki – Mikko Hirvonen ekkor vette át a stafétabotot. A finn citroënes végig az élen is tudott maradni, s ő léphetett fel a dobogó tetejére. Ott viszont nem állhatott sokáig, mivel a verseny után kizárták, miután szabálytalannak nyilvánították az autóját. Így a versenyt végül Mads Ostberg nyerte.
Idén egyértelműen Sebastien Ogier a favorit. 2010-ben és 2011-ben is ő nyerte a versenyt, tavaly pedig úgy végzett a hetedik helyen, hogy „csak” S2000-es Škodával versenyzett. A francia toronymagasan vezeti a bajnokságot, hiszen az eddigi három versenyből az utóbbi kettőt megnyerte, míg a Montén második volt.
Szakértők szerint ez lesz az a rali, ahol a legjobban kiütközik majd a Volkswagen potenciálja. Ha a jóslatok bejönnek, a VW könnyen megelőzheti a pontversenyben vezető Citroënt. A német csapat ezen a versenyen már három autóval indul, Ogier és Latvala mellett a kétszeres IRC-bajnok Andreas Mikklesennek is jut egy Polo R WRC.
A Citroënnél Mikko Hirvonen formajavulásában bíznak, illetve abban, hogy a múlt heti – hasonló pályákon zajló – portugál sprintfutamot megnyerő Dani Sordo továbbviszi a formáját. Sebastien Loeb nem indul a versenyen, idén csak négy futamot tervez, a Portugál-rali nincs közöttük. A Fordnál Mads Östberg, Jevgenyij Novikov és Thierry Neuville igyekszik a legtöbb pontot megszerezni.
Kubica-rajongók, figyelem! Az ex-Forma-1-es pilóta Portugáliában debütál a rali-világbajnokságon, de nem a nagyok között indul, hanem WRC2 kategóriában. A lengyel pilóta WRC-khez hasonló, de azoknál gyengébb autóját speciális igényeihez igazították, kormányon lévő füllel kapcsolhat. Kisebb aszfaltos versenyeken már megmutatta, hogy nagyon gyors, murván még alig ment.
Kubica egyébként összesen hét futamon áll rajthoz az idei szezonban. Argentínát, Ausztráliát és a szezonzáró Brit-ralit hagyja csak ki a Citroën pilótája.
A Portugál-rali a világbajnokság egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, de a túl korai időponthoz kötődő csapadékos idő 2001-ben megpecsételte a sorsát. Az esőáztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. 5 éves kihagyás után 2007-ben kapott ismét helyet. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért a világbajnokságra.
A hatalmas esőzések tavaly is gondot okoztak, és bár most a verseny idejére nem jósolnak nagyobb esőt, a megelőző időszak elég csapadékos volt Portugáliában.
A 2013-as Portugál-ralin megtartják a tavalyi formátumot, így Algarve és Baixo Alentejo régiókban zajlik majd a háromnapos fieszta. A rali 15 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 386,7 kilométert tesznek ki.
A világbajnokság állása a Mexikó-rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 74 pont
2. Sebastien Loeb Citroën WRT 43 pont
3. Mikko Hirvonen Citroën WRT 30 pont
4. Dani Sordo Abu Dhabi Citroën WRT 27 pont
5. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 26 pont
6. Thierry Neuville Qatar WRT 25 pont
7. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 15 pont
8. Martin Prokop Czech National Team 14 pont
9. Bryan Bouffier Bryan Bouffier Team 10 pont
10. Nasser Al Attiyah Qatar WRT 10 pont
Gyártók
1. Citroën WRT 87 pont
2. Volkswagen Motorsport 81 pont
3. Qatar M-Sport WRT 37 pont
4. Qatar WRT 35 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT 23 pont
6. Jipocar Czech National Team 14 pont
7. Lotos WRC Team 12 pont