Új fülke-dizájn, új, vezetést könnyítő rendszerek, és ami a legfontosabb: új helyre szerelt embléma jellemzi a Volvo FMX építőipari teherautó 2013-as generációját.
Fülke
Az új Volvo FMX fülkéje nagyszilárdságú acélból készül, az első rész szerkezetének valamennyi alkotóelemét áttervezték a robusztusság és az ellenállóképesség javítása érdekében. Az alvázhoz képest viszonylag alacsonyan elhelyezett fülke kényelmes be- és kiszállást, de jó kilátást biztosít a jármű közvetlen környezetére.
A Volvo FH és FM típusokhoz hasonlóan a Volvo klasszikus vas emblémája új, magasabb helyre, a szélvédő alá költözött. Az építőipari teherautón a vas embléma még nagyobb lett, a keresztrúd pedig vastagabb és színjelölést kapott, hogy illeszkedjen a fekete háttérhez. A hűtőrács dizájnjába egy praktikus kapaszkodót is integráltak.
A lökhárító izmosabb kialakítást kapott. A három részből álló egység, amelyben a felfelé hajló középső részt két különálló sarokelem keretezi, kényelmes fellépőként is szolgál. A sarokelemek rugalmas, nem repedő anyagból készülnek, így a korábbi megoldásnál jobban ellenállnak a kis sebességű ütközéseknek. A lökhárító felett öntöttvas vonószem található, amelyet 32 tonna teherbírásra méreteztek.
A jellegzetes, ívelt vonalú fényszórókat áttervezték, strapabíróbbak lettek és jobb világítási teljesítményt nyújtanak. Jelentősen megkönnyíti a karbantartást, hogy valamennyi világítási funkció, így az irányjelzők és az élesen ívelt nappali menetvilágítás is egyazon egységben kerültek elhelyezésre. Felárért bi-xenon fényszóró is rendelhető.
Az új Volvo FMX fülkéjének belső terét teljesen áttervezték, a járművezető kényelmét és a munkakörnyezet ergonómiáját szem előtt tartva. A fülke a korábbi típushoz képest nagyobb teret és több tárolási lehetőséget kínál a járművezető számára. A járművezető továbbá a jobb vezetői interfész előnyét is élvezheti. Az új ülések további négy fokkal jobban előredönthetők, és háttámlájuk 10 milliméterrel vékonyabb, mint korábban.
A kormánykereket integrált kezelőgombokkal látták el különféle funkciók, így például a sebességtartó automatika, a telefon és a navigáció irányításához. Az új műszeregység immár még jobban a járművezető felé hajlik. A lábtér további növelése érdekében a gyújtáskapcsoló a műszerfalra költözött. Közvetlenül a gyújtáskapcsoló jobb oldalán, könnyen elérhető helyen található a nagyméretű integrált információs kijelző. Az ívelt résztől jobbra található egy sokoldalú modul, amely különféle kezelőszerveknek adhat otthont. A légkondicionáló könnyen kezelhető, az egység a korábbinál hatékonyabb, valamint továbbfejlesztett párátlanító funkciót is kínál.
Az új „My Truck” mobilalkalmazás letöltése lehetővé teszi a fűtőberendezés távoli elindítását, illetve a riasztó, az ajtózárak és a folyadékszintek állapotának ellenőrzését.
Új kormányzás, felfüggesztés, váltó
Az új Volvo FMX vezetése könnyebbé vált a Volvo Dynamic Steering kormányzással. Az elektromos szervomotor együttműködik a hidraulikus kormányrásegítéssel, másodpercenként több ezer szabályzó jelet kap az elektronikus vezérlőegységétől. „Kis sebességnél az elektromos motor átveszi a járművezető izmainak munkáját. Így a járművezető pihenhet és erőfeszítés vagy megerőltetés nélkül kormányozhat” – magyarázza Gustav Neander, a Volvo Dynamic Steering projektmenedzsere.
A dinamikus kormányzási rendszer ezzel a haszonjárművek vezetőinek körében előforduló leggyakoribb foglalkozási ártalmakat csökkenti. A Volvo Dynamic Steering további előnye, hogy a kormánykerék tolatáskor visszaáll középállásba.
A légrugós, új felfüggesztési rendszer automatikus szintszabályzást is tartalmaz, légrugó a 4×2-es, a 6×4-es és a 8×4-es hajtásképletű alvázakhoz egyaránt rendelhető. Mivel a keresztstabilizátor a tengelycsoportban kapott helyet, a jármű stabilitása kiemelkedő. Ugyanakkor így nincsenek védtelen felfüggesztési elemek a teherautó leghátsó tengelye mögött. A szűkebb fordulókör és a gumiabroncsok mérsékelt kopásának eléréséhez egy hidraulikusan kormányzott segédtengelyt tartalmazó tridem bogival ellátott 8×4-es konfiguráció is rendelhető. A segédtengely fel is emelhető, ami nehéz üzemelési körülmények között fokozza a meghajtott tengely tapadását.
Az I-Shift sebességváltó újdonsága a hosszabb olajcsere-intervallum: 450 000 km. Az elsőkerék-meghajtási rendszert is tovább finomították a jobb terepjáró-képesség és a fokozott ellenállóképesség elérése érdekében. A meghajtott első tengely 100 mm-rel előrébb költözött, a nem meghajtott első tengellyel megegyező pozícióba. A rövidebb első túlnyúlás a megközelítési szög növekedését eredményezte. Meghajtott első tengely a következő tengelyelrendezésekben rendelhető: 4×4-es és 6×6-os vontató és merev alváz, valamint 8×6-os merev alváz.
Motorok
Az új Volvo FMX 11 és 13 literes, Euro 6-os motorokkal rendelhető. A D13 380-540 lóerő közötti, míg a D11 330-450 lóerő közötti teljesítményszintekkel készül. Európán kívüli piacokra Euro 3-as, Euro 4-es és Euro 5-ös motorok is rendelhetők.
Az Euro 6 követelményeinek teljesítéséhez a motort hűtés nélküli EGR rendszerrel látták el a kipufogógázok visszavezetéséhez. A részecskeszűrő átlagos menetkörülmények között automatikusan regenerálódik.
Az új Volvo FMX gyártása az európai ügyfelek számára 2013 szeptemberében veszi kezdetét.