Nagyon megnézik, a technológiája pedig a német Év Autójáé. A SEAT Leon SC, úgy tűnik, az az autója lesz a spanyol márkának, amellyel visszatalálhat önmagához.
Szép, tágas, technikája a Golfé, de ára egy SEAT-é
Mibe kerül?
Még nem tudni, de olcsóbb lesz a Golfnál
Kinek jó?
Gyermekteleneknek, akik szeretik a szép formákat és a turbómotorokat
Barcelona környékén, hegyi utakon, április végén még nagyon álmos kis nyaralóvárosokban, 120-ra korlátozott tempójú sztrádákon próbáltuk ki az új Seat Leon háromajtós változatát. A tapasztalatokat nem nehéz tömören összefoglalnom: ez egy szép és jó autó. A Leon SC személyében igen jó esélyekkel rendelkező új harcos léphet szorítóba a sportos háromajtós kompaktok súlycsoportjában Európában.
Külső
Kigyűjtöttem ide balra ebbe a kapcsolódó cikkek-dobozba azt a három másik sportos, háromajtós modellt, amelyek kategóriájuk krémjét alkotják, ami az izgalmas, látványos, mi több, szép formai megoldásokat illeti. Az Astra GTC, a Mégane Coupé és az egy számmal drágább márkák közül a kompakt mezőnyhöz leereszkedő Audi A3; ezek a legszebbek a kompakt háromajtósok között. És a Seat Leon SC most méltán követel helyet közöttük magának.
Ez a kocsi ugyanis nem úgy készült, hogy a sima Seat Leonból elhagytak két ajtót. 3,5 centivel rövidebb tengelytáv, 19 fokkal csapottabb hátsó szélvédő, 13 mm-rel alacsonyabb tető, még több finom kis élek, vékonyabb tetőoszlopok, jobb arányok – a Leon SC sokkal könnyedebb, energikusabb autó, mint a sima Leon.
Ha a „Historical Milestone”, történelmi mérföldkő kifejezés talán túlzó is volt egy kicsit a prezentáción az előadó péeres részéről, azért el tudjuk fogadni, hogy az SC megjelenésével a Leon immár nem egy modell, hanem egy új modellcsalád. A Leon és a Leon SC karaktere valóban különbözik egymástól annyira, mint amennyivel a legelső Leon volt sportosabb akkor még más néven árult, lépcsős hátú változatánál, a Toledónál. Nem rossz megünneplése a SEAT márka 60. évfordulójának ez az SC, mint önálló modell.
A sportos háromajtóssal magára talált a SEAT
1/52 Visszatértek a színek az autóiparba. Az Opel csodás pasztellszínekben mutatta be az Astra GTC-t, a Seat ragyogó metálfényekkel a Leon SC-t
Visszatértek a színek az autóiparba. Az Opel csodás pasztellszínekben mutatta be az Astra GTC-t, a Seat ragyogó metálfényekkel a Leon SC-t
Fotó megosztása:
2/52 Az SC tengelytávja rövidebb az ötajtósénál. A piros a sportosabb, FR (Formula Racing) változat, egyelőre 184 lóerős a legerősebb belőle
Az SC tengelytávja rövidebb az ötajtósénál. A piros a sportosabb, FR (Formula Racing) változat, egyelőre 184 lóerős a legerősebb belőle
Fotó megosztása:
3/52 Kék dízelekből és piros turbós benzinesekből lehetett válogatni a bemutatón
Kék dízelekből és piros turbós benzinesekből lehetett válogatni a bemutatón
Fotó megosztása:
5/52 Az Opel Astra GTC és a konszerntárs Audi A3 egyaránt bevillan az autóbuzi elmébe, ha megpillantja a Leon SC-t
Az Opel Astra GTC és a konszerntárs Audi A3 egyaránt bevillan az autóbuzi elmébe, ha megpillantja a Leon SC-t
Fotó megosztása:
6/52 LED-es fényszórók: a Seat süthette el őket elsőként a VW-konszern márkáiból az alsó-középkategóriában
LED-es fényszórók: a Seat süthette el őket elsőként a VW-konszern márkáiból az alsó-középkategóriában
Fotó megosztása:
7/52 A Seat Leon SC csak turbós motorral kapható
A Seat Leon SC csak turbós motorral kapható
Fotó megosztása:
9/52 LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika - és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei
LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika - és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei
Fotó megosztása:
10/52 Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra
Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra
Fotó megosztása:
11/52 Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra
Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra
Fotó megosztása:
13/52 Légies felnik: 16-os az alapméret, 17-es az FR-változaté
Légies felnik: 16-os az alapméret, 17-es az FR-változaté
Fotó megosztása:
14/52 A VW csoport nagyon büszke rá, hogy ilyen élesen tud lemezt hajlítani. A kis rádiuszos hajlítás nem egyszerű technikai feladat, de látványos eredménnyel jár
A VW csoport nagyon büszke rá, hogy ilyen élesen tud lemezt hajlítani. A kis rádiuszos hajlítás nem egyszerű technikai feladat, de látványos eredménnyel jár
Fotó megosztása:
15/52 Nagyon megnézik, a technológiája pedig a német Év Autójáé. A SEAT Leon SC, úgy tűnik, az az autója lesz a spanyol márkának, amellyel visszatalálhat önmagához
Nagyon megnézik, a technológiája pedig a német Év Autójáé. A SEAT Leon SC, úgy tűnik, az az autója lesz a spanyol márkának, amellyel visszatalálhat önmagához
Fotó megosztása:
17/52 380 literes, meglepően tágas a csomagtér
380 literes, meglepően tágas a csomagtér
Fotó megosztása:
18/52 A motorpaletta 86 lóerőtől 186 lóerőig terjed
A motorpaletta 86 lóerőtől 186 lóerőig terjed
Fotó megosztása:
19/52 1,2, 1,4 vagy 1,8 literes benzines, illetve 1,6 vagy 2,0 literes dízel turbómotorral kérhető
1,2, 1,4 vagy 1,8 literes benzines, illetve 1,6 vagy 2,0 literes dízel turbómotorral kérhető
Fotó megosztása:
21/52 Mókás, de a Cupra érkeztéig a 184 lóerős kétliteres dízel a legerősebb motor, ami a háromajtós Leonhoz rendelhető
Mókás, de a Cupra érkeztéig a 184 lóerős kétliteres dízel a legerősebb motor, ami a háromajtós Leonhoz rendelhető
Fotó megosztása:
22/52 Négy felnőttnek elég tágas, de gyereket nehéz bele pakolgatni: a Seat 35 éves korral zárja le a célcsoportot
Négy felnőttnek elég tágas, de gyereket nehéz bele pakolgatni: a Seat 35 éves korral zárja le a célcsoportot
Fotó megosztása:
23/52 Az új embléma, ami állítólag nem olyan, mint a régi volt
Az új embléma, ami állítólag nem olyan, mint a régi volt
Fotó megosztása:
25/52 Egyszerű, jól átlátható, németes az utastér és a műszerfal
Egyszerű, jól átlátható, németes az utastér és a műszerfal
Fotó megosztása:
26/52 Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat
Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat
Fotó megosztása:
27/52 A középkonzol kicsit nyomja a térdet, de különben az ergonómia kifogástalan
A középkonzol kicsit nyomja a térdet, de különben az ergonómia kifogástalan
Fotó megosztása:
29/52 Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot
Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot
Fotó megosztása:
30/52 A térdhely és a fejtér 181 centimnek magam mögött épp elegendő volt hátul. Az ott a képen nem én vagyok, neki több mozgástere van
A térdhely és a fejtér 181 centimnek magam mögött épp elegendő volt hátul. Az ott a képen nem én vagyok, neki több mozgástere van
Fotó megosztása:
31/52 A bemutató prezentációkon még éreztük, hogy a Seat a Volkswagen csoportban kicsit mostohagyermek volt az utóbbi időben, de azért éreztük az új, szép Leon SC adta jogos önbizalom hajtásait is
A bemutató prezentációkon még éreztük, hogy a Seat a Volkswagen csoportban kicsit mostohagyermek volt az utóbbi időben, de azért éreztük az új, szép Leon SC adta jogos önbizalom hajtásait is
Fotó megosztása:
33/52 Design: mit tehetünk egy Golffal? Vasalunk rá éleket, teszünk rá spéci tükröt és lámpákat
Design: mit tehetünk egy Golffal? Vasalunk rá éleket, teszünk rá spéci tükröt és lámpákat
Fotó megosztása:
34/52 Kicsit erős leikonozni egy vadonatúj modellt, majd ha megélt annyit, mint mondjuk a Golf...
Kicsit erős leikonozni egy vadonatúj modellt, majd ha megélt annyit, mint mondjuk a Golf...
Fotó megosztása:
35/52 Leon SC a kiállítóteremben
Leon SC a kiállítóteremben
Fotó megosztása:
37/52 Rövidebb, alacsonyabb, könnyebb, ferdébb a háta, mint az ötajtósé
Rövidebb, alacsonyabb, könnyebb, ferdébb a háta, mint az ötajtósé
Fotó megosztása:
38/52 A régi Leonnál kívül kisebb, belül tágasabb az új
A régi Leonnál kívül kisebb, belül tágasabb az új
Fotó megosztása:
39/52 Az új Leon SC tükre nagyon tudományosan vezeti el a vizet a tükörlap közeléből
Az új Leon SC tükre nagyon tudományosan vezeti el a vizet a tükörlap közeléből
Fotó megosztása:
41/52 Benzinmotorok
Benzinmotorok
Fotó megosztása:
42/52 Dízelmotorok
Dízelmotorok
Fotó megosztása:
43/52 Az FR felszereltségű, még sportosabb Leon SC-k alacsonyabbak és merevebbek
Az FR felszereltségű, még sportosabb Leon SC-k alacsonyabbak és merevebbek
Fotó megosztása:
45/52 A LED-es fényszórókat is elsütötték még egyszer, már az ötajtós Leonnál is büszkélkedtek velük
A LED-es fényszórókat is elsütötték még egyszer, már az ötajtós Leonnál is büszkélkedtek velük
Fotó megosztása:
46/52 A célcsoport 24 és 35 év közötti, iskolázott, sportos
A célcsoport 24 és 35 év közötti, iskolázott, sportos
Fotó megosztása:
47/52 A legjobb ár/érték arányt ígérik a kategóriában - bár még nem lehet tudni, menyibe kerül majd...
A legjobb ár/érték arányt ígérik a kategóriában - bár még nem lehet tudni, menyibe kerül majd...
Fotó megosztása:
49/52 A legjobb ár/érték arányt ígérik a kategóriában - bár még nem lehet tudni, menyibe kerül majd...
A legjobb ár/érték arányt ígérik a kategóriában - bár még nem lehet tudni, menyibe kerül majd...
Fotó megosztása:
50/52 FR felszereltségben, 15 millimétert ültetve még sportosabb
FR felszereltségben, 15 millimétert ültetve még sportosabb
Fotó megosztása:
51/52 Golf-minőség Spanyolországból, tiszta, sportos, lendületes formában. Seat Leon SC
Golf-minőség Spanyolországból, tiszta, sportos, lendületes formában. Seat Leon SC
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
A bemutató prezentációkon még éreztük, hogy a Seat a Volkswagen csoportban kicsit mostohagyermek volt az utóbbi időben, de azért éreztük az új, szép Leon SC adta jogos önbizalom hajtásait is
Külön örültünk a bemutatón, hogy a SEAT is megadta magát annak a friss szellőnek, amely ellegyintette a szürke-fehér-fekete felleget az autóipar fölül, és látványos színekben merte a sajtó elé hozni autóit. Az acélkék és metálpiros kocsik forgatták a fejeket rendesen a spanyol forgalomban; Volkswagen-konszern ide vagy oda, a helyiek büszkén csodálták új nemzeti termékeiket, amerre csak jártunk velük.
Belső
Az utastérben viszont már nem sok minden utalt arra, hogy ez egy új modell lenne. A műszerfal ugyanaz, mint a Leoné, ami viszont majdnem ugyanaz, mint a Golfé vagy az Octaviáé. Egyszerű, logikus, átlátható, semleges az egész. A középkonzol egy kicsit nyomta a térdem, de ezen kívül semmilyen okom nem lehetett panaszra. És lelkesedésre sem. Érintőképernyős navi, finoman működő klíma, kellemes hangzású hifi, és semmi érzelem.
Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot
Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot
Ahogy a konkurens modellekben, a Leon SC-ben is elámultam azon, milyen sok helyet sikerült valahogy bekeretezni ezzel a lapos, csinos formával. Hátul 181 centimmel magam mögött simán elfértem (sokkal magasabbak azért ne várjanak csodát: a fejtér, térdhely elég volt, de csak épphogy). A 380 literes csomagtartót pedig egyáltalán nem bírtam feldolgozni. Ilyen szép, filigrán kocsi, és csak rakja-rakja az ember bele a csomagot, még a kalaptartót se kell levenni – elképesztő.
Mintha Natalie Portman a 160 centijével eljönne hozzánk egy karácsonyi vacsorára, és eltűnne benne keresztanyám halászléjéből két tányér, egy-egy karéj kenyérrel, meg nagymamám töltött káposztájából egy masszív kétökölnyi példány, kis vele sütött csülökkel, majd az egészre vidáman bekapná feleségem tepsijéből azt a semmi kis mákos-diós kalácsot, amiből talán ha nyom húsz dekát egy szelet, hogy utána mosolyogva eltáncolja a fa körül a fekete hattyút.
Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra
Alsó fertály
Ahogy a Golf-alapokra épített összes VW-termék, a Leon SC is kétféle hátsó futóművel készül. 150 lóerőig olcsóbb, egyszerűbb csatolt hosszlengőkarok kerülnek a kocsi alá, csak a legerősebb Leonokhoz jár a többlengőkaros, független futómű. A hétköznapi autózásban egyébként nagyjából észrevehetetlen a különbség: a Leon, ahogy a Golf is, feszesen, de nem rázva követi le az úthibákat.
LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika – és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei
LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika – és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei
Az FR változatot másfél centivel leültették, ennél a kivitelnél nem 16, hanem 17 coll a felniméret. Amíg a Cupra meg nem érkezik (késő őszre ígérik), az FR lesz az a Leon SC, ami a leginkább úgy megy majd a kanyarokban, ahogy a kocsi formája ígéri. Aki nem csak a látvány miatt akar sportos alsó-közép SEAT-ot, hanem netán tényleg időre akar vele autózni pályanapokon, méltányolni fogja a sötétített hátsó üvegeken és LED-es belső világítótesteken kívül bizony érdemi technikai előnyt is kínáló kivitelt.
Aztán hogy milyen motorral kéri majd, az érdekesebb kérdés. Vicces, de jelenleg a legerősebb, leggyorsabb Leon SC – dízel.
Az SC tengelytávja rövidebb az ötajtósénál. A piros a sportosabb, FR (Formula Racing) változat, egyelőre 184 lóerős a legerősebb belőle
Motorok
Amíg meg nem jön a Cupra, az 1,8 literes TSI 180 lóereje a legtöbb, amit benzinből kaphatunk a Leonhoz. A kétliteres TDI viszont 184 lóerős csúcsteljesítményt és egy picit nagyobb végsebességet kínál.
Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat
Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat
A 2,0 és 1,6 literes dízelek, az 1,2, 1,4 és 1,8 literes benzinesek mind feltöltött motorok, SEAT Leon SC-ből nincs szívómotoros választási lehetőség. Dízelben 90, 105, 150 és 184, benzinesben 86, 105, 122, 140 és 180 lóerős lépcsőfokok követik egymást. A választás ízlés kérdése; én annyit tudok segíteni a döntésben, hogy a 150 lóerős dízel, amit kipróbáltam, erejében elég, hangjában, karakterben viszont meglehetősen munkagépes a Leon SC finom, könnyed dizájnjához.
A hatfokozatú kézi váltó sem volt az igazi. Rettentő hosszú áttételezése bizonyára csekély fogyasztást eredményezne hosszú autópálya-menetekben, de a duplakuplungos, villámgyors DSG sokkal jobban passzol a Leonhoz. DSG-vel viszont az 1,4-es, 140 lovas TSI-t nem, csak az 1,2-es vagy 1,8-as benzinmotort kínálják a Leon SC-hez.
Mindennek fényében álmaim háromajtós SEAT Leonja egy pörgős, vérmes, benzines orgánumú, duplakuplungos robotváltós 180 lovas benzines példány, FR kivitelben, de ebben a fémes kék színben. Már amíg meg nem jön a Cupra, valamikor jövő ősszel.
Az ár még titok
A Seat előadói a prezentáció során mintha kissé elhamarkodottan vetítették volna elénk, hogy a legjobb ár/érték arányú kocsi a Leon SC a kategóriában – hiszen az autónak ára még nincs. Magyarországon a hivatalos forgalmazás majd kora ősszel indul. Akkor tudjuk majd igazán elhelyezni a háromajtós, nagyon pofás Leont az Astra GTC és a Mégane Coupé mellé a térképen.
Mellette – Ellene
Szép, megnézik, amerre jár
Tömör minőségérzet az utastérben
Nagy csomagtér, gáláns helykínálat
Korszerű motorok
Igényes műszaki megoldások
A VW-nél barátibb ár
Az Astra GTC talán szebb
Lélektelen beltér
Tetszik? Nem tetszik? Értékelheted az autót tízes skálán!
átlag
7.56
szavazat
9
Tetszik? Nem tetszik? Értékelheted az autót tízes skálán!