Röviden – BMW Z4 |
Mi ez? |
Roadster BMW-minőségben, 156-tól 340 lóerőig |
Mit tud? |
Jó vezetni, és közben azt is láttatja, hogy aki vezeti, nagyon menő fazon |
Mibe kerül? |
A leggyengébb 11, a legdrágább 17 millió – alapáron! |
Kinek jó? |
Akinek fontos, hogy BMW-ben lássák örömautózni |
Kezdjük talán a modellfrissítés legnagyobb dobásával, a 40 km/h tempóig működtethető, 19 másodperc alatt nyitó vagy záró tetőmozgató rendszerrel. A Z4 olyan roadster-ősök legendáját tudhatja maga mögött, mint a 328-as, az 1940-es Mille Miglia verseny győztese, a gyönyörű, légies, még szimpla kereklámpás 507-es 1955-ből, az 1987-es, padlóba süllyeszthető ajtajú Z1-es. A legújabb kori Z-k, a könnyed Z3 és a megkapó szépségű Z8 után a Z4 a nyitható kemény tetővel hozott új színt a történelmi tablóra. Íme, a BMW Z4 kalapemelése animgifben:
Itt akár be is fejezhetném ezt a cikket, lényegi változás a tetőrendszer finomításán kívül ugyanis nem történt az Z4-esen. A 2009-es modell természetesen megkapta ugyanazokat a biztonsági és kényelmi, szórakoztatóelektronikai eszközöket, amit a többi BMW-hez is megrendelhetnek a vevők: automatikus reflektorkapcsolás, fedélzeti internet-kapcsolat, követőradaros tempomat, esőszenzoros ablaktörlő, miegymás.
A BMW a szegények, a társadalom perifériája irányába is tett egy gesztust. Az új belépőmodellel, a kétliteres motor 18i jelzésű, 156 lóerős változatával már akár 10 891 000 forintért új, nyitható tetejű kétüléses sportkocsihoz juthatnak ők is. 664 ezer forintos árelőny ez a 184 lovas 20i-hez képest – ha nem is éri el a magyar kormány által olyannyira szorgalmazott tíz százalékos rezsicsökkentés mértékét, azért biztos sokat jelent azon Z4-vásárlóknak, akik számára az erő teljesen másodlagos tényező, a lényeg, hogy BMW kabrióban ülhessenek.
A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi
A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi
Fotó megosztása:
Az új Z4-esek agresszív fenékbemutatója
Az új Z4-esek agresszív fenékbemutatója
Fotó megosztása:
Sor hatos turbó elöl, meglepően tágas hely két fő számára középen, csomagokat és tetőt kényelmesen elrejtő raktér hátul
Sor hatos turbó elöl, meglepően tágas hely két fő számára középen, csomagokat és tetőt kényelmesen elrejtő raktér hátul
Fotó megosztása:
A Z4-es olyan szép, mint egy tökéletes makett
A Z4-es olyan szép, mint egy tökéletes makett
Fotó megosztása:
Igazi driver's car, nem csak műmájer kabrió
Igazi driver's car, nem csak műmájer kabrió
Fotó megosztása:
Kiváló súlyelosztás, kezes, reszponzív futómű és kormányzás
Kiváló súlyelosztás, kezes, reszponzív futómű és kormányzás
Fotó megosztása:
A Z4 új keményteteje 19 másodperc alatt zárul, vagy nyílik
A Z4 új keményteteje 19 másodperc alatt zárul, vagy nyílik
Fotó megosztása:
Nagyon nézik a BMW roadsterét, és minden okuk meg is van rá
Nagyon nézik a BMW roadsterét, és minden okuk meg is van rá
Fotó megosztása:
Gyönyörű, stílustiszta roadster
Gyönyörű, stílustiszta roadster
Fotó megosztása:
A cápa-jegyek is megjelennek a Z4 35i-n. Például ez a csodás kopoltyú
A cápa-jegyek is megjelennek a Z4 35i-n. Például ez a csodás kopoltyú
Fotó megosztása:
Harapja, tépi, falja az aszfaltot
Harapja, tépi, falja az aszfaltot
Fotó megosztása:
A felfrissített Z4 legerősebb változatát München környékén próbálhattuk ki. Pikáns aromát adott a kabriós tesztnek, hogy München környéke ilyentájt úszik a trágyaszagban.
A felfrissített Z4 legerősebb változatát München környékén próbálhattuk ki. Pikáns aromát adott a kabriós tesztnek, hogy München környéke ilyentájt úszik a trágyaszagban.
Fotó megosztása:
Isteni a forma, a Z4 roadster minden lottóötös-garázs biztos tagja
Isteni a forma, a Z4 roadster minden lottóötös-garázs biztos tagja
Fotó megosztása:
Széles, lapos, erőszakos
Széles, lapos, erőszakos
Fotó megosztása:
Az egyetlen felróható gyengeség a másfél tonnás önsúly
Az egyetlen felróható gyengeség a másfél tonnás önsúly
Fotó megosztása:
Az egyetlen felróható gyengeség a másfél tonnás önsúly
Az egyetlen felróható gyengeség a másfél tonnás önsúly
Fotó megosztása:
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
Fotó megosztása:
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
Fotó megosztása:
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
19 másodperc alatt nyílik a tető, akár 40 km/h mellett is
Fotó megosztása:
A kétliteres alapmotor szomorú lehet a nehéz testhez, de a hathengeres csúcs-turbós nagyszerű dolog
A kétliteres alapmotor szomorú lehet a nehéz testhez, de a hathengeres csúcs-turbós nagyszerű dolog
Fotó megosztása:
Hátsókerék-hajtás, ahogy kell
Hátsókerék-hajtás, ahogy kell
Fotó megosztása:
A világ legvonzóbb kopoltyúja
A világ legvonzóbb kopoltyúja
Fotó megosztása:
Sok hely és a legmodernebb elektronika várja a Z4 sofőrjét
Sok hely és a legmodernebb elektronika várja a Z4 sofőrjét
Fotó megosztása:
Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot
Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot
Fotó megosztása:
Kifinomult, tökéletes, részletgazdag csoda a Z4 beltere
Kifinomult, tökéletes, részletgazdag csoda a Z4 beltere
Fotó megosztása:
Kifinomult, tökéletes, részletgazdag csoda a Z4 beltere
Kifinomult, tökéletes, részletgazdag csoda a Z4 beltere
Fotó megosztása:
Az ülések egyszerre kényelmesek és sportosak
Az ülések egyszerre kényelmesek és sportosak
Fotó megosztása:
Váltófülek a kézi kapcsolgatáshoz
Váltófülek a kézi kapcsolgatáshoz
Fotó megosztása:
A hétfokozatú DSG a csúcsmodell váltója, a gyengébb motorokhoz hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú automata rendelhető
A hétfokozatú DSG a csúcsmodell váltója, a gyengébb motorokhoz hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú automata rendelhető
Fotó megosztása:
Stílusgyönyör: roadsterbe körműszerek mellé körökbe rendezett klímakonzol dukál
Stílusgyönyör: roadsterbe körműszerek mellé körökbe rendezett klímakonzol dukál
Fotó megosztása:
A mobilnetes rendszer tudja, mikor nyithatjuk le a tetőt ázásveszély nélkül
A mobilnetes rendszer tudja, mikor nyithatjuk le a tetőt ázásveszély nélkül
Fotó megosztása:
Csodás a navi képe
Csodás a navi képe
Fotó megosztása:
310 literes a csomagtér kupéként, 180 kabrióként
310 literes a csomagtér kupéként, 180 kabrióként
Fotó megosztása:
A keménytető a kemény raktérfedél bekattintása után csukható le
A keménytető a kemény raktérfedél bekattintása után csukható le
Fotó megosztása:
3-4 sporttáska fér el a tető alatt
3-4 sporttáska fér el a tető alatt
Fotó megosztása:
Szélvédő a csomagtartóban
Szélvédő a csomagtartóban
Fotó megosztása:
A hathengeres, soros turbómotor remek szerkezet, amit euro 6 mellett ki lehet hozni benzinből, azt kihozza
A hathengeres, soros turbómotor remek szerkezet, amit euro 6 mellett ki lehet hozni benzinből, azt kihozza
Fotó megosztása:
A 340 lóerős csúcsmodell a kisebb Porschék alázására is képes
A 340 lóerős csúcsmodell a kisebb Porschék alázására is képes
Fotó megosztása:
A 340 lóerős csúcsmodell a kisebb Porschék alázására is képes
A 340 lóerős csúcsmodell a kisebb Porschék alázására is képes
Fotó megosztása:
A BMW tudja, hogy a jó sportautó jó csajokkal együtt az igazi
Minden részletében tökéletes
A menetpróba során ugyan sokat röhécseltünk kollégámmal (az ilyen bemutatókon mindig két újságíró kap egy kocsit) azon, hogy a BMW szűkebb pátriájában, München környékén milyen kellemetlen lehet a gyáriaknak, miszerint a nyitott kocsit a tájra így tavasszal oly jellemző irgalmatlan trágyaszagban kell bemutatniuk. A végeláthatatlan termőföldek talaját érezhetően jó alaposan feljavították a gazdák, szinte a könnyezésig élvezhettük a kabriózás nazális gyönyöreit.
Könnyeinken is átszivárgott azonban a BMW Z4-et a legeslegutolsó porcikájáig átható precizitás és míves kidolgozás. Jól sikerült modellautókat (köztük a Z4-et is) szoktunk ilyen hitetlenkedve csodálni: milyen finom, milyen precíz, szinte mint az igazi. Hát ez a kocsi is ilyen volt: minden részletében tökéletesen megtervezve és kivitelezve, a német autóipar legnemesebb hagyományai szerint.
Igazi driver’s car, nem csak műmájer kabrió
Már csak hab a tortán, hogy közben szép is. Az orrát, a fenekét, a klímakonzol kerek blokkokba rendezett gombcsoportjait, az üléseket, a felniket külön-külön is el tudnám képzelni múzeumi kiállítási tárgyként. Nem valószínű, hogy túl sok autóbuzi – köztük én sem – nevezné meg pont a BMW Z4-et, egyáltalán, egy BMW-t, ha meg kéne nevezni egy szép, nyitott sportkocsit, de hiába tolulnának előre az agyban a Ferrarik, Maseratik, Jaguarok, a BMW a 3D-s valóságban üt majdnem annyira, mint egy Italia Spider.
Vezetni is pazar
A legerősebb verziót vezettük, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Az élmény örökké megmarad; a nagyszerű orgánumú, reszponzív, erős soros hathengeres turbó (mely minden visszaváltásnál egy gonoszul hörgő akusztikus orgazmussal örvendeztetett meg) kiváló partnere a gyorsan, okosan, csúszásmentesen reagáló váltónak.
Háromküllős kormány és körbe rendezett műszerek, kapcsolók adják meg a klasszikus roadster-hangulatot
A kormányzás pont olyan közvetlen, ahogy a roadster műfaja megkívánja. A fék nagyszerű, a kikapcsolható ESP-vel a keresztbecsúszás látványos jelensége is bármikor elérhető. Az egyetlen zokszó, ami a Z4 35is-t illetheti, hogy a kormánykarima túlontúl testes, húsos; olyan vaskos, mint egy bajor Weisswurst – itt egy iciripicirit túlzásba vitte a BMW a saját szlogenjét, a Vezetés Élményét.
A másfél tonnát közelítő saját tömeg kicsit azért nehézkesebb viselkedést eredményez, mint a kocsi külleme alapján várnánk. Hogy ez baj-e – ízlés kérdése, szerintem luxus-roadsternek elfogadható. A Merci SLK hasonló teljesítménnyel, felszereltséggel még nehezebb is ennél fél mázsával, viszont a Porsche Boxster S katalógusértéke 1245 kilogramm – szóval azért van német márka, aki meg tudja ezt a műfajt kevesebb vasból is csinálni.
A fészlift természetesen új színeket is hozott (11-et szám szerint), a beltérbe új kárpitanyagok rendelhetők, és a fedélzeti elektronika is okosabb, mint valaha. Például megmondja, alkalmas-e az idő a kabriózásra:
A mobilnetes rendszer tudja, mikor nyithatjuk le a tetőt ázásveszély nélkül
18 colosig terjed a felniválaszték, az M spoilerszettel pedig azt demonstrálhatjuk, hogy nem csak a látszat kedvéért van Z-s BMW-nk, hanem valóban szeretünk sportosan vezetni,
Az új Z4 Roadster minden ízében sportautó, minden ízében luxusautó és minden ízében BMW. Méltó utódja a legendás elődöknek, nem fog benne csalódni, aki őt választja. Ha az általam is kipróbált csúcsmodellről, a 35i-ről van szó, akkor még az sem nagyon, aki nem Audi vagy Merci, hanem akár kis Ferrari, Maserati helyett vesz nyitható BMW-t.
Kicsit gyengébb – és sokkal olcsóbb – ugyan az olasz legendáknál, de olyan vadul prüszköl, hörög, durrog a motor minden visszaváltásnál, hogy legalább annyian felkapják a fejüket a hallatán, mintha egy Italia Spider közeledne. És hát valljuk be, a legtöbb nyitott BMW-t választó vevőnek úgyis ez a lényeg, nem a Freude am Fahren.
Mellette – Ellene |
- Nagyon látványos autó
- Remek vezethetőség
- Roadsterhez képest hihetetlen kényelem
- BMW
|
- A márkával szembeni előítéletek meghatványozódnak egy kabrió esetén
- Egy kicsit nehéz
|
Az új BMW Z4 - neked mennyire tetszik?
Az új BMW Z4 - neked mennyire tetszik?