Röviden – Renault Captur | |
---|---|
Mi ez? |
Színes-szagos szabadidő-autó Clio alapokon |
Mit tud? | Kényelmes és variálható |
Mibe kerül? | Pontos árak még nincsenek, várhatóan 3,5-4 millió között indul |
Kinek jó? | A szürkeséget kerülő igényesebb kisautó-vásárlóknak |
Leáldozóban az MPV-k csillaga, az értékesítési statisztikák szerint helyüket a hasonló felépítésű, ám kissé bolondosabb külsejű crossoverek veszik át, amelyek a praktikus belső használhatóságot igyekeznek az átlagnál szexibb megjelenéssel társítani. Leegyszerűsítve a recept valahogy így néz ki: cseppet megemelt, lehetőleg egyedi, ötajtós kasztni, amelyre néhány jópofa műanyag burkolólapot is felszerelhetnek, míg belül kötelező a szokásosnál több tárolórekesz, és némi ötletes variálhatóság.
A nyugat-európai vásárlók körében egyre népszerűbb kategóriában új versenyzőként induló Renault Captur fő riválisai – a nemzetközi bemutatón kijelölt céltábla szerint – az unokatesó Nissan Juke, az Opel Mokka, a Mini Countryman, és a hamarosan érkező Peugeot 2008. A Captur fantázianevet viselő jármű ezeket próbálja levadászni eredeti ötleteivel, és várhatóan kedvezőbb árával.
Könnyű kiszúrni, hogy a Captur valójában egy átalakított Clio, no, ennél a kijelentésnél máris kialakult egy kis vita a kollégákkal. Merthogy valóban a Clio az alap, amit el is mondtak a sajtótájékoztatón, az alkatrészek nagyrészt azonosak, a motorok is onnan jönnek, de a hasmagassága 2 centivel feljebb van, 6 centivel hosszabb, összességében 12-vel magasabb, és vagy 100 kilóval nehezebb annál. Némileg más a kasztni is, és belül sokkal több az ötlet. Akkor ez most új kocsi, avagy mégsem?Amúgy meg teljesen rendben van a Clio-s alapok használata, nem kell ezen felháborodni, hiszen a remek formájú kisautó felhasználásával olcsóbb lehet a végeredmény, mint egy teljesen új kifejlesztésével. Habár csak május 22-én lesz magyar ára a Captur-nek (ejtsd: kaptűr), a premieren kötött újságírói fogadások 3,5-4 millió forint közé pozicionálják az induló árat, amely a konkurenseké alatt van, de fölötte némileg a Grandtour alapárának.
A Captur formás kasztniját számos variációban kétszínű fényezéssel (is) lehet kérni, az autó alján végighúzódó műanyag borítások viszont mindegyik változaton adottak. Még tovább bolondítva az outfit-et, többféle dekorációs grafika rendelhető a tetőre, a motorház-, és a csomagtartó fedelére, felniből pedig a krémszíntől a narancssárgán át a feketéig szintén széles a választék – ha valaki nem vigyáz, akár ízléstelenül csiricsáré összeállításba is beleszaladhat. A belső színek összeválogatásánál szintúgy ajánlott kétszer mérni, mielőtt vág valaki.A jellemzően városban közlekedő Captur-tulajdonos biztonságérzetét a megemelt karosszéria mellett a tovább emelt üléspozíció fokozza, de a sajtóanyag mégis két „zseniális újítás”-t emel ki leginkább. A cserélhető üléshuzat az első, amivel kapcsolatban pár megjegyzés mindenképpen indokolt. A ’80-as évek Kelet-Európájában szinte minden kocsiban használtak a szüleink ilyet, tehát a magyar füleket irritálhatja a zseniális újítás kifejezés, másrészt mégis le a kalappal a Renault előtt. A mosható (és persze különféle színekben felrakható) üléshuzat előnyeit nem kell részletezni, mégsem kínálja a legtöbb autógyártó, ráadásul a franciák igazán profi megoldást alakítottak ki.
Három motor, és két váltó közül választhatnak a Captur-rel első blikkre szimpatizálók, előbbiek közül egyik sem nevezhető erőművésznek. A szerény kínálat a 898 köbcentis, három hengeres Energy TCe 90-ből, az 1198 köbcentis, immár négyhengeres TCe 120 EDC-ből, és egyetlen dízelként a 1,5 literes Energy dCi 90-ből áll. A motornevekben a számok a teljesítményt jelölik, az EDC pedig azt a duplakuplungos váltót, amit jó szívvel nem tudnék ajánlani. Márpedig a 120 lóerős benzinest sajnos csak ezzel lehet megvenni, nagy kár érte.Műszaki adatok:
Motorok |
0,9 / Energy TCe 90 |
1.2 / Energy TCe 120 EDC |
1.5 / Energy dCi 90 |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Hengerszám |
3 |
4 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
898 |
1198 |
1461 |
Furat / löket mm |
72,2 / 73,1 |
72,2 / 73,1 |
76 / 80,5 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
66 (90) / 5250 |
87 (120) / 4900 |
66 (90) / 4000 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
135 / 2500 |
190 / 2000 |
220 / 1750 |
Végsebesség km/h |
171 |
192 |
171 |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
12,9 |
10,9 |
13,1 |
Átlagfogyasztás l/100 km |
4,9 |
5,4 |
3,6 |
A Biarritz környékére szervezett menetpróba során ugyanis hamar kiderült, hogy a sofőr szándékára lassan reagál ez a váltó, amely a lomha gázpedállal együtt kimondottan álmosító párost alkot, pedig az 1,2-es benzines blokk amúgy kevés üzemanyagot égetve (8,1 lett a hegyi szakaszokon a lendületes haladás átlaga), mégis megfelelő fürgeséggel mozgatja (pontosabban: mozgatná) a sima Cliótól alig nehezebb kocsit.
Bölcsebb választásnak tűnik a kisebb teljesítményű, de nyomatékosabb dízel, amellyel Baszkföld hatalmas hegyei között is csak 5 literig ment föl az átlagunk, közlekedésünk tempójából kiindulva talán nem is tűnik teljesíthetetlennek a gyár által megadott 3,6 literes vegyes átlag. (Csak zárójelben: 2013 második felétől a dízel mellé is társítható az EDC. Könyörgöm, ne!)
A kanyargós utakon sokkal inkább kényelmesnek, mint feszesnek mutatkozó Captur-futóművet a Clio Grandtour felfüggesztésének tovább reszelgetésével alakították ki a mérnökök a kombinál használtaknál nagyobb kerekekre hangolva. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldáshoz oldaldőlés-gátlót kapcsoltak, amivel a kocsi a hirtelen irányváltások ellenére sem billeget zavaróan, miközben a futómű a rosszabb utakon sem vált zavaróvá.Nem a vezetési élménye adja el a Captur-t, de menetkomfortja és takarékossága dicséretes, márpedig ezekkel a pozitív tulajdonságaival szerintem több vevő igényét elégítheti ki, mint mondjuk egy 1,6-os turbós benzines 180-200 lóerejével. És így olcsóbb is. Összkerékhajtás nincs. Miért? „Mert nincs rá igény, és olcsóbb” – mondták a franciák. Ráadásul nem csak a csekély fogyasztásával kíméli a lehetőségekhez mérten a környezetet, ugyanis alkotóelemeinek 16 százaléka újrahasznosításból származik, 95 százaléka pedig a jövőben reciklálható.
A Captur legvonzóbb tulajdonságának külseje, menetkomfortja és takarékossága mellett mégis az utasok életét nagyban segítő ötletességét említeném. Remélhetőleg a már idézett üléshuzaton felül az anyósülés előtti egészen hatalmas tároló rekesz (11 liter) is elterjed más autókban, mint ahogy a hátsó üléssor előre-hátra tologatása megjelenik majd egyre több kocsiban.Akad azért 1-2 hülyeség is a Captur-ben, amelyeknél túl szabad kezet hagytak a dizájnereknek. A tesztautók kormányán például pont oda szereltek dekorációs műanyagokat, ahol az ember keze pihen, míg az első ülések háttámlájába rögzített, mindössze néhány színes zsinórból álló tárolóban éppen tárolni nem lehet. Jól hangzik, hogy a hegymászást, meg a vitorlázást idézi, de a szülők idegeit semmi perc alatt kicsinálja majd az a gyerek, aki azzal szórakoztatja magát, hogy a gumit hátrahúzza, aztán elengedi. Ugyanis baromira nagyot csattan.
Ha valakinek nem világos, hogy akkor most „jó autó” a Captur, vagy nem, annak kedvéért íme, az összegzés. Versenytársainál sokszínűbben variálható a külső megjelenése, és belül is több az ötlet, ráadásul még olcsóbb náluk, habár kissé unalmas vezetni. Örömteli, hogy pár hét múlva lesz olyan választási lehetőség a crossoverek között, amely nem a vagyonosabb rétegek számára kínál újabb lehetőséget kocsivásárlásra, hanem az árban valamivel lejjebb keresgélőknek is nyújt alternatívát, ha egy sima kiskocsinál valamivel jobban használható, de praktikuma mellett azért szexi járművet keresnek.
Európában 2012-ben 257 ezer crossovert értékesítettek, a piaci előrejelzések szerint idén megkétszereződik ez a szám. Többek között olyan új modellek miatt, mint a Captur, és a cikk elején említett riválisok, valamint a hamarosan érkező többiek: a Mokka-teső Chevy Trax, a Ford Ecosport és a Fiat 500X. Lassan akkora lesz a kínálat e szegmensben, mint a sima kisautók között, ami egyediségük és helykínálatuk miatt remek hír. Csak az áruk maradjon földközeli.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|