Nagyüzemben forognak hófehér Ford Focusok százai egy budaörsi telephelyen. A takarítás és a Police-matricák nyomának eltüntetése után itt várják sorsukat a nemrég még rendőrautóként szolgált járművek, amelyek közül bő 600 darabot tavaly október végéig adott vissza az ORFK jogos tulajdonosának, az MKB Euroleasing-nek. A cég éppen most indítja több száz kilométeres útjára a félezer kocsit, ugyanis eladta azokat.

A németeknek kellett, a magyaroknak nem

„Néhány külföldi helyre sikerült eladni a 600 darabos kontingenst. Az árat nem árulom el, és azt sem, hogy melyik országba” – felelte a Vezess.hu-nak Boros Gábor, a lízingcég kereskedelmi igazgatója. Információink szerint a napokban trélerre pakolt Focusok Németországba tartanak, itthon ugyanis Boros szerint „zéró mennyiséget” tudtak eladni belőlük. Az igazgató azt mondta, a csekély hazai érdeklődés oka lehet néhány újságcikk, amelyek szerinte indokolatlanul lehúzták a kocsik állapotát.

600 használt rendőr-Focus már elkelt külföldre, de az állítólag legjobb vételnek számító 400 darabos flottát most verik majd dobra. Még ki sem hűlt a bűnözők ülepe által megmelegített hátsó ülés.

Rossz hírük van, pedig lehet köztük kimondottan jó állapotú

Rossz hírük van, pedig lehet köztük kimondottan jó állapotú

Az általunk olvasott írások korrektek voltak, de valószínűsíthetően dicshimnuszok tömege sem tudta volna kiverni a fejekből az előítéletet: ha egy négykerekű valaha rendőrautó volt, akkor azt biztosan ütötték-verték.

Mindenesetre a hazai gyér kiskereskedelmi értékesítés miatt feltételezhetően olcsóbban tudta az MKB elpasszolni a kocsikat külföldre egy csomagban, mintha egyenként szemezgettek volna belőlük magánszemélyek. Boros szerint nem hirdetések után ütötték nyélbe az üzletet a vevőkkel, ők kerestek meg közvetlenül több külföldi kereskedőt. A korábbi járőrkocsik egy részét már ki is fizették a vásárlók, most fuvarozzák a Focusokat.

Milyen a magyar rendőr-Focus?

Trend Plus felszereltségű, 1,6-os, 100 lóerős benzines kombikról beszélünk, amelyekben több apróság mutatja, hogy az egyenruhásokat szolgálták. Például csomagtérrács és kartervédő lemez, a rádió és a fényhíd miatt csavarozás nyomai több helyen – ezek többnyire közismertek. Az talán kevésbé, hogy a sok plusz elektronika miatt nagyobb kapacitású akksikkal szerelték ezeket.

A jó falatok most jönnek?

Az ORFK és az MKB között évekkel ezelőtt megkötött szerződés szerint 2012-ben 700 Focus kombit kell visszaadnia a rendőrségnek, idén 500-at, míg 2014-ben 300-at. Joggal merül fel a kérdés, hogy a 700 helyett tavaly miért csak bő 600-at, az 500 helyett idén miért csak 400 feletti darabot adtak vissza? A válasz viszonylag egyszerű, az autók egy része összetört az évek alatt, néhány más módon került ki a flottából.

Ezek is külföldön kötnek ki?

Ezek is külföldön kötnek ki?

Az eredeti szerződés szerint az ORFK a hároméves futamidő végén, vagy 120 ezer kilométer futásteljesítmény elérésekor kellett volna, hogy visszaadja a kocsikat, de amint korábban megírtuk, az új rendőrautók beszerzésének csúszása miatt tavaly halasztást kértek az egyenruhások a 2012-es kontingensre, amelynek tagjai így az eredetileg tervezettnél többet futottak.

Rendőr és a Focus

Megkérdeztünk egy rendőrt is, aki név nélkül elmondta, hogy meglátása szerint a Focusok – leszámítva néhány tipikus rendőrautós bajt – hasonló állapotban vannak, mint egy ugyanilyen korú, és futásteljesítményű civil jármű. Mint kifejtette a bilincs és a fegyver okozott kopást, szakadást az üléskárpiton, illetve az ő általa ismert autón az elektromos ablakkal volt probléma. „Én vennék magamnak egyet, ha úgy alakulna” – tette hozzá. 

Ezeknél sokkal jobb állapotúnak mondja Boros Gábor az idén visszakapott 400 darabos flottát, amelynek egy része a futamidő lejárta előtt került vissza hozzájuk, állítólag gyöngyszemek is vannak közöttük. Információink szerint akad például 26 ezer kilométert futott példány is, ami tudva azt, hogy a kocsikat rendesen szervizelték, vonzó ajánlatnak tűnhet.

Könnyen lehet azonban, hogy ezekből sem marad itthon, ugyanis az értékesítés módján most gondolkodó Boros szerint elképzelhető, hogy ezek is külföldi kereskedőknél landolnak. Kivéve a legjobbakat. „Egy részüket nem értékesítjük, hanem visszatartjuk bérautónak, vagy csereautónak az ügyfeleink számára” – mondja az igazgató.

Azért megkérdeztük: ha van magyar érdeklődő, bemehet válogatni az MKB Euroleasing-hez? Természetesen igen.

Ideiglenesen kevesebb rendőrautó

Tavaly ősszel érdekes dolgok történtek rendőrautó-ügyben. Az ORFK és az MKB Euroleasing közötti szerződés értelmében a rendőrségnek október 31-ig vissza kellett adnia több mint 600 Ford Focus járőrautót, hiszen kifutott a lízingkonstrukciójuk. Ezt rendben meg is tette a rendőrség.

Már a december 21-i ünnepélyes átadás előtt, szinte azonnal elkezdték használni a kapitányságok az új Astrákat. Annyira kellett a járőrautó

Már a december 21-i ünnepélyes átadás előtt, szinte azonnal elkezdték használni a kapitányságok az új Astrákat. Annyira kellett a járőrautó

Csakhogy a részben ezek pótlására vásárolt Opel Astrák első szállítmányai hófehéren, sima személyautóként november közepétől kezdtek szállingózni a bochumi gyártósorról Magyarországra. Ezt követően jött az átalakításuk: fényhidat szereltek a tetejükre, kommunikációs rendszert a belsejükbe, matricákat ragasztottak a kasztnikra, és így tovább. Csak ez után következhetett szolgálatba állásuk, információnk szerint nagyobb részt december első felében.

Pedig a még 2008 végén aláírt szerződés szerint már 2012 márciusáig vissza kellett volna adni a Focusok közül bő 600-at, ezt a szerződést módosíttatta a rendőrség október 31-re, de így sem sikerült időben a csere.

Titkolják a gyorshajtó rendőröket!