Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legősibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az „autósanyiként” vagy esetleg „nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.
Az 1923 óta autóbuszok és vasúti járművek gyártásával foglalkozó cégnek a dél-lengyelországi Sanok városában van gyártóüzeme. A jelentős múlttal rendelkező vállalat, tavaly élte meg az elmúlt tíz esztendő legrosszabb évét az eladások tekintetében. Holott a márka az elmúlt időszakban jelentős fejlesztéseket hajtott végre és több új típussal is jelentkezett, igaz, az Autosan évente közel 100-130 buszt értékesített a lengyel és európai piacon együttvéve.
Kifelé a gödörből?
Ha hinni lehet a számoknak, akkor az idei év első negyedévében pozitív elmozdulás volt tapasztalható az eladások terén, elsősorban a városi kialakítású autóbuszok illetően. Továbbá tavasszal egy különleges díjat is begyűjtött az Autosan. A gyártó az április végén megrendezett Silesia Kommunikacija tömegközlekedési expón részesült elismerésben, ahol a „A fogyatékkal élők számára a legbarátságosabb autóbusznak” járó trófeát érdemelte ki a Sancity 10LE típusú városi autóbusz. A címet elsősorban a kerekesszékesek le- és felszállására, továbbá utazására alkalmazott megoldások miatt érdemelte ki a típus.
Sancity-autóbuszcsalád
A gyártó az elmúlt években rengeteg pénzt ölt versenyképes városi autóbuszcsalád kifejlesztésébe, ami a lengyel piacot ismerve nem kevés kockázattal jár. A jelek szerint érdemes volt vállalni a rizikót, a Sancity-ből ugyanis idén már exportra is jutott.
A karakteres formavilágot képviselő típus egyik legjellemzőbb ismertetőjele az oldalüvegezés felett elhelyezett kis felületű, lekerekített élű üvegekkel szerelt ablaksor. Ez a megoldás a ragasztott üvegezésű városi autóbuszoknál némileg szokatlannak tűnhet, ennek ellenére a második világháború után készült autóbuszok hangulatát eleveníti fel. A Sanctiy egyébként meglehetősen magas, majd 3030 milliméter, melyre még pluszban 140 milliméter jön klímával együtt.
Sancity 10LE
Az év eleji kiszállítások alapján elmondható, hogy a típuscsalád legkeresettebb tagja a Sancity 10LE. Az Iveco EEV kibocsátási normákat teljesítő motorral és Allison automata váltóval szerelt járműben, ZF-tengelyek és kormányzási rendszer található. A tíz méter hosszú busz összesen 87 utas szállítására alkalmas, melyből 20 ülőhely áll rendelkezésre. A megrendelők általában „vandálálló” Ster vagy kárpitozott Kiel ülések közül választhatnak. A kerekesszékesek és a babakocsival utazók felszállását segíti az autóbusz térdeplőrendszere, továbbá a kihajtható rámpa.
Ez év elején a lengyelek ebből a típusból exportáltak Olaszországba, melyet tavaly öt darab Sancity 9LE előzött meg. Februárban pedig a rzeszówi közlekedési vállalat vásárolt hét darabot a Sancity 10LE-ből. A további megrendeléseket nézve már kiemelkedőnek mondható 2013 első negyedéve, hiszen az Autosan több megrendelést is kapott lengyelországi városokból, mint Baranów, Krzęcin, Płoty, Choszczno, Łomża vagy Kielce.