Röviden – Škoda Octavia kombi/4×4 |
Mi ez? |
A népszerű cseh típus felfújt hátsóval 610 literes csomagtérrel |
Mit tud? |
Mindent amit egy család autótól elvárhat |
Mibe kerül? |
A kombi felára mindössze 220 ezer, így induló listaára 4,8 millió |
Kinek jó? |
Aki nem törődik presztízzsel, dizájnnal, és szeretne egy használható kombit a mindennapokra |
Hiába törnek sikerre a szabadidőautók, jönnek létre mesterségesen tenyésztett gnóm kategóriák, ha praktikus autó kell, vegyetek kombit. Ezt tartom, vállalom, és ha kell, vitába szállok mellette, főleg miután kipróbáltam a friss Octavia puttonyos verzióját.
Mert a csehek hatványra emelték a józanságot, és az eleve praktikus húzómodellból piacra szabadították a „családapák kedvence” kivitelt.
A motorkínálat azonos, a belső maradt komolyan komor, így ezeket nem részletezem a cikkben, akinek még ismeretlen az új Octavia az olvassa el a nemzetközi bemutatón, vagy a hazai teszten szerzett tapasztalatainkat.
A sajtótájékoztatón felszólalók gyomra valószínűleg csak enyhe lámpaláztól liftezhetett, hiszen a kombi jól kitaposott ösvényen halad tovább, izgalomra nincs ok. A borítékolható sikert a tavaly eladott 124,500 kombi Octavia vetíti előre. Ezzel a puttonyos verzió bronzérmes az eladási statisztikában, csak a szedán Octavia és a Fabia előzi meg.
kombi jól kitaposott ösvényen halad tovább, izgalomra nincs ok. A borítékolható sikert a tavaly eladott 124,500 kombi Octavia vetíti előre.
kombi jól kitaposott ösvényen halad tovább, izgalomra nincs ok. A borítékolható sikert a tavaly eladott 124,500 kombi Octavia vetíti előre.
Fotó megosztása:
A szálloda udvarán egy mindennel felszerelt túrára kész Octavia. A fehér felnik érthető okokból nem rendelhetőek, csak kiállításokon virítanak vele
A szálloda udvarán egy mindennel felszerelt túrára kész Octavia. A fehér felnik érthető okokból nem rendelhetőek, csak kiállításokon virítanak vele
Fotó megosztása:
A hosszabb far, rövid orr arányaival él a friss típus, így lendületet adva a formatervnek
A hosszabb far, rövid orr arányaival él a friss típus, így lendületet adva a formatervnek
Fotó megosztása:
A kombi alig változott hátulnézetből
A kombi alig változott hátulnézetből
Fotó megosztása:
9 centivel hosszabb, 4,5 centiméterrel szélesebb az elődnél
9 centivel hosszabb, 4,5 centiméterrel szélesebb az elődnél
Fotó megosztása:
A Skoda Octavia eladásainak egyre nagyobb hányadát teszi ki a putonnyal felszerelt verzió
A Skoda Octavia eladásainak egyre nagyobb hányadát teszi ki a putonnyal felszerelt verzió
Fotó megosztása:
A 4x4 motorterébe vagy a legerősebb 1.8 TSI, vagy az 1.6-2.0 TDI dízel blokkok valamelyike kerülhet
A 4x4 motorterébe vagy a legerősebb 1.8 TSI, vagy az 1.6-2.0 TDI dízel blokkok valamelyike kerülhet
Fotó megosztása:
610 liter alaphelyzetben, így ledöntött ülésekkel pedig 1740 liter a csomagtartó
610 liter alaphelyzetben, így ledöntött ülésekkel pedig 1740 liter a csomagtartó
Fotó megosztása:
Dupla padlós megoldás növeli a praktikus ötletek számát
Dupla padlós megoldás növeli a praktikus ötletek számát
Fotó megosztása:
A sík rakodóteret nem zárja perem, így sokkal könnyebb a pakolás
A sík rakodóteret nem zárja perem, így sokkal könnyebb a pakolás
Fotó megosztása:
A csomagok rögzítését sok apróság segíti
A csomagok rögzítését sok apróság segíti
Fotó megosztása:
A csomagok rögzítését sok apróság segíti
A csomagok rögzítését sok apróság segíti
Fotó megosztása:
A beltérben cak innen tudjuk, hogy összkerekesben ülünk
A beltérben cak innen tudjuk, hogy összkerekesben ülünk
Fotó megosztása:
Kívül ennyi mutatja a 4x4 kivitelt, a markáns változásokat majd a Scout kivitel hozza
Kívül ennyi mutatja a 4x4 kivitelt, a markáns változásokat majd a Scout kivitel hozza
Fotó megosztása:
Újabb ötlet: roló a ruháknak és egyéb könnyű kacatoknak
Újabb ötlet: roló a ruháknak és egyéb könnyű kacatoknak
Fotó megosztása:
Belül nem változott semmi, maradt a komoly-komor hangulat
Belül nem változott semmi, maradt a komoly-komor hangulat
Fotó megosztása:
Az összkerékhajtás lelkét egy ötödik generációs haldex kuplung adja
Az összkerékhajtás lelkét egy ötödik generációs haldex kuplung adja
Fotó megosztása:
Az összkerékhajtás lelkét egy ötödik generációs haldex kuplung adja
Az összkerékhajtás lelkét egy ötödik generációs haldex kuplung adja
Fotó megosztása:
A kombi felára mindössze 220 ezer a normál kivitelhez képest
A kombi felára mindössze 220 ezer a normál kivitelhez képest
Fotó megosztása:
A csomagtérből egy mozdulattal dönthető a hátsó üléssor
A csomagtérből egy mozdulattal dönthető a hátsó üléssor
Fotó megosztása:
A hosszabb far, rövid orr arányaival él a friss típus, így lendületet adva a formatervnek
Az új generáció követi a növekedési trendet, 9 centiméterrel hosszabb, 4,5 centiméterrel szélesebb mint elődje, és az utasok számára áldásos tengelytáv is nőt 10,8 centivel. Ez a második üléssorban már émelyítően sok helyet jelent, aki átlag szabónál zakót kap, annak az Octaviától sem kell tartania.
Csomagteret tekintve szintén folytatódik a tágulás, alaphelyzetben már 610 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. Bővítése egyszerű, a hátsó üléssor támlái egy mozdulattal előre dönthetőek, akár az opciósan rendelhető csomagtérből elérhető karokkal. Így már 1740 literrel indulhat a bútorvásár, sőt a ledönthető anyósülésnek köszönhetően a hosszú elemek sem okoznak fejtörést, ezt a funkciót kihasználva akár 2,92 m hosszú tárgyak is beférnek.
610 liter alaphelyzetben, így ledöntött ülésekkel pedig 1740 liter a csomagtartó
A pakolást alaphelyzetben nem nehezíti perem, bátran becsúsztatható a tápos zsák, vagy a Lehel hűtő. Ha kisebb a rakomány, akkor a szedánból már ismert rögzítő hálókkal gyerekjáték meggátolni az elvándorlást, a szatyorba pakolt kacatokat pedig az oldalfalból kipattintható kampók tartják pórázon.
Praktikus ötlet még a sík padlót biztosító fedél alatti rekesz. Ezt rejtett fiókként használhatjuk, vagy ha egyben kell a hely, a fedelet alsó állásba reteszelve megkapjuk a maximális kapacitást.
Ilyet sokan tudnak, de ritkább ötletként a csehek bevetették a kalaptartó alatt rejtőző kabáttartót, ami tulajdonképpen egy kihúzható roló, ahova a hátsó ülésről könnyen elérhető dolgokat pakolhatunk.
Az utastér sem marad el ettől a színvonaltól, a szövettel borított ülészsebek elnyelik a 1,5 literes palackot, hátul pedig a kihajtható könyöktámasz kínál helyet a frissítőknek.
A sík rakodóteret nem zárja perem, így sokkal könnyebb a pakolás
Körülbelül ennyi különbséget hoz a kombi a használhatóságát körbejárva. Úgy érzem a külsőről felesleges értekezni, az egyszerű, határozott vonalakból építkező formába nem volt nehéz belesimítani a termetes hátsót.
Az összkerékhajtású kivitel is most debütált, nem véletlenül, hiszen ez a hajtáslánc jelenleg csak a kombihoz elérhető. A 4×4 feliratot hátsóján viselő Octavia ötödik generációs Haldex kuplongot használ. Ez az elterjedt megoldás nem hoz semmi egetverő furfangos technikai újdonságot, igaz elektronikus vezérlésének köszönhetően könnyebb, és gyorsabban reagál, mint az előző verziók. Az autó alapesetben elsőkerék-hajtással üzemel, ám ha azok kipörögnének egy pillanat alatt indul a nyomaték a hátsó kerekek felé is.
Ezt az előnyt közúton lehetetlen észrevenni, az Octavia marad alulkormányzott, de télen, havas úton biztosan sokat jelent majd a hátsó tengely adta segítség, nem véletlenül rendelik a skandináv országokban szinte csak a 4×4-es kivitelt.
Az összkerékhajtás lelkét egy ötödik generációs haldex kuplung adja
Jelenleg három motor mellé társítható az összkerékhajtás, az 1.8 TSI benzines mellett az 1,6-2,0 literes dízelek kaphatják meg ezt az extrát.
Személyesen az 1.6 TDI és az 1.2 TSI motorok nyújtotta teljesítményt tapasztaltam meg a német-osztrák utakon. Mivel volt szintkülönbség gazdagon, az ötsebességes váltóval társított 105 lóerős dízel zokon vette a hegyeket, családdal, vak komondorokkal pakolva igazi kínszenvedés lenne a szerpentin. Viszont autópályán már otthonosan mozgott, alacsony fogyasztás mellett, zajtalanul hagytuk magunk mögött a kilométereket.
Az 1.2 TSI viszont meglepően kellemes karaktert mutatott. 175 Nm nyomatéka szerényebb ugyan mint a dízel kínálta 250 Nm, de a hatsebességes váltó segített behozni a hátrányt, és a német autópályán reptérre sietve könnyedén tartotta a 160-170 kilométer/órás utazótempót.
A szálloda udvarán egy mindennel felszerelt túrára kész Octavia. A fehér felnik érthető okokból nem rendelhetőek, csak kiállításokon virítanak vele
Ezekből a motorokból kapható gyengébb kivitel, de a 86 lóerős 1.2 TSI már kimeríti az alulmotorizáltság fogalmát, csak velejéig gonosz nagyfőnökök rendelnek ilyet a korbáccsal hajtott talpasoknak, akik a rideg bánásmódot padlóig rúgott gázpedállal vezetik le, ami sohasem vezet jóra.
Az említett belépőmotorral 4 819 880 forintos alapárról indul a kombi Octavia, de ebben az esetben is él a bevezetési kedvezmény, ami jelenleg 600 000 forintos mínuszt jelent, nem beszélve a komoly vásárlási szándék esetén helyszínen kialkudható engedményekről. Aki mélyebben elmerülne a kínált motorok, extrák erdejében, és csatlakozna a 238 eddigi magyar vásárlóhoz, szöszöljön el pár szabad percet a Škoda konfigurátorával, ahol az összes kombihoz tartozó ár megtalálható.
Mellette – Ellene |
- Tágas, jól variálható csomagtér
- Gazdag felszereltség, bő motorkínálat
- Fejlett 4×4 hajtásrendszer
- Mérsékelt felár a szedánhoz képest
|
- Szürke, sótlan stílus
- Az összkerékhajtás csak három motorhoz jár
- Gyenge alapmotorok a kínálatban
|