Most egy ilyen apró döntést vizsgálunk közelebbről, ami a nagy egészt szemlélve talán nem fontos, de bizonyos körülmények között perdöntő lehet.
Ezért beszereztünk két tesztalanyt, két hajszálra megegyező autót, a motorokat kivéve. A KIA Cee’d SW ikerpáros felszereltsége, színe, kerékmérete az utolsó részletig azonos, még a kárpit mintázata sem tér el. Az egyetlen különbség az orrban fedezhető fel, a nálunk hosszú hónapokig szolgált 1.6 CRDI dízel mellé vetélytársul beszereztük az 1,4 literes szerényebb teljesítményű verziót.
Papíron tetemes különbséget mutat a két blokk. Az 1,4-es belépőmotor 90 lóerőt teljesít 4000-es fordulaton, maximális 220 Nm nyomatékát pedig 1500-2750-es tartományban élvezhetjük. Az 1,6 literes erősebb testvér szintén 4000-nél ad le 128 lóerőt, viszont maximális 260 Nm nyomatéka magasabb fordulaton 1900-tól 2750-ig jelentkezik.
Hogy kiderítsük a választ, egész napos túrára indultunk a koreai ikerpárral. Budapest belvárosából rajtolva csurig töltött tankkal törtünk Visegrád felé, majd onnan a 11-es főút helyett Pilisszentlászló irányában, hegyi szakaszon ereszkedtünk vissza a városba.
Szörényi András kollégával válta vezettünk, és próbáltuk érzékszerveinkkel rögzíteni a két kivitel közti különbséget. Az út tanulsága pont ez a szubjektív vizsgálati módszer lett, mivel egy idő után elmosódott a különbség a két dízel között. Az erősebből átülve az 1,4-esbe csak az első métereken volt észlelhető a lomhaság, majd lassan elkopott az érzés, és az erőtlenség frusztráló érzése nélkül lehetett tartani a tempót.
A kisebb motor Visegrádról visszafelé fogyott el, az erős szintkülönbségek leküzdésével többet küzdött, mint 128 lóerős társa, családdal, csomagokkal súlyosbítva valószínűleg még tisztábban érezhető lett volna a hátrány.
Csalóka érzékszerveink mellett természetesen a matekot is bevetettük. Mértünk gyorsulást 0-100 km/óra között, és rugalmasságot, ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órára. A mért értékek:
Típus | KIA Cee’d1.4 CRDI (90 LE) | KIA Cee’d 1.6 CRDI (128 LE) |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 13,0 s | 10,9 s |
Rugalmasság 80-120 km/óra | 12,7 s | 12,2 s |
Fogyasztás 100 km/liter | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km |
A rugalmasság pedig elárulja, miért nem tűnt érzésre lomhábbnak az 1,4-es. Nyolcvanról, padlógázos gyorsítással csak fél másodperc a különbség, amit szeszélyes benyomások alapján működő tudatunk már könnyedén elsikkaszt.
A rövid próba tapasztalatai alapján kijelenthető, az 1.4 CRDI nem egy használhatatlan vevőcsalogató belépőmotor. Aki kerüli a hegyeket, annak nem lesz vele különösebb gondja.
Mégis az árlistát böngészve úgy tűnik, nincs értelme patikamérlegen porciózni az előnyöket-hátrányokat, az 1,4-es akciós ára 4 749 000, a 128 lóerős pedig 4 949 000 forint. Ha csak nem flottavásárlóként akarunk több tucat autón spórolni, akkor a nagyobb motor mindössze 200 000 forintos ártöbblete egyértelműen az erősebb dízelt emeli az ajánlott kategóriába.