Monacóban vasárnap délelőtt robbant ki a botrány amiatt, miután kiderült, hogy a megelőző héten a Mercedes a Pirellivel közösen három nap alatt 1000 kilométert tesztelt Barcelonában az idei autóval titokban, miközben a szabályok tiltják az év közbeni pályás tesztelést.
A Mercedesnél és a Pirellinél azt állították, hogy a tesztre a gumigyártó FIA-val kötött szerződése alapján és a felügyelőszervezet tudtával került sor és egyébként is, a jelöletlen abroncsok használata mellett semmilyen előnyt nem nyújtott a csapatnak a munka.
A Red Bullt és a Ferrarit nem elégítette ki az érvelés, a Monacói Nagydíj után panasszal éltek a versenybíróknál. A stewardok meghallgatták az érintetteket, de döntést nem hoztak, csak egy jelentést továbbítottak az FIA-nak, amely aztán a sportbíróság elé utalhatja az ügyet.
Valószínűleg így is lesz, ugyanis a vasárnap este az FIA által kiadott közleményből kiderült, hogy ők sem tudtak konkrétan a tesztről: a Pirelli csak általános értelemben érdeklődött náluk még május elején, a szervezet pedig rábólintott erre, azzal a feltétellel, ha a lehetőséget minden csapatnak felajánlják.
„Ezt követően az FIA semmilyen további tájékoztatást nem kapott a tesztről a Pirellitől vagy a Mercedes AMG-től, ahogy arról sem, hogy minden csapatnak felajánlották-e a lehetőséget” – állt az FIA közleményében, amely arra is emlékeztetett, hogy a stewardok jelentése a döntőbíróság elé kerülhet, amely aztán bármilyen, a versenybírókénál komolyabb büntetést is kiszabhat.
Nagy bajban van tehát a Mercedes, komoly pénzbüntetés vagy konstruktőri pontlevonás is lehet a vége, ami pedig a Pirellit illeti, könnyen előfordulhat, hogy ez az ügy lesz az utolsó csepp a pohárban, ami a távozásukhoz vezet.
Az olasz gyártót nem büntetheti az FIA, ugyanis nem a világbajnokság nevezett indulója, de a Pirellinek még nincs szerződése a Forma-1-gyel 2013-on túlra, és a mostani botrány után talán már nem is ajánlanak nekik, esetleg a blamázs miatt nem is akarnak tovább maradni.