A Deutsche Bahn többségi tulajdonában lévő közlekedési magántársaság, az Arriva a Veolia Transport Central Europe (VTCE) közlekedési magánszolgáltatót vásárolja fel, mely több térségbeli országban is jelen van. A cég több mint 253 millió eurót (8 milliárd forint) fizet a 6300 embert foglalkoztató és 3400 buszt üzemeltető vállalkozásáért, mely legalább 60 telephellyel rendelkezik Kelet-Közép-Európában. Az Arriva a felvásárlással Lengyelországban, Szlovákiában, Csehországban, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában jut jelentős piacrészhez.

Együttesen nézve a szolgáltató az Egyesült Királyságtól Észak-Európán át egészen Kelet-Európáig kiterjedő közlekedési hálózat építhet ki. Az Arriva méretét jól érzékelteti továbbá, hogy jelenleg több mint 50 ezer munkavállalót foglalkoztat és 1,5 milliárd utast szállít évente. A közlekedési cég eddig 468 millió eurót (14 milliárd forint) fektetett új buszok és vonatok vásárlásába és piacvezetőnek számít Svédországban, Hollandiában, Dániában és az Egyesült Királyságban.

A napokban megvásárolt Veolia szinte minden területen jelen van a személyszállításban: távolsági és helyközi viszonylatokon, nemzetközi vonalakon és különjárati vonalakon közlekedteti autóbuszait, de iskolabuszokat is üzemeltet egyes városokban. Csehországban pedig az észak-morvaországi régióban 4 darab motorvonattal vesz részt a menetrendszerű vasúti személyszállításban.

A felvásárlással az Arriva jelentős közép-európai pozícióhoz jut, hiszen a Veolia Csehországban piacvezető szolgáltatónak számít és olyan nagyobb városokban van jelen, mint Prága, Ostrava, vagy Teplice. A magánbuszos vállalkozás 1600 autóbuszt üzemeltet és legalább 2600 embert alkalmaz. Ugyanez a cég Szlovákiában 600 főt foglalkoztat és legalább 320 járművel van jelen a nyitrai régióban, míg Lengyelországban 840 buszt közlekedtet, és 1800 alkalmazottat foglalkoztat az ország észak-nyugati részében. A balkáni régióban az Arriva a szerbeknél Belgrádban és Pozarevacban, a szlovénoknál Ljubljanában és Novo Mestóba, a horvátoknál pedig helyközi és távolsági vonalakon lép piacra.

Az Arriva hazánkban az Eurobusban rendelkezik többségi tulajdonnal, mely Magyarországon és Szlovákiában végez személyszállítást. A gigacég többségi tulajdonosa, a Deutsche Bahn ugyanakkor a budapesti Citarókat üzemeltető VT-Transmannban bír 49,9 százalékos részesedéssel. Mivel a tömegközlekedés liberalizációjával a régiós országok (köztünk leginkább Csehország) jobban állnak, mint mi, nem elképzelhetetlen, hogy az elkerülhetetlen 2016-os piacnyitáskor az Arriva már igencsak megerősödve jut majd magyarországi pozíciókhoz, akár állami tulajdonú vállalatokkal szemben.

Ha pedig jobb áron és jobb minőségben tud majd szolgáltatni, mint a hazai állami vagy magántulajdonú vállalatok, akkor évek múlva több cég is bezárhatja a boltot Magyarországon. Éppen ezért szükséges lenne a volán társaságok buszparkjának folyamatos frissítése, de elnézve az elmúlt évek tapasztalatait, aligha beszélhetünk pozitív változásokról.