Röviden – Audi A3 Sedan

Mi ez?

A Golf-méretű A3-as Audi négyajtós változata
Mit tud? Kis presztízs-szedán, ami olcsóbb az A4-nél
Mibe kerül? 7 310 000 forinttal indul a licit, ez a 140 lovas 1.4 TSI listaára
Kinek jó? Bár Kína és az USA a két fő célpiac, Európában is biztos veszik majd, akiknek méretben nem kell az A4, de szedánt akarnak és igénylik a négy karika technikáját, komfortját, presztízsét

Magyar autónak magyar bemutatót! Az új lépcsőshátú Audi nemzetközi sajtópremierjét a fehérvárcsurgói kastélyban tartotta a gyártó. A külföldi újságírókat a Gresham palotában szállásolták el éjszakára, hiszen hiába az A3 Sedan a legkisebb limuzin négy karikával, minőségben, presztízsben, technikában semmivel nem marad el nagyobb testvérei mögött. Jó autó, látványos is – büszkék lehetünk rá, hogy nálunk készül.

Az Audi egyrészt követi a konkurenciát (Mercedes CLA), amikor kicsi, könnyed, relatíve olcsó négyajtós modellt dob piacra egy meglévő modell alapján. Másrészt pedig reagál bizonyos óriási piacok igényeire: az A3 Sedan elsősorban a lépcsős formát kedvelő amerikai és kínai vevők számára készül. Az USA-t és Európát a győri gyár látja el A3 Sedanokkal. Ahogy a szerdai, miniszterelnökkel színesített hivatalos gyártás-indításról írtuk:

1,4 és 1,8 literes turbós benzinmotorokkal próbálhattuk ki az autót. Furamód a kisebb volt a jobb
Kína és USA a fő piac

Kína és USA a fő piac

Kína és USA a fő piac


„Az Audi teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárat hozott létre présüzemmel, karosszériaüzemmel, lakkozóval és járműszereldével (korábban csak összeszerelés folyt itt). Az autógyártó összesen több mint 270 milliárd forintot fordított az építési munkálatokra, gyártó berendezésekre és az infrastruktúra kiépítésére.

Az Audi Hungaria a gyárbővítéssel 2100 új munkahelyet teremtett. A szakemberek többek között az Audi német gyáraiban, Ingolstadtban és Neckarsulmban, valamint nemzetközi Volkswagen telephelyeken készültek fel új feladataikra. Az cég munkatársainak száma ma már meghaladja a 9000 főt.

Az új gyárral az Audi Hungaria összterülete duplájára, mintegy négymillió négyzetméterre növekedett. A vállalat alapítása óta az autógyártó összesen 5,7 milliárd euró értékű beruházást valósított meg Győrben. Az Audi ezzel az ország legnagyobb külföldi befektetője.”

Lapított kormány és remek ergonómia

Lapított kormány és remek ergonómia

Ennyit a háttérről – nézzük, milyen maga a termék!

Először is – szép. Bár a ferdehátú A3 szedánosításával keletkezett formán fel lehet fedezni némi orrnehéz aránytalanságot az eleve lépcsősnek épített A4, A6, A8 sorozathoz képest, a gondosan kimunkált részletekkel sikerült megoldani, hogy az A3 Sedan ne legyen egy négykarikás Thalia.

Fenemód elegáns a szűk rádiuszos oldalél-hajlítás és a kerékjárat feletti lemeztörés

Fenemód elegáns a szűk rádiuszos oldalél-hajlítás és a kerékjárat feletti lemeztörés

Fenemód elegáns a szűk rádiuszos oldalél-hajlítás és a kerékjárat feletti lemeztörés


A gyönyörű felnik, a markáns LED-menetjelző, a hátsó sárvédőbe nyomott él, a fény-árnyék vonalak egy pillanatig sem éreztetik, hogy az A3 eredetileg nem szedánnak indult.

A beltérben semmilyen meglepetést nem fog találni, aki már látott A3-ast vagy A3 Sportback-et belülről. Alul lapított kormány, látványos kerek légbeömlők (melyeknek közepét húzva-tolva változtatható a beáramló légsugár terítése), a kis teret csodásan kihasználó klíma- és rádiókonzol, a műszerfalból kiemelkedő képernyővel, amely sajnos nem érintésvezérelt, nívós anyagok, hibátlan illesztések. Ja, és S-Line szinten kihúzható combtámaszos, hihetetlenül kényelmes sportülések járnak az autóhoz.

A csomagtartó persze újdonság. A zsanérokat elburkolták, ahogy a prémiumkategóriában illik, de így is maradt 425 liternyi raktér. A hátsó üléstámlák ledönthetők, ami egy eredetileg háromajtós, fronthajtású kocsinak készült konstrukció esetén természetes.

A fémhulladék-feldolgozó (ahova bekéredzkedtünk fényképezni) lelkes melósa egy kivénhedt 80-at is hozott a fotózásra

A fémhulladék-feldolgozó (ahova bekéredzkedtünk fényképezni) lelkes melósa egy kivénhedt 80-at is hozott a fotózásra


A részletek kidolgozottsága, a kínos perfekcionizmus a kabinban ugyanúgy tapintható, ahogy a külső megjelenésben is. Az Audi a szó legtisztább értelmében jelenleg alighanem a világ legjobb autóit gyártja, és ez egészen az ablakemelő kapcsolók kialakításáig mindent meghatároz az utastérben.

Szép, nagy felbontású TFT-monitor a klasszikusan egyszerű órák közt

Szép, nagy felbontású TFT-monitor a klasszikusan egyszerű órák közt

Szép, nagy felbontású TFT-monitor a klasszikusan egyszerű órák közt


(Vigyázat, szubjektív vélemény: éppen ez a legjobbság az oka különben, hogy egy igazán lelkes autóbuzinak mégsem az Audi a szíve vágya manapság. A Mercedes nagyvonalú tökéletlensége, a BMW kompromisszumokkal járó megrögzött hátsókerék-hajtása, a Lexus különleges idegensége szerencsére lehetővé teszi, hogy ne legyünk fanatikus Audi-hívek 2013-ban.)

Ki sem kell térnünk az ilyesmire manapság, oly természetes, de azért elmondjuk, hogy az új A3 Sedan – megfelelő felárért – internetes szolgáltatásokat, sávban tartó automatikát, 30 km/h alatt önműködően fékező ütközés-elkerülő rendszert, tolatókamerát, gyönyörű grafikájú navigációt, sípot, dobot valamint nádihegedűt is kínál. A LED-es fényszóró automatikusan kapcsolgatja a reflektort is, a követőradar kényelmesebbé teszi a sztrádázást, a kétzónás automata klíma pedig olyan finoman tartja a hőmérsékletet, hogy az A8 se sokkal különben.

A piros autó 180 lóerős, 1,8 literes turbó, kézi váltóval. A fehér 140 lovas, 1,4 literes turbó, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. A fehért volt jobb vezetni

A piros autó 180 lóerős, 1,8 literes turbó, kézi váltóval. A fehér 140 lovas, 1,4 literes turbó, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. A fehért volt jobb vezetni

Három kocsit próbálhattam ki a bemutatón, és furamód a legolcsóbb tetszett a legjobban. Az 1,4 literes turbómotor (amely ugye képes részterhelésnél két henger lekapcsolására is) 140 lóerővel és hétfokozatú DSG-váltóval olyan remekül harmonizál az A3 Sedan karakterével, hogy sem a 4000 felett sokkal erősebb 1,8-as turbó kézi váltóval, sem ugyanez DSG-vel és Quattro összkerékhajtással nem kellene helyette. Talán a később érkező S3 a 300 lovas brutál-motorral majd megtérít, de addig biztos vagyok benne, hogy ez a nyerő kombó az S3 Sedanból.

És akkor a 300 lóerős, kétliteres turbós S3-ról még nem is beszéltek!

És akkor a 300 lóerős, kétliteres turbós S3-ról még nem is beszéltek!

És akkor a 300 lóerős, kétliteres turbós S3-ról még nem is beszéltek!


Az 1.4 TFSI van olyan takarékos is, hogy egész magas éves futásteljesítményig versenyképes maradjon a kétliteres dízellel. Az 1,6-os TDI, ami később érkezik majd az autóhoz, hát, ő pedig golfos, škodás tapasztalataink alapján nemigen illik ehhez a prémiummárkához, hiába takarékos, hiába képes vele a katalógusban 4 liter alatt maradni százon az A3.

Hibát mindössze kettőt sikerült felfedeznem az autóban. Egyrészt nagyobb tempónál a kabin a szél és a futómű hangjai miatt zajosabb, mint elvárható volna.

Másrészt ugyancsak nagy sebességnél hirtelen manővereknél hiányzik a nagyobb Audik súlya; a gondosan letömegcsökkentett, 1,4-es motorral, kézi váltóval mindössze 1235 kilós A3 Sedan kicsit libegősen, túl könnyedén táncol el az úthibák felett. Jól állna ez a könnyedség egy – mittudomén – Focusnak, de egy Audi szedánban szokatlan élmény.

Az A3 Sedan Európában szeptembertől vihető majd el a kereskedésekből. 7,3 milliós alapárával úgy kétmillióval a legközelebbi vetélytársnak tekinthető Mercedes CLA – szintén magyar autó – ára alatt marad, ami elég meggyőző érv mellette.

Viszont ha azt nézzük, hogy a Golf technikájáért Audi-emblémával azért jóval többet kell fizetni, csak azt mondhatjuk: A3-at, A3 Sedant csak az vegyen, akinek a Golf, Jetta értékei mellé kell a négy karika presztízse is. 

Az 1.4 TFSI 125 LE ősszel, októberben érkezik, 6,3 millió forint körül alakul majd az ára.

Az 1.6 TDI 105 LE jövő év elején lesz elérhető; nem túl drága, nagyon olcsón üzemeltethető, de komoly presztízsértékű négyajtós prémiumkocsiként ez a változat rúghat még itthon labdába a nagyszerű 140 lovas 1.4 TFSI mellett.

Mellette – Ellene
  • Látványos dizájn kívül-belül
  • Elképesztő technikai kiforrottság a legapróbb részletekig
  • Korszerű, jó motorok
  • Jó vezetni
  • Kapható Quattróval
  • Jó ár a konkurenciához képest
  • Nagy tempónál picit zajos
  • A konszernen belül az A3 áráért ugyanezt a technikát jóval olcsóbban is megvehetjük Golf, Jetta, Leon vagy Octavia néven

Tetszik a Győrben készülő Audi A3 limuzin? Értékeld az autót 10-es skálán!
átlag
10.00
szavazat
9
Tetszik a Győrben készülő Audi A3 limuzin? Értékeld az autót 10-es skálán!