Június 4-én fogadta el a parlament az e-útdíj rendeletet. Ennek értelmében a fuvarozók a 3,5 tonnánál nehezebb járművek után kötelesek a megtett úttal arányos díjat fizetni az autópálya, az autóút és a főút használatáért. Jelen pillanatban azonban több mint 170 ezer fuvarozó törheti azon a fejét, hogy milyen módon fog eleget tenni ezen kötelezettségének. Az érintett mintegy 200 ezer magyarországi jármű közül jelenleg mindössze 30 ezerben van nyomkövető.

Biztonságra utaznak

A lehetséges eszközök közül az előre váltott viszonylatjegy lehet a legkevésbé praktikus megoldás. Ha valaki úgy dönt viszont, hogy GPS segítségével tesz eleget a rendeletnek, akkor lassan nem lesz könnyű hozzájutnia sem a beépíthető, sem a szivargyújtóról működő eszközhöz. A fuvarozók szívesebben választanának fixen beépített GPS-nyomkövetőt a kötelezettség teljesítésére, ugyanis az útdíjfizetés szempontjából ez lehet az egyik legbiztonságosabb megoldás. Ebben az esetben a pénzt előre kell feltölteni egy számlára, ahonnan a rendszer levonja a fizetendő útdíjat. 

Egyik fő előnye, hogy miután beszerelték, már nem lehet eltávolítani mivel riasztást ad a központban, ha valaki esetleg megkísérelné elmozdítani a helyéről. „Probléma lehet azonban, hogy a beszerelés csak szakszervizben történhet, és a hátralévő rövid idő miatt már valószínűleg nem lesz idő ekkora mennyiség beépítésére” – jegyezte meg az egyik flottakövetéssel foglalkozó cég kereskedelmi vezetője. A díjfizetésre alkalmasak lesznek még az európai elektronikus útdíjszolgáltatásban (EETS) már jelenleg is használt OBU (on the board unit)eszközök is. Akiknek még nincsen ilyen berendezésük, nem csak közvetlenül a flottakövetést biztosító cégeknél, de az értékesítőhálózat egyes pontjain is beszerezhetik 59 ezer forintért.

Bár a mobil, szivargyújtóról üzemelő eszközök könnyebben beszerezhetők és üzembe helyezhetők, ezek használatával azonban fennállhat a meghibásodás veszélye. A vállalkozók pedig jelentős büntetésre számíthatnak, ha a sofőr elfelejti bedugni a díjfizetésre szolgáló eszköz csatlakozóját, vagy szándékosan trükközik az útdíjjal és megkockáztatja, hogy néhány szakaszon nem használja.

Német szigor, szlovák empátia

Míg idehaza nem lesz lehetőség az utólagos fizetési módra, addig Szlovákiában például élhet ezzel a fuvarozó. Északi szomszédunknál három éve vezették be a kilométer alapú útdíjfizetési rendszert és a tapasztalatok szerint a fixen telepített GPS-egység valamivel megbízhatóbb, mint a szivargyújtós mobil eszköz. A hatóságok pedig csak az előbbi esetében fogadják el az út használata utáni fizetést.  

Mivel fizessük az e-útdíjat? 1

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében

A németeknél egy úgynevezett ‘toll collect’ nevű fizetési rendszer működik a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú járművek esetében. Az elektronikus fizetéshez szükséges, úgynevezett OBU-eszközt a járműbe csak a szakszerviz építheti be. Igaz, kézi könyvelésre azért továbbra is lehetőség van Németországban, amit az interneten, vagy személyesen a terminálokon lehet megtenni.

Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. De ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereiket összehangolják az Állami Autópálya Kezelő hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget.