Az autó a javaslat értelmében közölhetné a mentőegységekkel, hogy hol található, akkor is, ha a sofőr eszméletlen, vagy más okból nem képes telefonon segítséget kérni. A tervezet egyelőre a személyautókra és kisteherautókra vonatkozik, ha pedig elfogadják, akkor a forgalomba helyezett új autókat el kell látni az ehhez szükséges technikai eszközökkel, a segélyhívásokat kezelő központokat pedig fel kell készíteni a járművek által leadott vészjelzések fogadására és kezelésére. Úgy, hogy a rendszer az egész Európai Unióban működőképes legyen, és akkor is működjön, ha például egy litván autó Portugáliában szenved balesetet, és riasztja a mentőket, vagy ha ugyanez egy görög gépkocsival esik meg Lappföldön.

A bizottság becslése szerint a mentőket, tűzoltókat vagy rendőröket automatikusan riasztó autók 2500 ember életét menthetnék meg évente. A bizottság becslése szerint ha az autó a balesetet követően azonnal riasztja a mentőegységeket, azzal városban negyven, városon kívül pedig ötven százalékkal csökkenhet a mentők reagálási ideje, vagyis ennyivel gyorsabban érkezhet a segítség. Mindehhez a bizottság azt is hozzáteszi, hogy az autóba épített segélykérő és helymeghatározó rendszer egyéb esetekben is hasznosnak bizonyulhat, mert azzal például akkor is be lehetne mérni, hogy hol van az autó, ha ellopják.

Az egész rendszer úgy működne, mint ahogy ütközéskor kinyílik a légzsák. Az automatikus segélyhívó a baleset időpontja és pontos helye mellett azt is közölné, hogy az autó milyen irányba haladt éppen, amikor a szerencsétlenség történt. A rendszer pedig nem csak automatikusan működne, hanem gombnyomással is be lehetne kapcsolni. A PSA-konszern egyes autóiban már most is van SOS gomb.

(Forrás: MTI)