Íme, közlekedés-ésszerűsítő egyesületünk eddigi legbizarrabb, ugyanakkor egész sikeres ügye, kronologikusan. Csak a tényeket rögzítem, a hazai közúti közlekedés-szervezés színvonalának megítélését az olvasóra bízom.

FIGYELEM: hosszú lesz és keserves, csak akkor kezdjen bele a cikk olvasásába, ha van most legalább félórája egy jót bosszankodni! Én szóltam!

Köszönjük a támogatást a Continentalnak!

Egyesületünk fő támogatója, társunk a biztonságosabb, követhetőbben szabályozott közúti közlekedésért vívott küzdelemben a Continental. 

Köszönjük a támogatást!

2013. február 18.: jeleztük a Magyar Közútnak, hogy a 8126-os számú úton (Csákvár-Felcsút) egy bosszantó és két veszélyes hibát találtunk. A bosszantó, hogy egy évek óta szinte semmilyen forgalmat nem bonyolító telephely jól belátható, STOP-táblával védett, széles rákötéssel ellátott bejáratát 70-es sebességkorlátozással kell megtisztelnie a főúton haladóknak. (Persze senki sem lassít itt – ez a két tábla tipikus példája annak a milliónyi felesleges korlátozásnak, ami eltompítja az autósok érzékeit valóban indokolt korlátozások esetén is.)

A 8126-oson az első kereszteződés Bicske felől, Szár felé: semmi előzési tilalom vagy sebességhatár, pedig itt van igazi forgalom

Szép 70-es tábla védi a minimális forgalmú telephely kapuját. Senki sem lassít itt, a tábla csak arra jó, hogy nap mint nap csökkentse az erre közlekedők érzékenységét a táblák, korlátozások iránt

Szép 70-es tábla védi a minimális forgalmú telephely kapuját. Senki sem lassít itt, a tábla csak arra jó, hogy nap mint nap csökkentse az erre közlekedők érzékenységét a táblák, korlátozások iránt

Innen pár kilométerre található egy kereszteződés, egy másfél sávos, ellenben egész jó minőségben leaszfaltozott út betorkollása, mely Szár felé vezet. Ez az út meglehetősen forgalmas, úgy 1-5 percenként érkezik kocsi a főútra Szár felől. Pár hónappal ezelőttig még Elsőbbségadás kötelező tábla védte a főút forgalmát, viszont ez a tábla eltűnt valahogyan, vagy egy baleset, vagy valamilyen fémgyűjtő akció keretében. Innentől kezdve a kereszteződés a KRESZ szerint sima jobbkezessé változott, vagyis a mellékútról kikanyarodóknak elvileg nem kell elsőbbséget adniuk a balról érkezőknek.

Csak azért nem történt eddig baleset, mert szinte csak helyiek közlekednek erre, akik még emlékeznek a táblára. Ha viszont idegen téved erre, vagy csak úgy simán egy elnézéses ütközés történik, lehet, hogy az eddigi főúton érkező megy majd börtönbe, hiába vezetett úgy itt, ahogy húsz éve, mondjuk.

A hab a tortán pedig az az Előzni tilos tábla, amit a záróvonal melletti szaggatott terelővonal annulál íziben: tökéletes ellentmondás feszül a tábla és az aszfaltfestés között.

Ez a paradox helyzet egyelőre még áll: a Közút valamiért halogatja vagy a csíkok felmarását, vagy az Előzni tilos leszerelését

Ez a paradox helyzet egyelőre még áll: a Közút valamiért halogatja vagy a csíkok felmarását, vagy az Előzni tilos leszerelését

Ez volt hát a helyzet februárban, amikor bejelentettük a hibásan szabályozott, veszélyes pontokat a közút kezelőjének, a Magyar Közútnak.

2013. február 19.:
mindössze egy napot kellett várnunk a válaszra. Idézem a MK levelét:

„Az első észrevételek a 8126 jelű közút 28+600 kilométerének bal oldalán a Szárra vezető magánút csatlakozásának problémájára vezethetők vissza. Társaságunk az útcsatlakozás rossz állapota, nem megfelelő burkolatszélessége és lekerekítő ívei, valamint az elsőbbségadás kötelező tábla hiánya miatt a Fejér Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségénél hatósági eljárást kezdeményezett az 1988. évi I. tv. 41.§ (1), (2) bekezdés alapján. Az eljárás során a magántulajdonosok helyett Szár Község Önkormányzata vállalta a javításokat, közben volt olyan állapot, amikor a tulajdonos szalaggal lezárta az útcsatlakozást, ami nyilván elfogadhatatlan volt a száriaknak és más használóknak. Társaságunk egyeztető tárgyaláson vállalta, hogy a 8126 jelű közúton a forgalombiztonság javítása érdekében az előzési tilalmat meghosszabbítja Felcsút felé és veszélyt jelző táblákat helyez ki. A táblázást és a legszükségesebb burkolatjel-festést elvégeztük, de a rossz időjárás miatt a felesleges burkolati jel megszüntetésre már nem került sor. A végleges kialakítást a tavasz folyamán elvégezzük. Az 1988. évi I. tv.  41 § (1) és a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 2.§ (2) szerint a keresztező út kezelőjét terhelik a forgalmi renddel kapcsolatos munkák, így az elsőbbségadás tábla elhelyezése is. Társaságunk felszólította a tulajdonost, a hatósági eljárás még folyamatban van. A harmadik észrevétel, azaz a „70” tábla kérdésében a Femol-97 Kft. közútkezelői hozzájárulással és építési engedéllyel létesítette a telephelyét, melynek csatlakozásánál kerültek kihelyezésre az „útkereszteződés alárendelt úttal” és „70” táblák. A telephelyen mintegy 40 darab nehézgépjármű és 20 darab személyautó parkoló van. A cég fuvarozási tevékenységet folytat, jellemzően hattengelyes kőszállítókkal. Ezek telephelyre ki- és bekanyarodása lassú mozgással történik és a főirányban haladó járművekhez mért sebességkülönbség véleményünk szerint baleseti kockázatot jelent, a sebességkorlátozással ez csökkenthető. A cég működéséről, megszűnéséről nincs információnk, de láthatóan vannak tehergépkocsik a területen. A sebességkorlátozást a fentek alapján továbbra is fenn kívánjuk tartani.”

Vagyis amíg a jogvita folyik az út hovatartozását illetően, Fortunára van bízva, hogy ki pusztul el és ki nem a kereszteződésben, a Magyar Közút mossa kezeit. A 70-es tábla pedig marad, mert csak.

Ezt a pangó telepet kell(ene) megtisztelni a 70-es lassítással. Hab a tortán, hogy feloldótábla sincs, ez pedig egy kapu, tehát a telep után is 70-nel kell(ene) menni, mert csak

Ezt a pangó telepet kell(ene) megtisztelni a 70-es lassítással. Hab a tortán, hogy feloldótábla sincs, ez pedig egy kapu, tehát a telep után is 70-nel kell(ene) menni, mert csak

2013. február 27.: szégyelljük, de ekkora késéssel sikerült válaszolnunk. Ebben a válaszban örömmel fogadtuk a felfestés és tábla előzési ellentmondásának várható rendezését, megemlítettük, hogy a telephelyen valóban állnak teherautók, és hogy épp ez az, állnak, és nem mennek sehová.

A legveszélyesebb helyszínnel kapcsolatban pedig felajánlottuk, hogy megvásároljuk azt a macisajt-táblát, ha kell, csak mondja meg a Közút, mi ennek a jogi menete.

2013. mácius 5.: a Közút válasza:

„Közúti jelzéseket csak az adott közút kezelője helyezhet el. Vagyis ha magánszemély megvásárolja a szükségesnek ítélt táblát és azt eljuttatja Szár Önkormányzatának, illetve fizeti a felállítás költségét, akkor helyezhető ki ilyen módon a közúti jelzés. A forgalmi rend nem igazodhat mindig a pillanatnyi helyzethez, ezt nem lehet napról-napra változtatni. A közút kezelője nem tudja megítélni és nincs is hatásköre egy cég gazdasági helyzetének a megítélésére, abból következtetéseket levonni és mindig ehhez igazítani a forgalmi rendet. Bekövetkezhet, hogy rövid időn belül lesz megrendelés és megindul a kamionforgalom, de természetesen ennek az ellenkezője is épp úgy előfordulhat. A jelenlegi forgalmi rend az építési engedélyben foglaltaknak megfelel, így megváltoztatni azt csak az engedély módosítását követően lehetséges.”

Abszurdisztán, 2013: a szaggatott vonalas Előzni tilost záróvonalas Előzési tilalom vége követi

Abszurdisztán, 2013: a szaggatott vonalas Előzni tilost záróvonalas Előzési tilalom vége követi

2013. március 18.: megint szégyenteljes késéssel reagáltunk, de hát egy egyesület vagyunk, melynek tagjainak meg kell élni valamiből – talán méltányolható ez az érv a csúszásra. Kettészakadt a kommunikáció, egy levélben megkerestük Szárt a tábla ügyében, egy másikban pedig végleges állásfoglalást kértünk a Közúttól, hogy jól értjük-e, miszerint nem foglalkoznak többé a 70-es táblával.

2013. április 4.: a Felszabadulás (vagy Elnyomásváltás) 68. évfordulóján Szár község önkormányzata lakonikus tömörséggel válaszolt:

„Tisztelt Rácz Tamás! Levelére válaszolva  a következőket tudom elmondani, a terület magánkézben van és közigazgatásilag Felcsúthoz tartozik.” (Nyilván ez a lényeg, nem, hogy a kereszteződésben száriak fognak meghalni.)

2013. április 9.: válaszol a Közút is:

„Társaságunk továbbra is fenntartja korábbi álláspontját, vagyis nem változtatjuk meg a jogszabályi előírásoknak megfelelő forgalmi rendet.”

Ritkán örülünk STOP táblának ennyire, de erre tényleg szükség volt. Aszfaltút torkollik aszfaltútba, amíg nem harcoltuk (és fizettük) ki ezt a táblát, itt elvileg jobbkezes volt a kereszteződés

Ritkán örülünk STOP táblának ennyire, de erre tényleg szükség volt. Aszfaltút torkollik aszfaltútba, amíg nem harcoltuk (és fizettük) ki ezt a táblát, itt elvileg jobbkezes volt a kereszteződés

2013. május 1.: mivel időközben találtunk egy nagyon szimpatikus, közlekedési ügyekben elkötelezett ügyvédi irodát, megkértük őket, hogy segítsenek kiutat találni ebből a vertnek látszó helyzetből. Ők megrágták a szitut, majd:

2013. május 9.: ügyvédi levél ment a Fejér megyei Kormányhivatalhoz, intézkedést kérve a megrekedt ügyben. (Ez a lehetőség nekünk eszünkbe sem jutott, sosem gondoltunk volna, hogy a Kormányhivatal nevű újdonsült valami lehet a fellebbviteli szerv az ügyben.)

2013. május 17. : válaszolt a Kormányhivatal; pofánk leszakadt. Fő kérdésük ugyanis az volt, hogy a 3700 forintos „hatósági eljárási díj”-at ki fizeti. Mi fizessünk, amiért szóltunk, hogy baj van az úton? Mintha a Rendőrséget 06-90-es számon kellene hívnunk, ha épp bejelentünk egy gyilkosságot. Abszurdisztán, de tényleg.

Úgy döntöttünk, már csak a hecc kedvéért is kifizetjük, bár minden jóérzésünk ellen való volt, hogy közlekedési veszélyhelyzeteket puszta civil jóindulatból megoldani akaró egyesületünknek kell pénzt adni azon az intézkedések kiharcolásáért, ami a közutak kezelőinek elemi kötelessége lenne.

Ha nem rakják ki a közbenjárásunkra a táblát pár hete, itt most szabályosan kihajthattam volna a balról érkező Magyar Közutas monstrum elé

Ha nem rakják ki a közbenjárásunkra a táblát pár hete, itt most szabályosan kihajthattam volna a balról érkező Magyar Közutas monstrum elé

2013. május 24.: tréfás kérést kaptunk a Kormányhivataltól: pontosítsuk a kétértelmű előzési tilalom, vagy nem tilalom helyét, ugyanis az ügyintéző GPS-koordináták alapján nem tudja azonosítani a helyszínt. Kilométerkő plusz métert adjunk. (Blokkolják a Googlemaps-t a Hivatalban?) Adtunk pontos helymegjelölést.

2013. június 3.: kétharmad-siker. A Kormányhivatal határozatot hozott  a kereszteződésben tábla kihelyezéséről és az ellentmondásos előzési tilalom megszüntetéséről, de a 70-es táblát még vizsgálja.

2013. június 6.: LÁTTAM A STOP-TÁBLÁT! Siker a legfontosabb ügyben, a másik kettő még nincs lezárva, de reménykedünk: 27-én helyszíni szemle!

Egyelőre így állunk. Majdnem négy hónap, ügyvéd bevonása és, tényleg máig nehezen tudom elhinni, a jóhiszemű bejelentő által becsengetett Hatósági eljárási díj kellett ahhoz, hogy három, nyilvánvalóan hibásan szabályozott közlekedési pont közül legalább az egyiken változást érjünk el. Hiába, a jó szándék mindig elnyeri méltó büntetését.

Utóirat a végére: a Kormányhivatal eddig 3 alkalommal küldött nekünk tértivevényes levelet, melyet az ügyvédi irodánk és a Közút is megkapott; plusz jött még egy a cikk megjelenése előtti napon egy helyszínbejárásról, ahova még két szereplőt meghívtak. Egy tértivevényes levél minimum 315 forint a Posta honlapja szerint, vagyis a Hatósági eljárási díjból  14×315, 4410 Ft csak a levelezésre ment az állami büdzséből. Már most mínuszban vagyunk, és még nincs vége az ügynek. Nekünk jó lett volna emailben is a válasz…