Egyszerű is lenne csak úgy nekiindulni a nagyvilágnak, de könnyen baj lehet egy autós tengerparti túrából. A CIG Pannónia Biztosító egyik ügyfelénél például több millió forintos kár keletkezett abból, hogy a sofőr egy angliai többsávos körforgalomban rosszul ítélte meg az elsőbbségi viszonyokat, mert nem ismerte a brit közlekedési szabályokat. A cég szerint ez szinte hétköznapi történet, ezért indulás előtt tájékozódni kell az adott ország(ok) szabályairól. Az Európai Unión belül is eltérő előírások vonatkozhatnak a sebességhatárokra, a fényszórók nappali használatára, a láthatósági mellény vagy tűzoltó készülék meglétére stb., ezért a bírságok elkerülése érdekében muszáj utánajárni minden részletnek.
Az autó külföldi használatára is vonatkoznak bizonyos szabályok. Így például országhatáron kívüli használatához javasolt kiváltani a gépjármű felelősségbiztosítását igazoló zöldkártyát, a biztosítók ezt ingyen kiállítják. Az EU-n kívül vannak országok, ahová enélkül nem lehet belépni.
Ha a gépjármű nem saját tulajdonban van vagy céges üzemeltetésű, akkor szükség van egy kölcsönadási szerződésre vagy egy meghatalmazásra, amely feljogosítja a vezetőt a gépjármű használatára, céges autók esetében pedig a határ átlépésére. Az írásos hozzájárulásnak a hatályos törvény szerint tartalmaznia kell a jármű használójának nevét, úti okmányának számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, aláírását, gazdasági társaság esetén annak cégszerű aláírását, valamint azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja.
Külföldön elszenvedett közúti közlekedési baleset esetén a teendő gyakorlatilag ugyanaz, mint Magyarországon: minél pontosabb módon ki kell tölteni a baleseti bejelentőt. Bár az adatlap egész Európában egységes, még így is nehézségeket okozhat, ha nem beszéljük az adott ország nyelvét. Ezt segíthet megoldani egy kiegészítő segítségnyújtási (assistance) biztosítás, amelynek igénybe vétele esetén a biztosító a külföldi javítást (esetleg a jármű hazafuvarozását) is segít megszervezni, továbbá gondoskodik az utasok elszállásolásáról a javítás időtartamára, illetve segít nekik továbbutazni vagy hazajutni.
Aki külföldön szenved autóbalesetet, csak a legszükségesebb javításokat végeztesse el az adott országban, a kárrendezési procedúrát pedig itthon indítsa el. A szükségjavításokról kiállított számlát a kárfelvételt követően a további javítás költségeivel együtt megtéríti a biztosító. Javasolt a megfelelő utazási biztosítás megkötése is, mert egy esetleges mentés és külföldi kórházi kezelés költségei milliós nagyságrendűek lehetnek.
Magyarország vezető flottakezelőjének, a LeasePlannek is vannak ötletei. Logikus, hogy csak megfelelő műszaki állapotban lévő autóval szabad elindulni, de minden esetben ajánlott egy plusz biztosítékszettet és pótkulcsot magunkkal vinni az útra. Egyes országokban a szemüveges sofőröknek plusz szemüveget is tartaniuk kell az autóban.
Az előre tervezett utazások során a nyári csúcsforgalmat, amely leginkább a hónapok közepén lévő hétvégékre és a július végi-augusztus eleji időszakra esik, érdemes elkerülni. Útnak indulás előtt hasznos lehet tájékozódni az éppen aktuális útmunkálatokról és közlekedési fennakadásokról, valamint utánanézni az útdíjaknak. Az autópályadíjak mértéke és a fizetés módja országonként eltérő: Németországban több mint 12 ezer kilométernyi jó minőségű autópályát használhatunk ingyenesen, míg Ausztriában és Szlovéniában matrica vásárlásával, Horvátországban és Olaszországban pedig a kapus rendszernél válthatjuk meg az útdíjat.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes feljegyezni Európa egységes vészhívószámát, a 112-est, amelyet tárcsázva könnyedén eljuthatunk a megfelelő segítséghez. A hívás ingyenes, mobiltelefonról és telefonfülkéből is éjjel-nappal hívható. A szám az Európai Unió mind a 27 tagállamában, valamint Horvátországban, Izlandon, Liechtensteinben, Monacóban, Norvégiában, Törökországban és Svájcban is elérhető.