Európában a legtöbb fiatal autós túllépi a sebességkorlátozásokat, emellett körülbelül a felük eszik vagy iszik a volán mögött, 40 százalékuk pedig telefonál vezetés közben, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy Európában a 18-24 éves korosztály halálozási statisztikáiban vezető helyen áll az autóbaleset. 2000 és 2009 között több mint 76 000 fiatal halt meg közúti balesetben az Európai Unióban – ez az összes európai baleseti elhalálozásoknak majdnem az egyötöde.
A Ford által finanszírozott kutatásból kiderül, a korosztály tagjai közel kétszer olyan eséllyel vesztik életüket közúti balesetben, mint az európai átlag, ezért a Ford Európában is elindítja a Ford Vezetéstechnikai Programot, amelynek keretében Észak-Amerikában és Ázsiában már mintegy 100 000 autós kapott személyes oktatást, és további 500 000 vezető követte az online képzést.
Az autógyártó 2014 végéig 1,5 millió eurós (450 millió forint) költséggel mintegy 5000 fiatal brit, német, francia, spanyol és olasz autósnak nyújt ingyenes képzést, emellett pedig több ezren kísérhetik figyelemmel a Vezetéstechnikai Akadémia online tanfolyamait.
A program keretében a fiatal autóvezetők megismerkedhetnek a legfontosabb rizikófaktorokkal: a vészhelyzetek felismerését, a jármű kezelését, a sebességtartást és a zavaró tényezők kiküszöbölését.
„A statisztikai adatok sokkolóak: Európában a 18-24 év közti korosztály tagja kétszer akkora eséllyel vesztik életüket közúti balesetben, mint más autósok” – mutat rá Stephen Odell, a Ford európai, közel-keleti és afrikai piacokért felelős alelnöke.
„A tények azt mutatják, hogy a fiatalok lassabban ismerik fel a vészhelyzeteket, mint a tapasztaltabb autóvezetők” – avat be Cris Burgess, a vezetési szokások szakértője, az Exeter Egyetem pszichológia szakának adjunktusa. „Ez a tapasztalatlanság több másodperces késlekedést jelent, így mire felismerik a veszélyt, már nem tudnak elég gyorsan reagálni, hogy elkerülhessék az ütközést.?
A Ford által támogatott felmérés kimutatta, hogy bár a fiatal autósok túlnyomó része számára a biztonságos megérkezés a legfontosabb cél, 56 százalékuk mégis túllépi a sebességkorlátozásokat, 14 százalékuk vesztette már el uralmát az autója fölött, 12 százalékuk vesztette már el valamilyen forgalmi helyzetben az önuralmát, és 14 százalékuk fogyasztott már alkoholt, mielőtt a volán mögé ült.