Röviden – BMW 5 E39 | |
---|---|
Mi ez? | 1995-től 2004-ig gyártott felső középkategóriás autó könnyűfém futóművel, az 520d-t kivéve hat- illetve nyolchengeres motorokkal, kizárólag hátsókerék-hajtással. |
Mennyibe kerül? | Hatszázezerből már visszaadnak, a legdrágább, M-csomagos 530d-k ára elérheti a kétmillió forintot. |
Melyik motor jó bele? | A dízelek többsége már elment a Holdig. A legkisebb rizikót az 520i jelenti a 2,2 literes motorral. |
Mi van helyette? | Az 1997-2004 közötti A6 nem sikerült valami jól, akkor már inkább a pápaszemes W 210-es Mercedes-Benz. A hasonló korú Nissan Maxima V6 vagy a Toyota Camry nagyon megbízható, de igénytelen belül. |
Tíz éve járt nálunk, de manapság is emlegetjük, mekkora autó volt az E39-es 530d M-csomaggal. Az újonnan bőven tízmillió feletti típus ma fél-egymillió forintért is megvehető (akár márkakereskedésből is, mint ez az autó), ezért megnéztük, mit tud egy 5-ös BMW 10 év feletti használt autóként.
9 éves a legfiatalabb kombi, 18 a legidősebb limuzin
A murvás placcokon gyakorta fogadnak szomorú tekintetű autók bepárásodott fényszóróval. Optikailag a fényszóróban világító gyűrűkkel sokkal ifjabbnak tűnnek a 2000-es modellfrissítés utáni modellek az átdolgozás előttieknél, de egy fehér indexbura a régieket is fiatalabbnak mutatja.
Hatásos zajcsillapítása, kiváló futóműve, jó ülései, normális térkínálata és potens motorjai ma is kitűnő utazóautóvá teszik ezt a szériát, amely designban, technikában és színvonalban is igazodott a korabeli, E38 kódnevű 7-eshez.
A tulajdonos véleménye: Horváth András – BMW 530d 1999, 265 000 km
Olaszországból hoztuk be a hathengeres kombit, amely még épp a modellfrissítés előtt készült. Autószerelő vagyok és nem ez az első BMW-m, nagyon megnéztem, miért adok pénzt. Azért választottam ezt az autót, mert műszakilag jó állapotban van és belső tere nagyon szép. Ára a magánimport költségeivel együtt valamivel egymillió forint alatt maradt.
Eddig a blokkolásgátló vezérlését kellett cserélni, ami nem ritka ezen a típuson. Ha a dízelmotorhoz kell majd valami, a bontóban van elég sok alkatrész, injektor is beépítési garanciával, az új ár negyedéért. Városban, rövid utakon megeszi a tíz litert, autópályán és országúton mindössze hét litert fogyaszt, ami 1000 kilométeres hatótávot jelent. Kényelme az újabb autókhoz képest is kiváló, jó benne elutazni a családdal.
Hibalehetőségek kívül és belül
|
Teherviselő elemek nem szoktak elrohadni, de a karosszéria nem mentes a korróziótól. A rozsdásodás megindulhat az ajtók alsó élén, ami a cikkhez fotózott autón is jelentkezett. Nagyobb barnulás többnyire a törés utáni igénytelen javításra utal.
A többnyire gazdagon, akár navigációsrendszerrel és autótelefonnal felszerelt modellekben próbáljuk végig az összes funkciót! A kapcsolók-gombok nyomkodása közben kieshet néhány, például a klímaberendezés kikopott kapcsolói potyognak ki előszeretettel.
Mivel ez a hiba nem ritka, bontóból nehéz beszerezni őket, de a gyári pótalkatrész ára sem megfizethetetlen. Előfordul pixelhibás kijelző a műszeregységben valamint az automata légkondi paneljén és eltörhet a hátsó légrostélyok feletti műanyag elem.
|
A szövetkárpitos autók belső tere ebben a korban általában szebb a gyakran ápolatlan bőrüléses autókénál. A belső téri műanyag elemek rideg patentjei könnyen eltörnek, szereléshez nehéz eltávolítani őket.
Láncos motorok, 4-től 8 hengerig
Elődjében a földgázas vagy benzines 518 volt a négyhengeres kakukktojás, itt az 520d az egyetlen motor, amely nem soros hatos vagy V-nyolcas.
Mindegyik motor szelepvezérlése láncos, tehát a vezérműszíj cseréjére nem kell költeni. Maga a láncos konstrukció tartós, a motorok sok-sok százezer kilométert elmennek a gyári szettel.
Ha nem mész érte külföldre
Megtetszett az E39? Irányárak, eladó autók itt találhatók.
|
A 24 szelepes benzinesek változó szelepvezérlése, a kettős VANOS (VAriable NOckenwellen Spreizung) nem szokott gondot okozni.
Az E39 korszakába esett a TDS dízel leváltása közös nyomócsöves motorokkal, 2000-től. Érdemes a simán d-vel (520d, 525d, 530d) jelölt modernebb motorokat keresni, ezek jobban elviselik a dízelhez nem elég kíméletes tulajt, mint a hengerfejhibára érzékenyebb régi. Az 525 TDS-nél az adagoló felújítása nagyjából 300 ezer forintba kerül, ha elhasználódik vagy tönkrevágja a szennyezett gázolaj, ami normális kutakon igen ritka. Beállítása szakmunka, például a Wallisnál akad még olyan mester, aki jól meg tudja csinálni.
Melyik mennyit fogyaszt?
A dízelek közül még a 136 lóerős kétliteres is jó választás volna, a 163-193 lóerős hathengeresek pláne. Az 520d 5,5-8 literből elvan, de a hathengeresek is nagyon takarékosak. Budapesten hajtva sem megy 10-11 liter fölé a fogyasztásuk, országúton 6,5-7 liter elég.
|
Csakhogy a dízelek megjárták a Holdat oda-vissza, ezért megbízhatósági szempontból a soros hatos benzinesek ajánlhatók. Ezekben jellemzően sokkal kevesebb a kilométer, bármit is mutasson a számláló és fogyasztásuk is elfogadható, főleg autógázra átállítva.
Megbízhatóság: használt autóként jobbak a benzinesek
A 150/170 lóerős 520i a legtakarékosabb, a 170 lóerős 523i, a 192 lóerős 525i és a 193 lóerős 528i fogyasztása 8-13,5 liter közötti. Gyakorlatilag a 231 lóerős 530i sem eszik többet. Az 540i vonzereje kétséges, mert a hathengeresek 10-11 literes átlaga helyett vegyesen is 13 litert fogyaszt 100 kilométeren és hangban a sorhat is csodálatos. Páncélozott, Protection kivitel viszont csak az 540i-ből készült.
|
Sok Ötösben van automata váltó, amelynek élettartama jóval elmaradhat a motorétól. Sajnos a modernebb autókban, így itt sincs külön nívópálcája az automata váltónak, csak aknával lehet ellenőrizni a szintjét.
Próbaút: az automata váltóra kell figyelni
A váltó működésére a költséges javítás miatt külön figyelni kell a próbaúton. A váltóban a hidrodinamikus nyomatékváltó teszteléséhez ballal kőkeményen nyomni kell a féket, jobbal egyre nagyobb gázt adni. Ekkor a hidrodinamikus nyomatékváltó egyik oldala áll, a másik menne, ezért a motor fordulatszáma nem nőhet 2000-2500 fölé, különben valahol elszökik az olajnyomás és hibás ez a fontos és drága alkatrész.
Nem jó jel, ha gázadásra késlekedve lódul meg az autó, ha a váltások nem elég finomak, rántással következnek be. Általában az alsó fokozatok kuplungjai és fékjei mennek tönkre leghamarabb, a szerkezet itt sem rángathat.
Provokálni kell a váltót, mert kis gázzal akkor is korrekten kapcsolhat, ha javításra érett. Baj van, ha padlógázas visszakapcsolás után a gázt felengedve az automata nem vált feljebb, beragad az alacsony fokozatba. Fontos, hogy a váltó ne tántorogjon két fokozat határán, határozottan váltson fel vagy vissza. Próbáljuk ki a kézi kapcsolást, ha az automatikus váltónak van Steptronic funkciója!
Alkatrészárak: BMW 5, 1995-2004
Karosszéria
Első fényszóró: sárga indexes 18 418, fehér indexes 26 519 Ft (Iharos)
sárga indexes 47 232 Ft (Hella)
Hátsó lámpa: a sárga és fehér indexes is 8562 Ft (Iharos)
Motorházfedél: 52 752 Ft (Iharos)
Fékrendszer
Első féktárcsa: 12 261 Ft (Delphi), 12 418 Ft (Zimmermann)
Első fékbetét-garnitúra: 11 019 Ft (Delphi), 10 815 Ft (Zimmermann)
Erőátvitel
Kuplungszett: 61 654 Ft (Luk)
Kettős tömegű lendkerék (kézi váltós dízelek): 151 198 Ft (Luk)
Motor
Porlasztócsúcs: 134 815 Ft (Bosch)
Nagynyomású szivattyú: 279 540 Ft (Bosch)
AC pumpa: 23.000 Ft (gyári)
Vízpumpa: 24 642 Ft (Swag), 27 026 (SKF)
Futómű
Lengéscsillapító elöl: 25 637 Ft (Monroe)
Lengéscsillapító hátul: 16 430 (Monroe)
Első függőleges stabilizátor pálca: 3330 (Ruville)
Első alsó lengőkar: 15 990 Ft (Ruville), 17 712 Ft (Delphi)
Első toronycsapágy: 6464 Ft (Swag), 7597 Ft (Lemförder)
Ugye, jók ezek az árak? Nézz be Te is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!
Futómű: könnyűfém, de strapabíró
|
A ma is korszerű futómű a maga idejében kiemelkedő volt, mert minden eleme alumíniumból készült, csökkentendő a rugózatlan tömeget. Az elöl-hátul többlengőkaros rendszerben az első lengőkarok cseréje 18 és 40 ezer forint közötti összeg, attól függően, melyik megy tönkre.
Sajnos itt sem lehet a szilenteket önmagukban cserélni, csak lengőkarral együtt. Pénzt vihet el a hátsó stabilizátor-összekötő pótlása is, az alkatrész ára mintegy 6000 Ft.
A fékrendszerben az ABS vezérlése mondható típushibának. Ennek cseréje drága mulatság, de akad bontott belőle 50 ezer Ft körül és nagyjából 40 ezer forintért meg lehet javíttatni.
|
A kopóalkatrészek költsége távol van az F Astra vagy a Swift II szintjétől, de autóalkatrész-webáruházunkban a féktárcsák, a fékbetétek vagy a kuplungszett ára nem azokat igazolja, akik szerint egy használt nagyautó csakis pénztemető lehet. A fővárosi Soroksári úton működő, BMW-kre specializált szervizben is dicsérték a típust, mert megbízhatóan működik, ha rendes gazdája volt.
Árak: 800 ezer Ft körül már vannak ígéretesek
Többnyire mulatságosan szerény óraállással várnak vevőre az egykor a német autópályán döngető luxusautók. 16-17 éves példányokat látni 200-250 ezer kilométerrel meghirdetve. A dízeleknél ennek duplájából érdemes kiindulni és tényleges 500-600 ezer kilométerből kiindulva máris érthető, ha költeni kell az autóra.
|
550 ezer forinttól mennek felfelé az árak, az automata váltós nagy benzinesek (528i, 540i) a legolcsóbbak illetve az elhasznált TDS-ek. 750-800 ezer forintért már nagyon ígéretes autók várnak vevőre, amelyeket nem csúfít el a nagyzenés tulaj proletár felnije.
Jobb behozni külföldről?
Késői 530d-kért elkérnek kétmillió forint feletti összeget is, de mivel az utód, a sokkal modernebb külsejű (de nem sokkal többet nyújtó) E60-61 is elvihető 2,5 milliótól felfelé, itt már az öregnek nehéz labdába rúgni. A rengeteg L-es, M-es rendszámú autó alapján érdemes szétnézni külföldön. A behozatalban a 2000 euró körüli árak miatt nem az a buli, hogy sokkal olcsóbban juthatunk hozzá a használt autóhoz, de igen szép darabokat is ki lehet fogni Németországban.