A használatarányos útdíj, azaz az e-útdíj bevezetése előtt 25 napos valós próbaidőre van szükségük a fuvarozóknak, különben kilométeres sorok alakulhatnak ki a határokon – közölte a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz).
A közlemény azt a nyílt levelet tartalmazza, amelyet Takács László, a Fuvosz elnöke küldött Orbán Viktor miniszterelnöknek, és amely 5 pontban sorolja fel az e-útdíj bevezetésének a problémáit.
Először is nincs elegendő fedélzeti egység (OBU) sem a nemzetközi, sem a kizárólag belföldi fuvarozást végzőknek. Az import beérkezése június 24-e után várható, a hazai gyártók pedig nagyobb mennyiséget csak július közepére tudnak előállítani.
A februári kormányhatározat 25 napos próbaüzemet írt elő, de a felhasználók többségének – 200 ezer magyar rendszámú teherautónak és több tízezer külföldinek – a próbaüzemre csak a fedélzeti eszköz beszerzése után lesz lehetősége.
A fedélzeti egység hiányában vásárolható viszonylati jegy megvásárlásának betanulására – még a számítógéphez szokott járművezetőknek, vállalkozóknak is – kevés a június 20-tól rendelkezésre álló 10 nap.
A határátkelőhelyeken azért alakul ki torlódás, mert – alternatív út hiányában – a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat.
Végül a fuvarozók szerint nem létezik az a kártya, amellyel fizethetnék az útdíjat. A kormány és a fuvarozók közti stratégiai megállapodás egyik pontja szerint kedvező kondíciójú kártyával hidalhatják át az útdíj miatti átmeneti likviditási zavart a vállalkozók.
Kibédi Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. e-útdíj szóvivője szerint az információs technológiai rendszer végső tesztelése és validálása miatt tolódik a regisztráció kezdete. „A tesztelés befejezését követően azonnal indul a regisztráció” – tette hozzá. „A rendszer július 1-re tervezett indulását az esetlegesen kitolódó regisztráció nem veszélyezteti.”
A regisztrációhoz név és jelszó szükséges, valamint a személyes adatok, a számlázáshoz szükséges információk, és a gépjármű adatainak megadása. A szakmai szervezetek eleve szűknek találták a rendelkezésre álló időkeretet, így még kevesebb idejük, mindössze egy hetük lesz mindenre. A nagyobb fuvarozótársaságok számára viszont jó hír, hogy lehetőség lesz flottás feltöltésre, tehát nem kell minden autót külön regisztrálni.