Röviden – VW Golf Variant – 2014 

Mi ez?

A Golf-kategória hetedik generációs névadójának kombiváltozata.
Mit tud? Év Autója lett idén a Golf, toronymagas pontszámmal, és mi csak azt mondhatjuk: megérdemelte. A kombi sem rosszabb az ötajtósnál.
Mibe kerül? Itthon 4,49 millió forinttal indul a Golf kombi, 1,2 literes, 85 lóerős motorral, fapadosan. Egy normális 105 lovas dízel 6,36 millió.
Kinek jó? Bárkinek, aki kompakt kombit akar. Nincs hibája, elképesztően minőségi termék, német mérnöki remek. Nem muszáj szeretni, tetszhet más jobban, olcsóbb alternatíva is van, de jobb nincs.

Szemből csak a tetősín árulkodik: ez a Golf kombi
Az előző, V/VI-os Golf, melyhez képest nem kunszt szebbnek lenni

Az előző, V/VI-os Golf, melyhez képest nem kunszt szebbnek lenni

Az előző, V/VI-os Golf, melyhez képest nem kunszt szebbnek lenni


Reggel mentünk, este jöttünk, közben pedig Amszterdamban úgy 150 kilométer erejéig kipróbáltuk a Volkswagen Golf nagyfenekű változatát a nemzetközi sajtóbemutatón. Ez is kitűnő autó. A Hetes Golf immár a kompakt kombi-kategóriában is lehetetlenül magasra rakja a mércét.

Az előző Golf kombival kapcsolatban nem volt nehéz dolga az újságíróknak, ha nem akartak elfogultnak tűnni. (Hátulról ez a két generáció tökegyforma, a Volkswagen egy facelifttel megoldotta a generációváltást.)

Azt a széteső, disszonáns, aránytalan formát habzó szájjal lehetett szidni bekezdéseken keresztül, mielőtt rátértünk a műszaki tartalomra, ami persze az előző Golfnál is élvonalbeli volt megjelenése idején.

Most ellenben nagy bajban van a magamfajta zsurnaliszta. A hetedik generációs Golf Variant változata formailag is egységes, lendületes, kívánatos, a raktér kialakítása belül is jól sikerült, a többi cucc pedig éppúgy a német ipar csodája, mint a sima Golfokban.

Egyetlen incifinci, pirinyó kis fogódzó nincs az autón, amibe bele lehetne kötni. Francia ötletesség, olasz dizájn, japán high-tech, koreai egzotikum persze nem került bele, de az a feneség, hogy nem is hiányzik egyik sem. Ez a kocsi mindent tud, ami egy kompakt kombitól ma elvárható, és nem egyszerűen csak tudja, amit kell, de piszkosul jól tudja.

Felárért sportfutómű is kerülhet alá

Felárért sportfutómű is kerülhet alá

Ráadásul még nem is kiugróan drága. Teljesen hivatalos árlista még nincs, de a kis munkatáblázat, amelybe belepillanthattunk, azt mutatja, hogy a Golf kombi semmivel nem lesz drágább, mint mondjuk az Astra. 4,5 millió az alapár, 6,4 millióért 105 lovas dízel jár – itt körül árulják a konkurenciát is.

A menetpróbán először egy gyors és teljességgel szükségtelen tájékoztatót kaptunk a dizájnról. Hiszen videóanyag és prezentáció nélkül is el tudtuk dönteni, hogy az autó jól néz ki, és észrevettük, hogy az oldalél izgalmasan folytatódik a hátsó sárvédő után. Viszont feltűnt, hogy a valódi Golf VII Variantnak egyáltalán semmi köze nincs a kezdeti skiccekhez, amik alapján kiszabták:

Remek ergonómia, természetes, intuitív kezelés, a fantázia teljes hiánya és csendes, békés kilométerek százezreinek ígérete

Remek ergonómia, természetes, intuitív kezelés, a fantázia teljes hiánya és csendes, békés kilométerek százezreinek ígérete

Remek ergonómia, természetes, intuitív kezelés, a fantázia teljes hiánya és csendes, békés kilométerek százezreinek ígérete


Még szerencse, hogy nem olyan lapos az igazi Golf, mint a formai tanulmányrajz. Hiszen akkor nem lehetne 605 literes csomagtartója, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével 1620-ra bővíthető.(Astra kombi: 500-1550 liter. Hm.) Elődjénél alapesetben 100, ledöntött támlákkal 125 literrel nagyobb az új Variant raktere.

A kombi Golf a sok hely előnye mellett mindazt tudja, amit a rövid. Vagyis tudhatja: a vevőn (és anyagi lehetőségein) múlik, miként szabja saját vágyaihoz a családi batárt.

Ültetés és sportfutómű, elektronikusan szabályzott lengéscsillapítók, kézközelítés-érzékelős színes nagyképernyő, vész esetén magától fékező biztonsági rendszer, sávtartó automatika, mely tíz másodpercig teljesen magától vezeti a kocsit a felfestések között, óriási érintőképernyő, csodás hifi, komfortülés, online szolgáltatások; minden, amit csak el lehet képzelni, és még ez-az.

Hibrid helyett BlueMotion

Bár Magyarországon nem lesz kapható, az amszterdami bemutatón amolyan betétprogramként mi is kipróbálhattuk a BlueMotion jelzésű szupertakarékos és jó drága hibridgyilkos Golfot. Egy háromajtós kocsival gurigáztunk pár tucat kilométert; a 49 kilóval könnyített, 027-es alaktényezőjű kasztnival 3,2 liter a katalógusfogyasztás.

cW=0,27

cW=0,27

cW=0,27


Bár a valóságban persze van az az étvágy négy és fél liter is, az európai piacon egy ekkora, ilyen takarékos kompakt autó meglehetősen megnehezíti a nitrogén-oxidokból és koromból ugyan kevesebbet termelő, összességében mégis többet fogyasztó és vezetési élményt alig nyújtó alsó-közép hibridek (ami leginkább az Auris Hybrid) sikeres piaci szereplését.

A 110 lóerős 1.6 TDI lelkesen pörög fel, a pontos kézi váltóval élmény a kapcsolgatás – a Golf BlueMotion nem csak a fokozatmentes váltós hibridekhez képest, hanem abszolút értelemben is élvezetesen vezethető autó. És csendes és kényelmes és hibátlan, mint a többi Golf.

Az előző Golfból is volt BlueMotion, de az importőr tapasztalatai szerint senki nem volt hajlandó magas felárat fizetni a kisebb emisszióért, ezért a Hetesből nem hoznak ilyet hozzánk.

A menetpróbán két motorváltozatot próbáltunk ki. Mindkettő ugyanazt a kétségbeejtő tapasztalatot erősítette meg, amit a rövid Golf bemutatóján éreztünk: egyszerűen nincs fogás ezen az autón. Az 1.4 TSI is tökéletes, a 2.0 TDI is, csak egy kicsit másképp.

Újdonság a lehajtható vonóhorog

Újdonság a lehajtható vonóhorog

Normál használatra, élményautózásra jó a benzines

Nem is az erősebb, 140 lovas, csak a visszafogottabb 122 lóerős 1.4 TSI került alánk, kézi váltóval. Nagyon csöndes, nagyon nyomatékos, nagyon húz és nagyon nehéz 8 liter fölé vinni a fogyasztását. Hétköznapi autózgatásra, főként városi üzemre, néha egy kis nyaralásra teljesen felesleges nagyobb, dízelebb. (Igazából még az 1,2 literes TSI erősebb, 105 lovas verziója is elég lenne bele hétköznapi jövés-menésre.)

A kis benzinmotor turbófeltöltője alapjárat közelében is megadja a dízelek nyomatékát, nem hiányzik az erő egy-egy padlógáznál.  Ha nem extrém magas az éves futásteljesítmény, nincs ok a drágább, de hangosabb dízelek megvásárlására.

Az Autobahnra hasznos a dízel

Vezettük az új Golf kombit 74


Az 1,6 literes dízelt a kombiban nem, csak a BlueMotionban próbáltuk (lásd fenti keretes szöveg), de a kétliteres, 150 lóerős TDI-t meghajthattuk egy kicsit. Hááát….

Persze, jó érzés az az őserő, ami száznál-százharmincnál hatodikban lepadlózva nyomja az ülésbe az embert, de hogy szükség nemigen van rá a hétköznapokon, az biztos.

Három-négy Golf-generációval ezelőtt nem volt kérdés, hogy a tédéi a császár. Ötöt eszik, tol, mint a barom – az alternatívákhoz, a szívó benzinesekhez és dízelhez képest, pláne a kombiban nem volt mérhető a TDI ereje és takarékossága. 2014-ben már más a helyzet.

Nagy gázra a nagy dízelnél erőteljes csavaróerők ébrednek a kormányon, e fékekkel operáló elektronikus ál-diffizár kell, hogy közbenyúljon egy-egy kis tempóról indított kigyorsításnál. A TSI és a kisebb TDI harmonikusan, pont elég erővel húzza a Golfot, ez a motor tényleg csak akkor kell, ha nagy sebességnél kell még sok nyomaték.

Ilyenre pedig traffipaxokkal agyonnyomorított huszonegyedik századi Európánkban szinte kizárólag az Autobahnon lehet szükség. A 2.0 TDI Golf Variant oda való; megfizetni is csak hazájában fogják szerintem. A kisebb dízel is elég, az immár kizárólag feltöltött benzinesek is jók –
eljött az idő, hogy már nem a V6-tól kell számítani a luxust, hanem egy kétezres dízel is felesleges egy kompakt autóban.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Csendes
  • Korszerű
  • Jó vezetni
  • az Aurisból van hibrid kombi is

Mennyire jön be az új Golf kombi?
átlag
8.75
szavazat
120
Mennyire jön be az új Golf kombi?