Írtunk már rólad, és te is írtál nekünk korábban. Most viszont szuper díjakat nyertél. Hogyan indult az orosz pályázat?

A cardesign.ru, a Marussia Motors és a NAMI Intézet hirdette meg ezt a pályázatot, ahol az orosz elnök képzeletbeli limuzinjának megtervezése volt a feladat. A neten láttam a kiírást.

Sebestyén Marci megnyert egy Opel-pályázatot, majd egy nappal később harmadik lett az orosz elnök luxuslimuzinjának megtervezésére kiírt versenyen. Ősztől a Mercedes dizájnközpontjában dolgozik. Interjú.
Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 25 Mi volt pontosan a feladat?

A résztvevőknek olyan célokat kellett szem előtt tartaniuk, mint a mihamarabbi gyárthatóság, tehát tartózkodni kellett a sci-fi-s ötletektől. Nagyjából adottak voltak a műszaki paraméterek (hossz/szélesség/magasság/tengelytáv minden esetben rögzített volt kb. 30 centis mozgástérrel), illetve hogy stílusában vagy a mai mainstream-hez tartozzon (Mercedes/Audi/Bentley/Rolls, stb.), vagy egy teljesen fiktív márka legyen, esetleg egy klasszikus feltámasztása.

Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 26 Utóbbit választva 3-ik lettél két orosz pályázó mögött. Miért e mellett döntöttél?

Szerintem a GAZ 13, más néven a Csajka a valaha készült legkarakteresebb orosz autó. Igyekeztem a tradicionális autó vonásait modern formában interpretálni, mint az oldalán lévő szárnymotívum, vagy a hűtőmaszk kialakítása.

Mi ez a SUV és kisbusz? A gorilláknak?

Fontos volt a téma adoptálhatósága az elnöki limuzint követő autókra, SUV-ra, kisbuszra.

Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 27 Mennyi idő alatt tudsz összerakni egy ilyen pályamunkát?

Nagyban befolyásolja a leadási határidő. Ha van rá 3 hetem, akkor igyekszem szinte minden nap dolgozni többet-kevesebbet rajta. Eleinte ötletelek, nézegetek dolgokat, skicceket készítek, aztán ahogy egyre jobban alakul, formát ölt az egész. Azután készülnek el a rajzok, aminek az ideje legalább annyi időbe telik, mint az ötletelési fázis. De az Opel-projekt elkészítése egy hétbe került azokban a napokban, amikor diplomáztam.

Az egészen más munkának tűnik.

Kevésbé komplex tervet vártak a pályázóktól, valamilyen formai játékot, belső tér kitalálására nem is volt szükség. Az Auto Design & Styling, és az Opel CS hirdette meg ezt az ötletpályázatot, ahol az Opel Adam párját, Eve-et keresték.

Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 28 Itt mi volt a koncepciód?

Az ábrahámi vallások teremtéstörténete szerint Ádám és Éva volt az első férfi és nő.
Véleményem szerint az Opel Adam és Eve a márka palettájának legalsó szintjét képviselnék, átvitt értelemben belőlük eredeztethető a többi modell. Az Opel Eve tehát az Adam női párja lenne, kisebb méretével, finomabb vonalvezetésével konkurenciát állíthatna a Toyota iQ szegmensben.

Mit kapnak a nyertesek, dobogósok ezeken a pályázatokon?

Az orosszal kis pénzjutalom is jár, de ennél tényleg sokkal fontosabb a szakmai elismerés, különösen az ismertség megszerzése egy pályáját éppen elkezdő formatervező számára. A pályázatomat közlő cardesign.ru népszerű oldal a szakmában, de azért elsősorban mégiscsak Oroszországban követik. Az Opel-győzelemnek viszont azért is örültem annyira, mert az viszont megjelent a szakma két legrangosabb oldalán, a carbodydesign.com-on, és a cardesignnews.com-on. Ezeket komoly autógyártóknál dolgozó jó nevű tervezők is figyelik, néhányan aktívak is az oldalakon, és olykor visszajeleznek.

Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 29 Ősztől te is egy nagyon komoly cég dizájnközpontjában dolgozol. Mit csinálsz majd Sindelfingenben?

A MOME végzős diákjaként kaptam lehetőséget a Mercedestől, hogy szakmai gyakornok lehessek. Ez első lépésben 3 hónap, de remélem, hogy meghosszabbítják majd. Kapok egy konkrét projektet, azon kell dolgozni. Igazából arról szól majd ez a történet, hogy kiderüljön, érdekes vagyok-e számukra szakmailag, beszélem-e szerintük azt a nyelvet, amit kell. Számomra biztosan rendkívül hasznos lesz a későbbi álláskeresésnél, hogy ott lesz a portfóliómban a sindelfingeni dizájnközpontban szerzett munkatapasztalat.

Újabb magyar díjnyertes

Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes 30


Eheti hír: a Milánóban tanult Veress Attila nyerte meg a BMW csoport és a Fratelli Guzzini design versenyét. Ha valaki nem tudná, utóbbi konyhai felszereléseket gyárt vagy száz éve. Győzelmével a végzős egyetemista fél éven keresztül a BMW németországi központjának járműtervezési részlegén, majd újabb fél éven át a Fratelli Guzzini gyár olaszországi központjában tanulhat tovább. Szakmai gyakorlatát 2013 őszén kezdheti meg Münchenben.
   

A nyolc hónapja indult versenyen a tervezőművész hallgatók azt a feladatot kapták, hogy „Mozgásban az étel” mottó alatt alkossanak meg egy teljesen egyedi, a BMW stílusához illő, élelmiszerek szállítására alkalmas innovatív tárgyat.