Nem akármilyen büntetésben részesültek autóipari beszállítók kartellezés miatt. Összesen 141,8 millió euró (41,56 milliárd) bírságot vetett ki az EU-bizottság négy cégre.
A bírság legnagyobb része, 125,3 millió euró (36 milliárd forint) a japán Yazaki vállalatot sújtja. A német Leoni 1,38 millió euró (404 millió forint) bírságot fizet. A Yazaki leányvállalata, az S-Y Systems 11 millió eurós (3,2 milliárd forint), a Furukawa Electric pedig 4 millió eurós (1,17 milliárd forint) bírságot kapott.
A kartellt bejelentő Sumitomo Electric mentesült a bírság alól, illetve a vállalatokra kivetett bírságot 10 százalékkal csökkentette a bizottság, mivel elismerték, hogy egyeztették egymással az árakat.
Az EU-bizottság szerdai bejelentése szerint a vállalatok összesen öt árkartellben vettek részt. Az áregyeztetésben érintett alkatrészeket a gyártók a Toyota, Honda, Nissan és Renault autógyárnak adták el 2000 és 2009 között Európában és Japánban.
Brüsszel szerint az alkatrészgyártó vállalatok az autógyártóknak szállított kábelkötegek árát és földrajzi elérhetőségét egyeztették egymás között. A kartell résztvevői az említett időszakban a Toyota és a Honda által kiírt összes kábelköteg-beszállítói tendert elrendezték egymás között. A Nissan és a Renault esetében csak egyes modellekre vonatkozó beszállítói tendereket egyeztették.
„Az ilyen árkartell sérti az autóipari szabad versenyt, és végső soron a fogyasztói árak mesterséges megemeléséhez vezet” – írja a bizottság versenyügyi biztosa, Joaquín Almunia közleménye.
A kábelköteg-árkartell miatt kivetett bírság az első az autóipari beszállítók ellen Brüsszel által indított kartellvizsgálatok sorában.
Autóipari alkatrész-beszállítókra már Japánban és az Egyesült Államokban is vetettek ki súlyos bírságokat árkartell miatt, sőt, az Egyesült Államokban tíz személy börtönbe is került emiatt.
Forrás: MTI