Az Európai Bizottság 2020-ig 7000, elektromos járművek töltésére alkalmas köztéri, bárki által használható töltőpont kialakítását javasolja Magyarország számára egy idén januárban kelt állásfoglalás szerint. Időarányosan nem állunk valami jól: a ma reggel átadott új töltőpont úgy a huszadik lehet az országban. Nagyjából 50 elektromos autóra jut ennyi, és ebből az ötvenből is autóimportőrök, áramszolgáltatók kezében van a legtöbb, a lakosság villanyautózás még a fasorban sincs.
Hogy mást ne mondjak, még magyar töltőpont-térkép sincs, és a nemzetközi térképeken sincs rajta az összes magyar közkonnektor. Az elektromos mobilitás infrastruktúrájának hazai ügye egyelőre sokkal inkább kormányzati és vállalati PR-tevékenységben jelenik meg csupán, valóságos, gyakorlati jelentőséggel bíró fejlődés nemigen tapasztalható.
A Vidékfejlesztési Minisztérium épülete előtt telepített az ELMŰ elektromos autó töltőpontot; itt tankolhat áramot Környezetügyi államtitkár Amperája
A Vidékfejlesztési Minisztérium épülete előtt telepített az ELMŰ elektromos autó töltőpontot; itt tankolhat áramot Környezetügyi államtitkár Amperája
Fotó megosztása:
Hány liter környezetvédelemmel megy el száz kilométert?
Hány liter környezetvédelemmel megy el száz kilométert?
Fotó megosztása:
Átmenetileg ugrott vagy húsz évet a jövőbe az Alkotmány utca; e sorok szerzője is a Citroën elektromos kocsijával érkezett, be is komponálták a szervezők az eseménybe
Átmenetileg ugrott vagy húsz évet a jövőbe az Alkotmány utca; e sorok szerzője is a Citroën elektromos kocsijával érkezett, be is komponálták a szervezők az eseménybe
Fotó megosztása:
Konnektoros hibridek és villanyautók az Alkotmány utcába
Konnektoros hibridek és villanyautók az Alkotmány utcába
Fotó megosztása:
A Nissan is elhozta a Leafet megmutatni a fotósoknak
A Nissan is elhozta a Leafet megmutatni a fotósoknak
Fotó megosztása:
Érkezik Glattfelder Béla, a VM és az ELMŰ elektromos (vagy részben elektromos) autója
Érkezik Glattfelder Béla, a VM és az ELMŰ elektromos (vagy részben elektromos) autója
Fotó megosztása:
Fazekas Sándor miniszter úr kicsit felakasztotta az Ampera spoilerét a VM felhajtóján
Fazekas Sándor miniszter úr kicsit felakasztotta az Ampera spoilerét a VM felhajtóján
Fotó megosztása:
Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter a Budapesten átadott elektromos töltőpont előtt
Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter a Budapesten átadott elektromos töltőpont előtt
Fotó megosztása:
Még lefátyolozva áll a töltőoszlop
Még lefátyolozva áll a töltőoszlop
Fotó megosztása:
A miniszter úr okozta sérülés közelről; alighanem maradandó nyom nélkül visszapattintható a műanyagelem
A miniszter úr okozta sérülés közelről; alighanem maradandó nyom nélkül visszapattintható a műanyagelem
Fotó megosztása:
Glattfelder Béla, EU-képviselő és elkötelezett zöld, Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter
Glattfelder Béla, EU-képviselő és elkötelezett zöld, Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter
Fotó megosztása:
Magyarország elektromos személyautó-flottájának kb. tíz százaléka megjelent a rendezvényen
Magyarország elektromos személyautó-flottájának kb. tíz százaléka megjelent a rendezvényen
Fotó megosztása:
A töltőpont leleplezése. Két darab háromfázisú csatlakozóaljzat
A töltőpont leleplezése. Két darab háromfázisú csatlakozóaljzat
Fotó megosztása:
Vidéki elektromos töltő Budapesten
Vidéki elektromos töltő Budapesten
Fotó megosztása:
Glattfelder Béla rácsatlakoztatja konnektoros Priusát az új töltőoszlopra
Glattfelder Béla rácsatlakoztatja konnektoros Priusát az új töltőoszlopra
Fotó megosztása:
Miniszter töltőkábellel
Miniszter töltőkábellel
Fotó megosztása:
Fazekas Sándor rácsatlakoztatja a minisztériumi Amperát az új töltőoszlop sajnos nem működő konnektorára
Fazekas Sándor rácsatlakoztatja a minisztériumi Amperát az új töltőoszlop sajnos nem működő konnektorára
Fotó megosztása:
Fazekas Sándor miniszter úr kicsit felakasztotta az Ampera spoilerét a VM felhajtóján
Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter és Glattfelder Béla, a Fidesz EU-parlamenti képviselője is segített leleplezni az ELMŰ-ÉMÁSZ új töltőoszlopát, amely az Alkotmány utcában üzemel. Három fázissal,
Mennekes-szabványú konnektorral várja a villanyautókat.
Az első két kocsi, amit rádugtak az oszlopra, az Illés Zoltán, környezetügyért felelős államtitkár által használt Opel Ampera és Glattfelder Béla (illetve az általa képviselt civil szervezet, a Szolár Szövetség) konnektorról is tölthető Toyota Prius Plug-inje volt. Egyik sem valódi villanyautó, mindkettő hibrid – a hazai töltőpont-hálózat ritkasága miatt valódi hétköznapi használatra ezek alkalmasak igazán, nem a legfeljebb 100-150 km hatótávolságú tiszta villanyautók.
Konnektoros hibridek és villanyautók az Alkotmány utcába
Mivel a mai töltőpont-átadás Magyarországon történt, természetesen beszámolhatunk két tragikomikus bakiról is. Az egyiket mindenki észrevette, kicsit megfagyott a levegő, amikor a miniszter úr a VM bejáratának hirtelen emelkedő rámpáján hangos reccsenés kíséretében felakasztotta az Ampera alsó légterelőjét. Szerencsére, amennyire megfigyelhettem, csak a rögzítőpatentok oldódtak ki, a kötény visszapattintható maradandó károsodás nélkül.
Ennél szomorúbb, hogy a töltőoszlop két konnektora közül az egyiket nem sikerült bekapcsolni. Az ELMŰ mérnöke hiába kopogtatta telefonján a direkt e célra fejlesztett alkalmazás virtuális gombjait, a bekapcsolást jelző kék lámpa csak Glattfelder úr Priusának kábelvégén világított, a minisztériumi Ampera a sajtórendezvény idején töltetlen maradt. A műszaki háttér nem lett profibb tavaly januári elektromos teszttúránk óta.
Hivatalos, miniszteri jelenléttel zajló oszlop-átadás ide vagy oda, a magyar elektromos mobilitás ügye egyelőre még nem igazán bír olyan súllyal, akár a kormányzatban, akár a civil szférában, ahogy az kívánatos lenne.