2001-ben 121 halálos áldozatot szedett a közúti közlekedés Magyarországon, amivel az Európai Unió tagállamai közül a 12. helyet foglaltuk el. 2012-re az balesetben elhunytak száma 61-re csökkent, amivel tíz éve az élmezőnyben lettünk volna, de ez most a 14. helyre elég – derül a rendőrség anyagából, amely a balesetekkel foglalkozó ETSC (European Transport Safety Council) adatain alapul.
Az Európai Bizottság részére készülő „PIN Report” rámutat, az egymillió lakosra jutó közúti áldozatok számának európai uniós átlaga 55 fő. Az EU 27-ek éllovasa Málta, ahol mindössze 22 baleseti halálos áldozat jut egymillió lakosra számítva. A kis szigetországot egy nagyobb szigetország, az Egyesült Királyság követi (28 áldozat/egymillió lakos), míg a harmadik helyen Svédország szerepel (30 áldozat/egymillió lakos).
Érdemes megjegyezni, hogy a 2001. évi – azaz a tizenkét évvel ezelőtti – adatok alapján ugyancsak Málta, Egyesült királyság és Svédország volt a sorrend, akkoriban még 113 halálos áldozat jutott egymillió lakosra a közösség tagállamaiban, azaz több mint kétszerese a 2012. évinek!
A 2012-es adatok alapján a legkedvezőtlenebb mutatókkal a Baltikum és a balkáni térség tagállamai rendelkeznek: Bulgáriában 83, Lettországban 87, Görögországban 91, Lengyelországban 93, Romániában 96, Litvániában pedig 100 ember vesztette életét közúti balesetben egymillió lakosra vetítve.Magyarország 61 fős értékkel az uniós tagállamok középmezőnyében helyezkedik el, Olaszország mögött, de Ausztria előtt. Tizenkét éve hazánk a közúti közlekedésbiztonság terén még a sereghajtók közé tartozott, napjainkban viszont a közepesen teljesítő, de folyamatosan fejlődő országok sorába lépett. A hazai törekvéseket és a halálos áldozatok számában elért eredményeket az ETSC is elismerte azzal, amikor tavaly hazánknak ítélte oda a „PIN Award 2012” díjat.
Forrás: ORFK-OBB