Szenvedély, stílus és elegancia. Mindössze ez a három szó jellemzi azon autók halmazát, amelyekre ránézve azonnal hevesebben ver a szív, elgyengül a térd és képesek vagyunk beleszeretni egy tárgyba, ami végtére is arra hivatott, hogy elvigyen minket A-ból B-be, mégis sokkal több annál. Valahogy így lehetne definiálni az olasz tervezőzseni, Giorgetto Giugiaro által az utakra álmodott autókat.
|
Az olasz formatervező éppen ma ünnepli a 75. születésnapját és olyan autók viselik a kéznyomát, mint a Volkswagen Golf I, a FIAT Panda első generációja, a kocka Audi 80 csak hogy a legismertebbeket említsük.
Első munkája, amiért már pénzt is kapott, az Alfa Romeónál landolt és olyannyira megtetszett nekik, hogy megszületett belőle a 2000-es modell.
Miután számos cégnél kipróbálta magát vezető tervezőként is, 1967-ben megalapította önálló stúdióját az Italdesignt, ahonnan valósággal ontotta a jobbnál jobb autókoncepciókat.
Ezekből jó néhány darab van, amiről ezen az örömteli napon mindenképpen meg kell, hogy emlékezzünk, bár jó eséllyel bevésődött minden autóbuzi emlékezetébe, de soha nem árt feleleveníteni a dolgokat.
Az 1964-es Párizsi Autókiállításon mutatkozott be a tűzpiros coupé. Egyetlen darab készült az autóból, az Alfa Romeo úgy döntött, hogy nem kezdi el sorozatban gyártani. Egy sajnálatos balesetben egy újságíró összetörte Monzában a Parabolika kanyarban és aztán már nem öltek több pénzt a felújításába.
Az autó a mongúzról kapta a nevét, ami köztudottan képes megölni a kobrákat és ellenáll a mérgüknek. 1967 és 1971 között összesen 401 darab gurult le a gyártósorról. Az egyik érdekessége, hogy a motorteret és a pótkeret eltakaró ajtó két irányba nyílik, igen csak egyedi küllemet kölcsönözve ezzel a sportautónak. 4,7 és 5 literes motorral kínálták, ami 289/302 lóerős teljesítményt produkált.
1972 novemberében a Torinói Autószalonon az Italdesign standján mutatkozott be a prototípus. A középmotoros sportkocsiban a márkát vezető Colin Chapman az idősödő Europa sikeres utódját látta, így az autószalon után azonnal visszaszállította az Espritet Nagy-Britanniába, hogy megkezdődjön a fejlesztés.
Más néven Italdesign Nazca C2, vagy M12. 1991-es fejlesztés. A BMW 850 CSI-ben található 380 lóerős, 5567 cm3-es, V12-es motor hajtja a C2-t. Az autó, több igencsak ritka prototípussal együtt feltűnt a Need for Speed II SE számítógépes játékban is.
Tudjátok ki az az Alessandro Volta? Ő találta fel az elemet. Így már biztosan sejtitek, hogy ez a Toyota bizony elektromos árammal is működtethető, hibrid sportkocsi. 2004-ben mutatták a Genfi Autószalonon és mint oly sok koncepció, ez is megmaradt prototípusnak. A Voltában egy 3,3 literes benzines erőforrás van kombinálva egy 650 voltos elektromotorral. A minimális károsanyag-kibocsátáson kívül a 408 lóerő összteljesítményű motor 700 kilométert 52 liter benzinnel képes megtenni. Ez 7,5 literes fogyasztás, ami impozáns ekkora teljesítménnyel.
Daewoo Matiz
Akadnak szép számmal az Italdesign stúdió tervei között hétköznapibb autók is, ilyen például a Daewoo Matiz, aminek a prototípusa 1992-ben debütált a Torinói Autószalonon. Eredetileg a FIAT-nak szánták a városi modellt, de mivel ők nem láttak fantáziát a projektben így a koreai Deawoo jelentkezett be érte. Ők úgy gondolták, hogy egy kompakt, főleg városi használatra szánt kisautónak igen is helye van a piacon. És mennyire jól döntöttek, hiszen 10 év alatt 2,5 millió Matizt értékesítettek.
Lamborghini Nitro
A név hallatán nektek is egy szupersportautó képe kezdett körvonalazódni a szemetek előtt? Akkor jöjjön a meglepetés!
2013-ban Párizsban mutatták be ezt a mezőgazdasági gépet, amit a Giugiaro Design tervezett. A hat első fényszóró a korszerű személyautókra emlékeztet. A légkondicionált fülkéből 360 fokban lehet kilátni, és speciális hővisszaverő üvegezés biztosítja a sofőr kellemes hőérzetét az olyan forróságban mint a mostani.
A Lamborghini Nitro T4i 100-, 110-, 120-, és 130 lóerős változatokban érhető el, rengeteg igényre szabható opcióval. Például a váltórendszer terén több lehetőség közül lehet választani: mechanikus, terhelés alatt kapcsolható (Powershift) és fokozatnélküli (VRT).
Az Italdesign rajzasztalain több mint 150 modell született a világ autógyárainak megrendelésére. Szerepel közöttük kis- és középkategóriás autó, mint például az Alfasud, a Panda, az Uno, a Punto vagy a kocka Ibiza. Extra sportkocsik közül a Maserati Ghibli, a Lamborghini Cala, a Bugatti EB 112 formája született ott, de itt készültek luxuslimuzinok, valamint Ducati és Suzuki motorok vázai is. Giugiaro emellett lőfegyvert tervezett a Berettának, kameravázakat a Nikonnak, számítógépház-prototípusokat az Apple-nek, irodabútort a japán Okamura konszernnek, sőt még a Marille tésztát is egyedi megjelenésűvé varázsolta – ennek főként a látványra is sokat adó nouvelle cuisine irányzat séfjei örülhettek.
Giugiaro az olasz dizájn nemzetközi hírének öregbítéséért lovagi címet kapott, 1999-ben az évszázad autótervezőjének választották, 2002-ben Detroitban örökre bevésték nevét az Automobil Hírességek Csarnokának tagjai közé. Isten éltesse még nagyon sokáig!
MTI